[Interview] Josephine Kay: Cosmopolitan is dé gateway naar de moeilijk te vangen millennial- en GenZ-doelgroep
26-01-2021 10:16:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 5805 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine-hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Josephine Kay, hoofdredacteur van Cosmopolitan.

Dag Josephine, kun jij Cosmopolitan introduceren?

Cosmopolitan is het grootste (young) millennial en GenZ-lifestylemerk van Nederland. Door heel Nederland weten deze doelgroepen ons te vinden voor inspiratie rondom persoonlijke groei, liefde, seks, astrologie, beauty en mode. We vertellen ze nooit hoe ze iets moeten doen, maar laten ze alle opties zien. Cosmo doorbreekt taboes en is niet bang om ergens voor te staan.

Wie is de doelgroep?

Young millennials en GenZ, ongeveer 85 procent hiervan identificeert zich als vrouw.

Wat wil de lezer van Cosmopolitan?

Entertainment en fun, maar ook een steuntje in de rug bij persoonlijke ontwikkeling en groei. Naast de luchtige en feel good-nieuwtjes, vind je uitgebreidere artikelen met informatie over carrière, werkproductiviteit, geldzaken en politiek. We noemen daarom ook Cosmopolitan als de bank van je beste vriend(in), waar je neer kunt ploffen na een lange dag en waar je het hebt over geluk, liefde, gossip, geldvraagstukken, politiek enzovoort.

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

We hebben in 2020 een megagrote groei in digitaal bereik gezien en halen op de website alleen al maandelijks 2,4 miljoen unieke bezoekers. En omdat we naast de groei van de site nu ook te vinden zijn op alle platforms waar de doelgroep is, boren we een hele nieuwe groep aan. Denk dus, naast bijvoorbeeld Instagram, aan TikTok en Snapchat. Zo waren we launching partners in Nederland voor Snapchat Discover. Daarbij zijn we momenteel de enige Nederlandse lifestyle mediapartner van TikTok en zijn we – as we speak – een grotere samenwerking met ze aan het opzetten.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij Cosmopolitan versneld?

Eigenlijk was Cosmopolitan al zo’n vijf jaar een digital first merk. Uiteraard zijn er wel nieuwe dingen opgezet die misschien niet waren gebeurd zonder de crisis. Denk aan onze Cosmopolitan Cares-videos. Dat zijn video’s die een hart onder de riem van de doelgroep steken. De videos werden allemaal opgenomen door friends of Cosmo en de redactie, vanuit hun eigen huis, op de telefoon, wat een bijzonder gevoel van We’re in this together gaf aan de lezer. Zo deelden we video’s met recepten, yoga-oefeningen, mental health coaching enzovoort, om door de lockdown(s) te komen.

Als offline extensie hiervan hebben we een oproep geplaatst voor de Cosmo Cares-boxen. Lezeressen konden hun vriend(in), zusje, nicht, collega enzovoort met een cruciaal beroep nomineren voor zo’n box vol met allerlei leuke gifts, om ze in het zonnetje te zetten in deze moeilijke tijd. Daar werd massaal op gereageerd en was een mooi voorbeeld van een digital first actie, omzetten naar een offline activatie. Het Cosmo Cares-platform heeft tot nu zo’n 55.000 unieke bezoekers getrokken.

Hiernaast hebben we afgelopen jaar ons eerste e-course astrologie gelanceerd. Iets wat al langere tijd op de plank lag, maar nu gerealiseerd is. We zijn van plan dit jaar nog drie keer een e-course te lanceren.

Hoe zien jullie events er nu uit?

Vorig jaar hadden we net voor de lockdown een fantastisch Sleepover-event gerealiseerd. Vierhonderd vrouwen van over het hele land verbleven in een hotel dat voor één avond 100 procent van Cosmo was, met allerlei mooie workshops, talks en activaties. Dit jaar organiseren we het weer, op 11 april, maar dan als special edition. Nu kunnen lezers een box kopen met allerlei fijne producten, die ze toegang geeft tot een digitaal platform met dezelfde workshops, talks en activaties, maar dan dus via een scherm. Dan hebben ze toch nog een Cosmopolitan Sleepover met een vriend(in), maar dan vanuit hun eigen huis. We hebben ook speciale Premium boxen waar ze voor kunnen kiezen, waar wel een hotelovernachting bij zit. Het enige verschil is dat alle activiteiten vanuit het comfort van hun luxe hotelkamer gevolgd kunnen worden. Zo hebben onze lezers toch nog een leuk event met hun beste vriend(in), maar dan geheel volgens de RIVM-richtlijnen.


Wat maakt Cosmopolitan aantrekkelijk voor adverteerders?

Cosmopolitan is dé gateway naar de moeilijk te vangen millennial- en GenZ-doelgroep (die noemen wij Gen-Now), en de stem van deze generaties. Cosmopolitan is overal waar Gen-Now is, zoals op TikTok en Snapchat en daarmee bereiken we elke maand miljoenen die we inspireren, motiveren en gidsen in elk onderdeel van hun leven.

Cosmopolitan is een gevestigd en sterk internationaal merk en sluit naadloos aan bij deze doelgroep en haar wensen. Of het nu beautytips, mode-advies, liefdessores, carrière- of geldvraagstukken, persoonlijke groei of astrologie betreft, bij Cosmopolitan vinden ze altijd een antwoord.

Daarbij is Cosmopolitan het grootste 360 graden-mediamerk voor de millennial en GenZ van Nederland en zijn we voorloper op het vlak van innovatie. We doen jaarlijks onderzoek naar de doelgroep en passen daar onze contentstrategie op aan. Ook rollen we meerdere polls per maand uit, om zo insights te genereren over de interesses en drijfveren van de doelgroep. Daardoor weet een adverteerder dat Cosmopolitan altijd hun boodschap zo relevant mogelijk kan maken, zodat het aanslaat bij de doelgroep die ze willen bereiken, en passen we hierop onze branded content aan, om een zo effectief mogelijke boodschap over te brengen.

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Met de in-house kennis en crossmediale expertise, werkt Cosmopolitan als een creatief bureau, dat samen met merken werkt om formats, contentstrategieën en branded content tot leven én tot de doelgroep, te brengen. Binnen het Hearst-portfolio geeft Cosmopolitan ook de hoogste KPI’s af voor branded content. Bij Cosmopolitan is namelijk alles mogelijk, van papier tot pixels. We zien het als de ultieme uitdaging om branded content te produceren waar de doelgroep op zit te wachten.

Wat is het laatste nieuws?

Naast de Sleepover die eraan zit te komen, gaan we eind dit jaar ook een groot digitaal shopping event organiseren. Daarover later meer. Oh ja, en ons volgende covermodel zal ook als hologram te zien zijn. Ik zou zeggen, hou Cosmopolitan in de gaten, want 2021 wordt een mooi jaar!

Cosmopolitan is een uitgave van Hearst Netherlands

www.cosmopolitan.nl
www.hearst.nl

 

Lees ook:

[Interview] Olivier Heimel (Runner’s World): Als je hardlopers wilt bereiken, doe je dat veruit het eenvoudigst via ons
[Interview] Arno Kantelberg: National Geographic is het oog op de wereld

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie