[Interview] Helene van Santen: Met Kek Mama TV is het crossmediale plaatje compleet
17-10-2019 11:54:16 Door: Saskia van Weert | Hits: 3530 | Tags:

Helene van Santen is sinds een half jaar hoofdredacteur van Kek Mama, het tijdschrift en online platform voor vrouwen die niet alleen maar moeder zijn, maar daarnaast ook nog een eigen leven hebben. Er staat allerlei spannends te gebeuren bij Kek Mama. We spreken Helene erover.

Hoe gaat het met Kek Mama?

Ontzettend goed! Het merk bloeit en groeit: het bereik is het afgelopen kwartaal met 35 procent toegenomen naar 430.500 (NOM Mediamerken 2019-III). We zijn de grootste stijger in bereik van alle magazinemerken in Nederland. Het magazine is zelfs uitgegroeid tot de nummer 1 glossy voor moeders.

Wat is er allemaal gebeurd sinds jij de scepter zwaait?

Samen met het team heb ik afgelopen maanden volop gebrainstormd en daar zijn leuke nieuwe plannen uit voortgekomen, zoals de lancering van Kek Mama TV. Mijn voornaamste focus is het uitbouwen van Kek Mama als crossmediaal merk: online video is daar een belangrijk onderdeel van.

Moeders met jonge kinderen van alle generaties hebben een druk leven. Hoe bereik je deze groep, die weinig tijd heeft voor mediagebruik?

Kek Mama biedt drukke moeders een fijn momentje voor zichzelf. Alle artikelen en video’s die we maken, moeten voldoen aan het criterium: wil je dit ook lezen of zien als je ‘s avonds hondsmoe in je bed ligt? Met Kek Mama kunnen vrouwen even lekker ontspannen, lachen of verrast worden.

Jullie gaan naar zestien uitgaven in 2020, mooi nieuws in een tijd van ontlezing. Hoe verklaar je dat?

Dat we enorm aan het groeien zijn in bereik, is een duidelijk teken dat onze lezers blij met ons zijn. We hebben ook gekeken naar de vraag van onze abonnees; op basis daarvan hebben we besloten om de zestien edities per jaar te verdelen in twaalf reguliere edities en vier themanummers, die echte bewaarnummers worden. Papieren magazines worden steeds hoger gewaardeerd in deze drukke tijden waarin we altijd bereikbaar en online zijn. En we gunnen alle moeders nóg meer fijne offline rustmomenten.

En er komt uitbreiding in ‘de familie’, namelijk Kek Mama TV. Vertel!

Ons nieuwe kindje! Het online videoplatform wordt op donderdag 7 november gelanceerd op KekMama.nl/tv. Ik ben enorm trots op onze samenwerking met presentatrice Kim Kötter, die in haar exclusieve vlogs voor Kek Mama TV een inkijkje in haar wereld geeft. Wat kijkers verder kunnen verwachten: ik geef (opvoed)advies in mijn wekelijkse rubriek Helene Helpt, mama-vloggers Mariëtte, Lisa en Eline laten hun leven als hardwerkende moeders zien, en de redactie gaat van alles testen in de rubrieken Tried & Tested en Eropuit: van producten tot pretparken en van schoenen tot vakantiebestemmingen.

Wat hebben jullie met al die verschillende kanalen te bieden aan adverteerders?

Met de komst van Kek Mama TV is het crossmediale plaatje compleet. Moeders zijn voor veel merken de belangrijkste doelgroep, want zij gelden nog steeds als de gatekeepers die bepalen wat er in huis komt, wat er op tafel staat en wat de vakantiebestemming wordt. Kek Mama kent deze doelgroep door en door. We weten wat ze lezen, liken, sharen. En wat ze wegklikken. 

Jullie hebben net onderzoek laten doen naar millennial-moeders. De grootste groep is actief op social media en zet de telefoon nooit uit. Hoe kijk jij hier vanuit jullie mediamerk tegenaan?

Onze lezeressen staan volop in het leven en daar hoort zien en gezien worden op social media tegenwoordig bij. Dat zien wij zeker terug op onze site en onze socialmediakanalen. Daarop is de engagement met onze lezeressen hoog: ze reageren en liken volop. Overigens zien we bij de grootste groep Mom-lennials, zoals wij deze nieuwe generatie moeders noemen, een grote piek in online bezoek na acht uur ‘s avonds: als de kinderen op bed liggen dus. Ze zijn dus pas écht volop actief op social media als de kinderen geen aandacht meer vragen.

Marketeers blijken volgens jullie onderzoek geen realistisch beeld te hebben van moeders en hun rol in het gezin. Welk advies zou je hen meegeven?

Als we afgaan op wat we in veel reclames zien, zouden we geloven dat moeders permanent haast hebben, gestrest zijn en zich schuldig voelen. Maar uit ons onderzoek, waarvoor we 3500 Nederlandse moeders hebben ondervraagd, blijkt dat dat beeld niet klopt. De Mom-lennials geven zichzelf gemiddeld een 8 voor geluk, zijn opvallend ambitieus en maken bewuste keuzes voor zichzelf en hun gezin. Ze hebben de touwtjes stevig in handen in hun leven. Tegelijkertijd moeten we uitkijken met uitspraken over de moeder, want het is geen homogene groep. Iedere moeder geeft het leven, en het moederschap, vorm op haar manier. Iedere moeder is uniek.

Wat is het laatste nieuws?

Ik heb net de nieuwste cijfers binnen van het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO)  en daar werd ik me toch een potje blij van! KekMama.nl heeft in september nieuwe records geboekt: 561.000 unieke bezoekers en 3,6 miljoen pageviews. Mijn collega’s klagen al dat ze aankomen, want ik neem bij ieder record taart mee naar de redactie.

www.kekmama.nl
www.sanoma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie