[Interview] Damiaan Hage: Als je informatie over auto’s nodig hebt, kom je al snel uit bij AutoWeek
28-01-2021 12:44:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3122 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine-hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Damiaan Hage, hoofdredacteur van AutoWeek.

Dag Damiaan, kun jij AutoWeek introduceren?

We hebben sinds deze maand een nieuwe pay-off: Vol van auto’s. En dat is precies wat we zijn al sinds de eerste uitgave van het weekblad in 1990. In die 31 jaar is AutoWeek uitgegroeid tot veruit het grootste automedium van Nederland. Naast het weekblad hebben we een immense website waar iedereen die iets over auto’s wil weten, terecht kan en daarnaast hebben nog drie tijdschrifttitels voor de liefhebber die meer wil: AutoWeek Classics, AutoWeek GTO en en AutoWeek Campers.

Wie is de doelgroep van AutoWeek ofwel: voor wie is er AutoWeek?

We richten ons op twee doelgroepen. De eerste is misschien de meest voor de hand liggend: dat zijn de autoliefhebbers. Die praten we bij over het laatste nieuws, laten we dromen over bijzondere auto’s en nemen ze met ons mee op mooie reportages. De tweede groep is voor ons net zo belangrijk: dat is iedereen die op enig moment iets over auto’s wil weten. Misschien is hij op zoek naar informatie over een tweedehands auto die hij op het oog heeft, heeft hij een probleem waar hij niet uitkomt of wil hij de tarieven van private-leasemaatschappijen met elkaar vergelijken. Vrijwel iedereen heeft op enige moment informatie over auto’s nodig, ook al interesseert het hem verder geen bal. En dan kom je al snel bij AutoWeek terecht.

Wat wil de lezer van AutoWeek?

Eerlijkheid, betrouwbaarheid en toegankelijkheid zijn waarden die we hoog in het vaandel hebben staan. Wij zijn die kennis waar je naartoe stapt als je wilt weten hoe iets echt zit.

Waarin verschilt AutoWeek van andere automedia?

AutoWeek staat dicht bij de mensen. Lezers spelen op al onze kanalen een belangrijke rol. Wij bekijken hoe hun auto’s er aan toe zijn als ze 600.000 kilometer gereden hebben, we maken reportages over hun verzamelingen, we beantwoorden hun technische vragen en AutoWeek is het enige automedium dat op grote schaal tests maakt van gewone auto’s. Andere tijdschriften concentreren zich op dure auto’s, of auto’s voor de liefhebber, maar bij ons kun je wekelijks terecht voor een nuchtere vergelijkende test van twee, drie of vier volstrekt normale auto’s. De auto’s die de mensen ook werkelijk kopen.

Wat zijn de voornaamste ontwikkelingen in de autobranche?

Elektrificatie is momenteel het toverwoord. Het aantal volledig elektrische modellen verdubbelt momenteel jaarlijks en met name leaserijders profiteren van de fiscale voordelen die ze krijgen. Maar ook zogenaamde hybrides of stekkerhybrides winnen terrein. Die hebben wat minder fiscaal voordeel in Nederland, maar zijn wel zuiniger en daardoor wat goedkoper. Dat laatste is relatief, auto’s zijn namelijk ontzettend duur. Een nieuwe auto kopen voor minder dan 15.000 euro is vrijwel onmogelijk en gezinsauto met een beetje bagageruimte gaat al snel naar 25.000 euro. Het is dus logisch dat de markt voor tweedehands auto’s maar blijft groeien en er sowieso zes keer meer occasions worden verkocht dan nieuwe auto’s.

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

2020 is een goed jaar geweest voor ons bereik. We zijn in de NOM-cijfers LINDA. voorbij gegaan. We hebben ook gezien dat ons nieuwe moederbedrijf DPG Media ons goed kan helpen met het vinden van nieuwe lezers van tijdschriften via campagnes in bijvoorbeeld de dagbladen. In het voorjaar had de website wel een flinke dip in het bezoek, maar al snel trok het weer aan en uiteindelijk hebben we bijvoorbeeld geprofiteerd van het feit dat mensen op het moment liever in de auto stappen dan in het openbaar vervoer. En wie een tweedehands auto gaat kopen, gaat op zoek naar informatie en komt dan al snel op onze website terecht.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij AutoWeek versneld?

De coronacrisis heeft geen invloed gehad op onze digitalisering. Daar zijn we al meer dan 20 jaar volle bak mee bezig.

Hoe maak je nieuws tijdens de coronacrisis?

Het voordeel van autonieuws is dat het ontwikkelen van een nieuwe auto te vergelijken is met een olietanker. Het beweegt traag – het duurt jaren – maar het is niet te stoppen. Coronacrisis of niet, op een lang van tevoren vastgestelde datum wordt een auto onthuld. De manier waarop is natuurlijk wel veranderd. Er zijn geen grote autobeurzen meer, er zijn geen perspresentaties meer in het buitenland en face-to-face-interviews zijn er ook niet meer bij op het moment.

AutoWeek bestaat al méér dan 30 jaar, wat kunnen we de komende jaren verwachten?

AutoWeek is onderdeel van DPG Online Services. En het feit dat we bij het meest digitale bedrijfsonderdeel zitten, is veelzeggend. We zien nog ontzettend veel online groeimogelijkheden. We kunnen de mensen nog veel beter van dienst zijn met hun mobiliteitsvragen. Daar hebben we onszelf zeer ambitieuze doelstellingen opgelegd. Tegelijk koesteren we het feit dat onze printoplages stijgend zijn.

Wat maakt AutoWeek aantrekkelijk voor adverteerders?

Een heel groot deel van ons publiek is bezig een aankoopbeslissing te nemen. Een potentiële klant kan een muisklik bij je vandaan zijn. En dat publiek vernieuwt zichzelf ook nog eens geregeld, omdat wie vandaag niet toe is aan een nieuwe auto, dat over zes maanden wel kan zijn.

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Op autoweek.nl noemen we dat smarticles, dat zijn advertorials die gedurende bepaalde tijd een vaste positie tussen de nieuwsberichten hebben. Deze zijn zonder vrijwel enige uitzondering zeer effectief en succesvol. De kracht is dat het voor de bezoeker glashelder is dat het geen AutoWeek-content is, maar dat het evengoed aantrekkelijk is om te bekijken of te lezen.

Hoe gaat het met jullie andere printtitels AutoWeek Classics, AutoWeek GTO en AutoWeek Campers?

We zijn dolgelukkig met deze titels, die jaar-op-jaar blijven groeien. Ze geven verdieping voor wie dat wil. AutoWeek GTO concentreert zich op de bovenkant van de markt. Het is een mooi, duur blad over mooie, dure auto’s. AutoWeek Classics is juist bereikbaar. Waar andere bladen over klassieke auto’s juist graag de meeste bijzondere Aston Martins en Lamborghini’s beschrijven, kun je bij ons terecht voor verhalen over de Renault 5 en Opel Kadett. De meest gehoord spontane reactie is: “Oh, die auto auto had m’n vader/buurman/oom/broer ook.” En waar de meeste kampeerbladen reisinspiratie geven, focust AutoWeek Campers zich heel erg op de camper zelf. Waar moet je op letten? Het bleek een gat in de markt.

Wat is het laatste nieuws?

Dat vind je 24/7 hier.

Autoweek is een uitgave van DPG Media

www.autoweek.nl
www.dpgmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie