[Interview] Hilmar Mulder: Libelle is en blijft een geliefde klassieker met een vast plekje in veel huishoudens
28-01-2021 11:03:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 1575 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine-hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Hilmar Mulder, hoofdredacteur van Libelle

Dag Hilmar, kun jij Libelle introduceren?

Zeker, ik zeg altijd: Libelle is zoveel meer dan hét grootste vrouwenblad van Nederland. Het is een prachtig oer-Hollands mediamerk met een historie en een kracht die alle andere titels overstijgt. Het engagement met de doelgroep is ál ruim 85 jaar fenomenaal. Ons bereik is gigantisch met dank aan het populaire weekblad, de mooie maandelijkse specials, de dagelijkse dosis (lifestyle)nieuws op libelle.nl, de video’s van LibelleTV, de dertien Bookazines, Jan Jans en de Kinderen en natuurlijk de Libelle Zomerweek waar ruim 80.000 vrouwen op afkomen. Helaas ging die dan afgelopen jaar niet door. Maar Libelle is en blijft, net als kaas en hagelslag, een geliefde Nederlandse klassieker met een vast plekje in veel huishoudens.

Wie is de doelgroep van Libelle?

Onze redacties voelen feilloos aan welke nieuwe content aansprekend is voor vrouwen die, zoals wij dat noemen, het warme hart van onze samenleving vormen. Ofwel de gemiddelde vrouw van 45-plus die midden in het leven staat en daarvan wil genieten. Zij is breed geïnteresseerd in actuele onderwerpen: van de laatste ontwikkelingen op medisch gebied tot de leukste zomerjurken voor het nieuwe seizoen. En alles daar tussenin. Die bewust kiest voor een moment van ontspanning, inspiratie en verdieping en daar echt de tijd voor neemt. Die benieuwd is naar wat anderen beweegt, lief en sociaal is. Openstaat voor nieuwe inzichten en mooie herkenbare persoonlijke verhalen. Zij weet als geen ander dat jezelf aan de knoppen zit om het leven leuker, aangenamer en interessanter te maken.

Wat wil de lezer van Libelle?

Vooral goed gezelschap. Want Libelle is als een positieve vriendin met wie je samen het leven een stuk leuker maakt. Een betrouwbare vriendin die je informeert, adviseert, stimuleert en amuseert. Een moment van ontspanning. Een vriendschap die je helpt om elke dag het leven beter, mooier, gezelliger en aangenamer te maken. Ofwel op zijn Engels: Making every day a good life better. Daarom is de pay-off van het blad ook al jaren: Libelle, elke week een feestje

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

De pandemie had zeker geen negatieve impact op het bereik van Libelle. Verre van. We hebben vaak champagne mogen drinken omdat er nogal wat online records gesneuveld zijn. In april tikte we een nieuw record van 4,7 miljoen UV’s aan. Het best gelezen artikel van 2020 was: Zo maak je een mondkapje. Vooral het patroon was een hit. Maar liefst 1,3 miljoen mensen hebben het gedownload. De views van LibelleTV gingen meermaals door het dak. We zijn flink gegroeid op Pinterest, TikTok, YouTube en Instagram. Daarnaast ging de verkoop van de printproducten boven verwachting goed. Van Libelle weekblad, onze specials tot een extra uitgave als de Libelle Vrijheid. Vooral in de eerste maanden van het nieuwe normaal pluste we in de losse verkoop fors boven begroting. Met kerst zagen we wederom die uplift van het lockdown-effect: de behoefte aan papieren verstrooiing en een dosis Libelle-levensvreugde nam weer toe.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij Libelle versneld?

De digitalisering van de redactieprocessen zijn door de coronacrisis zeker versneld. In no time waren we in staat om op afstand met elkaar mooie bladen te maken. We stonden er zelf eigenlijk verbaasd van hoe goed het ons afging. Verder zagen we dat nog meer van onze lezers nóg vaker online gingen. Met als resultaat een stijgend terugkerend bezoek en online de beste prestaties ooit.

Hoe zien jullie events er op dit moment uit?

Afgelopen jaar hebben is Libelle Zomerweek niet live doorgegaan. We hebben er toen voor gekozen om er een online event van te maken. Dat werd Libelle Zomerweek #samenvanuithuis en zo verhuisde het grootste outdoor vrouwenevenement van Almere naar Facebook. Het eerste grote consumentenevent dat volledig online ging met alle elementen die een bezoeker op de normale Libelle Zomerweek ook kan ervaren. Zeven dag lang van 14:00 tot 17:00 uur konden de Libelle-fans meedoen met  inspirerende (gratis) workshops, konden ze online shoppen of inchecken bij huiskamerconcerten van bijvoorbeeld Alain Clark of Sandra van Nieuwland. Over de invulling van Libelle Zomerweek 2021 wordt nog nagedacht.

Wat maakt Libelle aantrekkelijk voor adverteerders?

Wie wil niet samenwerken met de grootste vriendin van de Nederlandse vrouw? Want naast het grote bereik, is bovenal de bijzonder warme relatie die Libelle heeft met haar lezers en volgers ongeëvenaard. Libelle heeft invloed. Wij kunnen vrouwen in beweging te brengen omdat wij weten wat hen echt raakt. Wij zijn altijd, 24/7, in gesprek met onze lezeressen. In het blad maar ook online en dat zorgt voor een perfecte kennis van  deze doelgroep. Sympathieke vrouwen, goed opgeleid, welstandig, die bepalen wat er in huis wordt gehaald en die midden in het leven staan. Daarnaast is Libelle de titel die vrouwen ook letterlijk tot actie aanzet. Of het nu gaat om uitproberen van een recept met nieuwe ingrediënten, het kopen van een jurk, het testen van een beautyproduct, het boeken van een weekendje weg of het gebruiken van een coverpas: de animo, traffic en conversie zijn altijd hoog. 

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Al jaren is Libelle een specialist in het maken van kwalitatieve branded content. Dat is inmiddels onze tweede natuur. De creatie daarvan wordt in nauwe samenwerking met de redactie gedaan, met als gevolg talloze succesvolle cases en adverteerders die daar keer op keer voor terugkomen. Van Shine en Dine met C&A tot de Age Perfect Golden Age nachtcrème van l'Oréal Paris. De doelstellingen van onze partners worden vertaald naar pakkende verhalen, waarbij de commerciële boodschap een blijvende indruk bij de lezer of kijker achterlaat.

Wat is het laatste nieuws?

Er staan heel spannende plannen voor Libelle.nl in de steigers. In het tweede kwartaal van 2021 gaan we daarmee los. De magazinebeleving van Libelle-print, uniek en onderscheidend in woord, beeld en vorm, gaan we compleet naar online brengen. Daar hebben we heel veel zin in. Libelle laat je ook online van het leven genieten.

www.libelle.nl
www.dpgmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie