[Interview] Edine Russel: ELLE gaat over persoonlijke stijl in combinatie met female empowerment en eigen keuzes maken
08-03-2021 11:56:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 9053 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Edine Russel, hoofdredacteur van ELLE.

Dag Edine, kun jij ELLE introduceren?

Zeker! De rol vieren van vrouwen in de maatschappij, dat was een van de speerpunten bij de oprichting van ELLE in 1945 en dat is het nog steeds. ELLE gelooft in de kracht van vrouwen in al haar unieke vormen en rollen. ELLE gaat over persoonlijke stijl in combinatie met female empowerment. Niet opgaan in de massa of onbewust meelopen op voorgeschreven trends, maar zelf bewuste keuzes maken. ELLE bespreekt de meest uiteenlopende onderwerpen met haar doelgroep.

Wie is de doelgroep?

Alle mensen die zich identificeren als vrouw met een bovengemiddelde interesse in mode, beauty en trends, maar ook in duurzaamheid en maatschappelijke verantwoording. De kerngroep is tussen de 25 en 39 jaar, alhoewel ELLE zich vooral richt op een groep vrouwen met dezelfde levensstijl en visie. Zelf reken ik me bijvoorbeeld ook tot die doelgroep, al ben ik 50 op papier.

Wat wil de lezer van ELLE?

Die is op zoek naar haar eigen unieke weg in het leven. Ze zoekt inspiratie en hulp bij het vinden van haar persoonlijke stijl of dat gaat over haar kledingkast, beautyplank, haar werk of in haar bankzaken.

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

In 2020 hebben we ons online bereik van gemiddeld meer dan 1 miljoen unieke bezoekers verder zien groeien, naast een stijging van engagement onder lezers. Daarnaast zijn we wederom uitgeroepen tot het grootse modemediamerk op social, waar we trots op zijn. In 2020 zijn we flink gegroeid in het domein financiën en met onze Rethink your closet-content zijn we meer en meer online aanwezig over hoe op een duurzame manier met kleding en mode om te gaan, wat ons ook een Mercur Innovatie van het jaar-nominatie opgeleverd heeft.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij ELLE versneld?

Die slag hebben we gelukkig jaren geleden al gemaakt, bij heel Hearst overigens, dus daar konden we goed in meebewegen. Wel hebben we nog meer dan voorheen toffe en aansprekende editorial en commerciële video’s gemaakt en bijvoorbeeld ELLE Masterclass webinars neergezet. Digitalisering van de workflow werd noodgedwongen wel gedigitaliseerd voor iedereen. Mag ik hier overigens een shoot out doen naar alle redacties die vanuit huis de mooiste dingen blijven maken?

Hoe zien jullie events er nu uit?

Digitaal uiteraard en waar mogelijk creëren we een hybride versie met deels mensen live in de zaal en online ingelogd. Er kan gelukkig nog steeds heel veel, maar ik kan niet wachten tot een event waar je weer met meer zielen samenkomt en misschien zelfs een dansje doet.

Wat maakt ELLE aantrekkelijk voor adverteerders?

Door regelmatig doelgroeponderzoek is onze contentstrategie altijd spot on. En door polls op de site en via social kunnen we echt alles uitvragen aan de doelgroep en kijken wat er leeft. Zo is branded content altijd relevant. Maar ook door de onderwerpen waar ELLE al veel content over maakt, zoals persoonlijke stijl en duurzaamheid, maakt ons een effectief medium bij het communiceren van bijvoorbeeld hun duurzaamheidsstrategie.

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Als een sport! Team ELLE vindt het fantastisch om creatieve en effectieve branded content te verzinnen en te produceren. Plus: we maken het allemaal met even veel aandacht van een enkele social post tot het schieten van een complete commercial.

Wat is het laatste nieuws?

In 2021 laten we in zes thema’s de belangrijke issues uit het leven van de ELLE-doelgroep aan bod komen. Van persoonlijk leiderschap tot mentale gezondheid, en van sustainable fashion tot je financiën en carrière. Ondersteund door e-courses, een Smart Shopping Saturday – want als je shopt, doe het dan wel zo bewust mogelijk – en webinars. Het idee is dat ELLE je door je hele leven loodst.

Foto: Coco Olakunle

Elle is een uitgave van Hearst Netherlands

www.elle.nl
www.hearst.nl

 

Lees ook:

[Interview] Anke de Jong: Samenwerken met Glamour biedt niet alleen branding maar ook omzet
[Interview] Philip Fontani: Quest groeit online als kool en de lezers verslinden de nieuwsbrieven
[Interview] Milou Turpijn: Women’s Health heeft een groeiende community van positieve millennials die we in beweging weten te krijgen
[Interview] Olivier Heimel (Runner’s World): Als je hardlopers wilt bereiken, doe je dat veruit het eenvoudigst via ons
[Interview] Arno Kantelberg: National Geographic is het oog op de wereld
[Interview] Josephine Kay: Cosmopolitan is dé gateway naar de moeilijk te vangen millennial- en GenZ-doelgroep

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie