[Interview] Edine Russel: ELLE staat voor women empowerment avant la lettre
19-09-2019 09:58:56 Door: Katja Brokke | Hits: 2799 | Tags:

ELLE Nederland bestaat dertig jaar. Om dit te vieren blikt ELLE in de jubileumeditie terug op dertig jaar mode, maar kijkt ook vooruit met een lijst van dertig vrouwen die de komende jaren het verschil gaan maken en voorspelt het modetijdschrift de comeback van zelfmaakmode. We spreken met hoofdredacteur Edine Russel.

Dag Edine. Gefeliciteerd met dertig jaar ELLE! Hoe is het op de Hearst-burelen gevierd?

Dank! Op de burelen zelf hebben we het keurig gehouden: een glas champagne beneden in de lobby en een tijdelijke expositie van onze 30 jubileumcovers. We vierden het ook met een fantastisch verjaardagsfeest in Oumuamua, een pop-upruimte in Amsterdam Noord.  We dachten het in eerste instantie klein te houden, alleen voor onze relaties en medewerkers. Maar met dertig jaar ELLE werd die gastenlijst natuurlijk gigantisch, iedereen kwam.

Wat zien we, naast een terugblik, vooruitstrevende vrouwen en zelfmaakmode, nog meer terug in de jubileumeditie? 

Die zelfmaakmode is niet alleen een kwestie van zelf achter die naaimachine kruipen. We staan aan het begin van een veranderende visie op de mode-industrie. Het is mooi dat je kleding ook kunt vermaken of repareren, en zo ook meer gaat waarderen hoeveel werk er in een kledingstuk zit. Dat alles wat je draagt door iemand in elkaar is gezet. Dat we zo beter nadenken over wat we kopen.

Je staat inmiddels meer dan vier jaar aan het hoofd van ELLE. Wat is er sinds jouw aanwezigheid veranderd? 

De losse teams van ELLE zijn een duidelijke eenheid geworden. De focus van print is realistischer verdeeld over ons hele platform. De online en offline redactie is samengevoegd. En digitaal heeft ELLE steeds meer een eigen smoel gekregen, meer vaste contributors, meer rubrieken en meer opiniestukken.

ELLE nummer 1 en ELLE 30 jaar later

Commercie is niet meer weg te denken van redacties. In hoeverre kun je nog onafhankelijke content produceren? 

Nog steeds volop. ELLE zit bovenop de tijdgeest en we kennen onze lezers en bezoekers beter dan ooit. Merken weten dat, dus ook commerciële samenwerkingen die we aangaan blijven zo inhoudelijk interessant en passen er goed tussen.

Kun je ook nee zeggen tegen een commercieel voorstel?

Dat klinkt alsof het eenrichtingsverkeer zou zijn. Wat het iedere keer weer interessant maakt, is om met onze partners en Hearst Agency iets te verzinnen dat precies de doelstelling vangt en aansluit op de behoefte van de doelgroep. En dat kan dan van alles zijn: van een channel, tot video, een social campagne, et cetera. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een idee werd doorgedrukt. Daar zou niemand van opknappen. 

Waarin onderscheidt ELLE zich van de concurrerende modetitels? 

ELLE heeft nog steeds het DNA van het eerste uur: seriousness in frivolity and irony in graveness, zoals de oprichtster van ELLE, Hélène Lazareff, het in 1945 bedoeld heeft. ELLE vraagt lezers al meer dan 70 jaar om zelf na te denken, onafhankelijk en open minded te zijn, en daar vooral een eigen stijl in te vinden. Zeg maar women empowerment avant la lettre.

Hoe ziet ELLE er over dertig jaar uit? 

Dan is ELLE er nog steeds voor al die stijlvolle, onafhankelijke en originele vrouwen en volledig geïntegreerd in hun dagelijkse leven. Door alle tech- en AI-ontwikkelingen is ELLE’s pay off Your personal style guide dan letterlijk personal geworden. Alle content is afgesteld op jouw persoonlijke behoeften. Of dat een online persoonlijke stylist is, op maat gemaakte trainingen, financieel advies, of persoonlijke boekenaanbevelingen zijn (want over dertig jaar lezen we nog steeds). Ik ben dan in de zeventig, mocht er weer een goed jubileumfeest zijn, dan nodig ik mezelf hierbij vast uit.

Wat is het laatste nieuws? 

Dat beeld wat ik net schets van ELLE over 30 jaar, is denk ik dichterbij dan we denken. Dit najaar starten we een pilot met een style recommender-startup. En dan bedoel ik geen cookies of targeted advertising, maar echt persoonlijke service vanuit onze redactie om zo het Personal Style Guide-stuk nog meer gewicht te geven.

www.hearst.nl
www.elle.com/nl

 

Lees ook: ELLE Nederland bestaat 30 jaar

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie