[Interview] Joan Lommen: Donald Duck trekt lezers van alle leeftijden
09-02-2021 15:37:08 Door: Saskia van Weert | Hits: 1734 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Joan Lommen, hoofdredacteur van Donald Duck.

Dag Joan, kun jij Donald Duck introduceren?

Ja, dat kan ik wel. Maar ik ben zo arrogant om te denken dat dat niet nodig is. We hebben een enorme naamsbekendheid. Wie is er nu niet groot geworden met Donald Duck? Volgend jaar bestaat Donald Duck weekblad 70 jaar en daarmee gaat het weekblad nu al drie (en in sommige gevallen zelfs al vier) generaties mee. Opa en oma namen het voor hun kinderen en die volwassen kinderen nemen nu een abonnement voor hun kinderen. Of opa en oma doen het. En het mooie is: de kleinkinderen beleven er nog net zoveel plezier aan. Drie generaties kennen het en kunnen daar ook samen over praten. Er zijn natuurlijk wel verschillen met 70 jaar geleden, maar die zijn heel subtiel en geleidelijk doorgevoerd. Natuurlijk zijn de druktechnieken aanmerkelijk beter dan in 1952. Daardoor lijken de tekenstijl en de kleuren vaak anders, maar dat is niet zo. Donald Duck zelf gaat natuurlijk wel met zijn tijd mee. Hij heeft een ei-phone en zit op Snoetboek. En we kijken heel goed naar de voorwerpen die in de strips voorkomen: weten kinderen nog wat een telefooncel is? Een vogelverschrikker? Een cd? Oma Duck gebruikt nog een wastobbe! We zijn er heel alert op dat kinderen toch kunnen blijven begrijpen wat er gebeurt. Daarom is er ook wat meer diversiteit in Duckstad gekomen.

De personages zelf zijn niet veranderd, dat hoeft ook niet; het zijn ijzersterke archetypes. Wel zijn we veel kritischer naar de vrouwenrollen gaan kijken. Katrien kan tegenwoordig heel goed haar eigen broek ophouden – voor zover ze die draagt. Daar heeft ze Donald echt niet voor nodig.

Wie is de doelgroep van Donald Duck?

Wij zeggen altijd: Donald Duck is voor iedereen, behalve voor mensen die er niet van houden. We denken niet erg in doelgroep in de zin van leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en dergelijke. Natuurlijk, het is in de eerste plaats een kinderblad, maar het is beslist niet kinderachtig. De humor is zo af en toe heel volwassen en gelaagd en we zorgen ervoor dat het zowel voor kinderen, als voor volwassenen leuk is. We zien dat kinderen vanaf een jaar of 6 de Donald Duck lezen. Eerst is dat voornamelijk plaatjes kijken, dan begint het lezen en het ontdekken. Dat gaat meestal door tot aan de puberteit, dan wordt het een guilty pleasure. Vaak zien we lezers tijdens hun studententijd weer terugkomen. En dan zijn er natuurlijk ook nog de meelezende ouders en grootouders. We krijgen lezerspost van alle leeftijden. En we zijn niet voor niets qua bereik het grootste mannenblad van Nederland. 

Wat wil de lezer van Donald Duck?

In de eerste plaats humor, op de tweede plaats spanning en avontuur. En vermaakt worden. Maar we hebben niet alleen te maken met wat de lezer wil, maar ook met wat de koper, de ouder, wil. Die wil dat zijn kind leest, plezier heeft in het product en dat het veilig is. Dat laatste is belangrijk. Onze humor is ondeugend en rebels. Daar houden we in Nederland van: Swiebertje, Pietje Bell, Pippi Langkous: rebellen die kinderen laten zien hoe het hoort door juist de fout in te gaan. Donald Duck past in dat rijtje: ondeugend, maar nooit kwetsend, gemeen of over the top. Ouders moeten daar op kunnen vertrouwen – en dat doen ze gelukkig ook. En omdat Donald Duck eigenlijk een parodie op de samenleving is, steken kinderen er ook nog wat van op. Dat vinden niet alleen ouders fijn, maar ook kinderen zijn behoorlijk trots als ze weten te vertellen dat er op de Noordpool geen pinguïns voorkomen, dat Edison de gloeilamp heeft uitgevonden of dat Timboektoe de hoofdstad van Mali is, louter en alleen omdat dat in onze stripverhalen aan de orde kwam.

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

Bij de eerste lockdown hebben we onmiddellijk elke woensdag een Hoe teken je Donald Duck-filmpje online gezet, waarin een van onze tekenaars, Jan Roman Pikkula, uitlegt hoe je een bepaald character kan tekenen. Dat was een groot succes. We deden dat overigens puur voor de lol, om kinderen te entertainen.  Ook zagen we het aantal deelnemers aan onze online Donald Duck Typecursus flink toenemen. Maar ook print deed het goed: onze Donald Duck-pockets en de nieuwe  leesboeken die we vorig jaar geïntroduceerd hebben waren niet aan te slepen!

Wat maakt Donald Duck aantrekkelijk voor adverteerders?

Het is voor adverteerders aantrekkelijk om in Donald Duck Weekblad te adverteren omdat het zo'n groot, breed bereik heeft. Natuurlijk wordt Donald Duck door kinderen van 7-12 jaar gelezen maar we bereiken ook een heleboel meelezende vaders en moeders! Wekelijks bereiken bijna 2 miljoen lezers van 6 jaar en ouder. Het umfeld van Donald Duck Weekblad is aantrekkelijk omdat Donald Duck vol staat met leuke strips en weetjes, als adverteerder kun je hierop meeliften. Donald Duck Weekblad is als geen ander in staat om de doelgroep in beweging te zetten en betrokken te houden. 

Maar dat is niet het enige. Donald Duck worden doorgegeven en bewaard. En bewaard. En bewaard! We kregen twee weken geleden nog een antwoordkaart van een lezer die een prijsvraag uit 1986 had opgelost! Daaruit blijkt maar weer dat niet alleen het character Donald Duck, maar ook het fysieke weekblad jaren- en jarenlang meegaat. Dat is voor adverteerders ook interessant: de advertenties blijven nog jaren gezien worden. Soms denk ik wel eens: was Donald Duck maar van snoeppapier gemaakt. Of van papier dat vanzelf vergaat. Dan zouden we veel meer nieuwe kunnen verkopen! Maar als ik dan weer een foto zie van een lezer die zich trots omringd heeft met al zijn zorgvuldig opgespaarde Duckjes en Duck-producten, verdwijnt die gedachte gauw naar de achtergrond. 

Wat is het laatste nieuws?

We gaan dit jaar voor een digitale verrassing zorgen, waar we beretrots op zijn! Om in striptermen te blijven: wordt vervolgd. 

www.donaldduck.nl
www.dpgmedia.nl

 

Lees ook:

[Interview] Leontine van den Bos: Margriet is een feest van herkenning voor de gewone, 55-plus vrouw; de positieve aanpakkers van Nederland!
[Interview] Nicolette Fox: vtwonen is exact daar waar de consument op zoek is naar inspiratie, informatie of een aankoop
[Interview] Helene van Santen: Kek Mama adviseert adverteerders, biedt een crossmediaal plan én aansprekende content
[Interview] Hilmar Mulder: Libelle is en blijft een geliefde klassieker met een vast plekje in veel huishoudens
[Interview] Damiaan Hage: Als je informatie over auto’s nodig hebt, kom je al snel uit bij AutoWeek

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie