[Interview] Koen Dittmar over de conversational lead banners van Mannenmedia
14-08-2020 15:52:00 Door: David de Jong | Hits: 3303 | Tags:

Sinds kort biedt Mannenmedia adverteerders de mogelijkheid zogeheten conversational banners in te zetten op websites. Koen Dittmar is Head of Sales bij Mannenmedia. We vragen hem naar deze ontwikkeling.

Hallo Koen, hoe kwamen jullie op het idee voor conversational lead banners?

We waren op zoek naar innovatieve formaten waar er meer interactie en dialoog met de target audience kon worden bewerkstelligd om zo meer informatie en potentiele leads te behalen. Eigenlijk heb je als merk meer te vertellen dan er in een standaard banner past. In een chat kan je veel meer informatie meegeven en opvragen. Dus je gaat van een ouderwetse monoloog naar dialoog.

Wat zijn het eigenlijk precies? Hoe onderscheiden ze zich van andere banners?

Het zijn banners met een chatbot. Denk aan de chatbots die je op sites ziet, Facebook en dergelijke, alleen dan verwerkt in een bannerformaat. Het kan zowel op desktop, mobile als mobile app ingezet worden. Het onderscheidende van deze Conversational banner is dat het in plaats van een monoloog zoals gewone banners zijn een dialoog wordt met de doelgroep. Het mooie aan de dialoog is dat er doormiddel van de conversatie ook makkelijk klantonderzoek gedaan kan worden. De banner is volledig AVG proof waarbij er user consent is.  De data vanuit de conversatie kunnen we opslaan en learnings uit trekken, re-targeten of gebruiken voor  de strategie van vervolg campagnes. 

Wie ontwikkelt die banners en welke rol spelen jullie daarin?

Cavai is onze partner hierin, zij hebben het format ontwikkeld en hosten deze ook. De rol die Mannenmedia speelt kan op verschillende manieren. Ten eerste hebben we het netwerk van publishers waar je in specifieke umfelden de banners kan inzetten. Ten tweede kunnen we adviseren vanuit de learnings die we hebben opgedaan over creatie en de in te zetten targeting. Ten derde kunnen we de creatie op ons nemen. En als laatste kunnen we ook de re-targeting strategie op ons nemen. De creatie is super eenvoudig te maken in het systeem van Cavai, waar de conversatie-boom en visualisatie in een hand omdraai gemaakt kan worden.  

Wat zijn jullie plannen met deze vorm van adverteren?

Je kan dus ook onderzoek doen naar de klantvoorkeuren en Interactie met het merk aangaan. Mensen zijn vaak 20 tot 30 seconden bezig met de banner waardoor er hele waardevolle informatie vanuit de klant wordt gegeven over de voorkeuren, maar ook voor aanvragen van proefritten bijvoorbeeld.

De term conversational lijkt te verwijzen naar een gesprek. In welke mate is er echt sprake van tweerichtingsverkeer?

In de mate dat het een script is die geschreven is. Het is een soort van multiple choice met voorgeschreven antwoorden. De creatie is super simpel om te maken in het systeem van Cavai. Dit kan Mannenmedia op zich nemen, Cavai, of de klant zelf. De banners worden gehost door Cavai en kunnen zowel manueel als programmatic worden ingekocht. 

Deze banner werkt alleen optimaal als de bezoeker er interactie mee aangaat. Hoe voorkom je dat iemand afhaakt als hij dezelfde banner en dus gesprek vaker tegenkomt?

Als je mensen de chat wilt laten uitvoeren moet je een goede trigger hebben. Hiervoor moet je zorgen dat je goede targeting inzet, het juiste umfeld inzet en een goede conversatie boom hebt. Om deze persoon niet vaker de banner te laten zien wanneer de conversatie al vaker heeft plaatsgevonden kunnen we natuurlijk gewoon capping inzetten. Dit is natuurlijk standaard bij het optimaliseren van al onze campagnes.

Wat is het laatste nieuws?

We hebben samen met Wavemaker een groot onderzoek onder de doelgroep mannen gehouden die we deze maand gaan publiceren. De eerste inzichten zijn al interessant, dus we komen snel met het volledige onderzoek. 

www.mannenmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie