[Interview] Miluska van ’t Lam: Het draait bij Harper's Bazaar om ambitieuze vrouwen
23-09-2019 09:36:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3454 | Tags:

September 2019 is een mooie maand voor Harper’s Bazaar en hoofdredacteur Miluska van ’t Lam. Niet alleen ligt het septembernummer in de winkels, Harper’s Bazaar viert ook haar 5-jarig jubileum én maakt de longlist van de genomineerden voor de Women of the Year 2019 bekend. Genoeg om over bij te praten!

Dag Miluska. Je maakte met je team een speciale jubileumeditie met vijf verschillende covers en het thema Iconen. Welke producties springen het meest in het oog?

De covershoot met het Nederlandse model Romy Schönberger, gefotografeerd door Fleur Bult, een Nederlandse fotograaf. Een cover met een knipoog en een verwijzing naar de iconische, artistieke heritage van Harper’s Bazaar, dat ruim 150 jaar geleden in Amerika is gestart en inmiddels in 30 landen wordt uitgegeven met eigen redacties.

Romy is een jonge, klassieke schoonheid, een elegante, vrouwelijke brunette. Haar make-up, een artistiek zwart lijntje boven het oog, maakt het beeld eigenwijs en helemaal van nu. In elke look waarin we haar hebben gefotografeerd, speelt ze met een van de letters uit het Harper’s Bazaar logo, zoals fotograaf Avedon dat in het verleden ook deed. Ook als je de Bazaar-geschiedenis niet kent, zorgt het voor een twist. Een hedendaagse vertaling is al eerder gemaakt in de Verenigde Staten in 1992, door Patrick Demarchelier met supermodel Linda Evangelista.

Ik vind ook de serie met de tijdloze muze Kristina de Coninck een blikvanger. Het is een combinatie van een groot, persoonlijk interview en een modeshoot, geschoten in Parijs door het duo Petrovsky & Ramone. Je voelt en ervaart de stad, de persoon én de mode en raakt alleen nog maar meer geïnteresseerd.

Harper’s Bazaar kwam vijf jaar geleden als nieuweling binnen in Nederland. Welke plek neemt het magazine inmiddels in en hoe is het daar gekomen?

Harper’s Bazaar is nog steeds het iconische, artistieke en kosmopolitische modemagazine, dat kwaliteit en originaliteit als rode draad kiest. Inmiddels hebben we zoveel meer activiteiten. Online zijn we actief en blijven we groeien. We zoeken naar nieuwe wegen om ook online het product steeds relevanter te maken. In onze stylingrubriek Wat moet ik aan vandaag inspireren we vrouwen dagelijks bijvoorbeeld met een outfit die je direct online kunt shoppen. Een schot in de roos! Vrouwen kiezen én kopen. Leuk voor onze online bezoeker én voor onze partners, de merken, zoals de mode- en juwelenhuizen, maar ook beautyproducten en juwelen vind ik heel geschikt hiervoor. Ook onze events, zoals de International Women’s Day Summit, Women of the Year en de businessgerelateerde talks van Bazaar’s Network Academy worden erg gewaardeerd. Ik zie nog meer potentie in deze initiatieven. Daarom krijgen deze activiteiten komende tijd meer focus.

Hoe onderscheidt Harper’s Bazaar zich van bijvoorbeeld een ELLE en Vogue?

Omdat deze sterke vrouwenmerken nu onder de vlag van onze uitgever Hearst vallen en sinds kort ook hetzelfde pand delen in de Houthavens in Amsterdam, zijn we ons nog meer bewust van ieders plek in de markt. Meer dan ooit praten we met elkaar over vragen als: waar staan we voor, wat hebben we gemeenschappelijk en waarin maken we het verschil? Ook de verschillende uitgevers staan daarom in nauw contact met elkaar. We zien de ogenschijnlijke rivaliteit liever als een optelsom van sterke merken, waar lezers en merken baat bij hebben. Vogue is mode, mode, mode. ELLE is your personal style guide. Harper’s Bazaar is er voor well-dressed women with a well-dressed mind.

Wat is je visie met Harper’s Bazaar voor de komende vijf jaar?

We willen ambitieuze vrouwen inspireren en stimuleren de beste versie van zichzelf te zijn en te laten zien. We richten ons op persoonlijke, maar ook professionele ontwikkeling en focussen ons op mode, beauty, juwelen, kunst, interieur, cultuur en reizen. Juist in die optelsom is de Harper’s Bazaar-vrouw geïnteresseerd. We combineren high end-merken met meer betaalbare nichemerken.

We willen uitgroeien tot een merk dat vrouwen vooruitbrengt. Als een personal branding-merk, dat je ook op eigen gekozen tijdstippen en via eigen gekozen kanalen kunt raadplegen. Stel je voor, je bent bijvoorbeeld advocaat, ontwerper, kunstenaar of adviseur, en je moet jezelf ergens presenteren. Hoe doe je dat? Hoe bouw je je verhaal op? Maar ook; wat draag je? Wat doe je met je make-up? Een ander voorbeeld: een magazine of je eigen bedrijf klopt aan voor een publicatie. Hoe zorg je dat je mooi wordt gefotografeerd? Hoe zorg je dat je visagie bij je past en je origineel voor de dag komt?

Harper’s Bazaar inspireert je met verdiepende verhalen in het magazine, deelt ervaringen van rolmodellen in podcasts, geeft praktische tips tijdens events en e-learnings en neemt je aan de hand via online tutorials over beauty, mode, juwelen, maar ook kunst, carrière en business. We delen een look of the day, die je direct kunt shoppen. In de toekomst fotograferen we je, doen je visagie en nu al brengen we je daadwerkelijk in contact met andere interessante vrouwen via onze community. Ook voor het vinden van bijvoorbeeld je droombaan. Bij al deze activiteiten gaan redactionele content en zorgvuldig uitgekozen commerciële partners hand-in-hand. Harper’s Bazaar wil niet alleen een autoriteit zijn, maar daadwerkelijk een relevante partner. Met alle kwaliteiten die daarvoor nodig zijn. Dat vergt ook wat van onze teams. Daarvan ben ik me bewust. Ik wil hen helpen die kwaliteiten verder te ontwikkelen. Het talent is er en we blijven openstaan voor nieuw, freelance talent met wie we kunnen samenwerken. En natuurlijk hebben we een geweldige internationale achterban. Dat maakt ons kosmopolitisch en schept kansen om ook in internationaal verband samen te werken.

Op 25 november 2019 is de uitreiking van de Women of the Year-awards. Wat maakt een Woman of the Year?

Een vrouw die een bijzondere prestatie heeft neergezet afgelopen jaar en daarmee het verschil maakt, zich durft te onderscheiden, lef toont. Daarmee inspireert zij andere vrouwen om hun dromen na te jagen. Een mooie toevoeging van de winnaressen van vorig jaar: in hun weg naar de top of die bijzondere prestatie, vergeten ze overigens ook niet andere vrouwen mee te nemen.

Wat staat er dit jaar allemaal te gebeuren?

Nieuw is dat we de longlist en shortlist al voor de avond zelf publiceren, zodat we de genomineerden, hun achterban en de lezers meer betrekken bij de awarduitreiking. Lezers kunnen dit jaar ook voor het eerst zelf hun stem uitbrengen. Zo maken we het event relevanter en dragen we ons steentje bij aan het zichtbaar maken van ambitieuze vrouwen en inspireren we daarmee ook andere vrouwen het beste uit zichzelf te halen.

Merkbreed buigen we ons over een digital first-route, met alle activiteiten die ik eerder heb genoemd. Van podcast tot e-learning. We starten voor het eerst met de Harper’s Bazaar Juwelennacht in Amsterdam, waarin we juwelen- en modeliefhebbers meenemen langs de mooiste juwelenadressen. Van de Hermitage Amsterdam tot Schaap en Citroen, Lyppens, Piaget, Royal Asscher en Bibi van der Velden. Na al die educatie en verleiding, eindigen we de avond feestelijk in het Conservatorium Hotel.

Nog mooie commerciële samenwerkingen?

Bazaar’s International Women’s Day Summit is een voorbeeld. Inmiddels een goede, jaarlijkse traditie, steevast twee dagen voor International Women’s Day, op 6 maart dus. Komend jaar vindt die dag plaats bij het Rijksmuseum. Doel is vrouwen te inspireren zichzelf zichtbaar te maken en elkaar te ontmoeten. Een geweldige line-up van sprekers zorgt ervoor dat deze 300 vrouwen leren, geïnspireerd worden en nieuwe contacten hebben opgedaan die hen verder brengen. We merken dat merken die dit onderwerp omarmen en met deze doelgroep in contact willen komen, dit soort events interessant vinden. Van beautymerken tot automerken, als ze elkaar maar versterken en niet in de weg zitten.

Wat is het laatste nieuws?

Meer high end-merken zijn geïnteresseerd in het organiseren van custom made events en producten. Door je krachten en relaties te bundelen, ben je echt partners en kun je je doelgroep op maat bedienen. Zo hebben we vorige week nog Bazaar-lezers en andere modeliefhebbers voorzien van een persoonlijk stylingadvies in de winkel van Pauw, door Bazaar-stylisten. Vrouwen kwamen met heel gerichte vragen binnen, waarbij onze stylisten hen konden helpen. We hadden niet alleen een magische avond, maar ook een leuke omzet voor de winkel. En anderzijds kunnen Pauw-klanten nu op een inhoudelijke, inspirerende manier kennismaken met Harper’s Bazaar. Deze win-winsituaties smaken naar meer.

www.harpersbazaar.com/nl
www.hearst.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie