[Interview] Neelie Kroes en Janneke Niessen: Als we onze nek niet uitsteken, gebeurt er niets
15-12-2020 10:18:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 1454 | Tags:

Voor het LOF jaarboek 2020 organiseerde Jolanda Holwerda een uniek gesprek tussen Neelie Kroes en Janneke Niessen. Daarin kwam ruim aan bod wat vrouwelijke rolmodellen en minimale (tech-)investeringen in “ondernemers die geen witte mannen in een hoodie zijn” met elkaar te maken hebben.

Tekst: Renate Tromp

Jullie zijn beiden vrouwelijke rolmodellen die hun nek uitsteken en zeggen: quota, confronterende cijfers, ambitieuze diversiteitsdoestellingen? Kom maar op! Waar komt jullie persoonlijke drive vandaan?

Neelie Kroes: “Thuis werd ik door het internationale transportbedrijf van mijn vader met de gevestigde orde in Europa – allemaal eigen koninkrijkjes – geconfronteerd. Het viel me op dat er nauwelijks samenwerking was en ik besloot te kijken wat ik kon doen om grenzen te slechten. Door technologische veranderingen zijn er nu feitelijk geen grenzen meer, al willen sommige mensen die alsnog optrekken. De impact van de digitale revolutie op de samenleving is immens, en toch spelen vrouwen daarin een marginale rol. Geconfronteerd met een tergend langzame verandering ben ik er inmiddels heilig van overtuigd dat de invoering van quota en het breed neerzetten van vrouwelijke rolmodellen noodzakelijk is voor de nodige versnelling. Ik straal uit: als Neelie het kan, kan ik het ook. Maar niemand heeft het eeuwige leven, ook ik niet.”

Janneke Niessen: “Mannelijke dominantie in tech is geen vrouwenprobleem of wijvengezeik, maar een probleem van iedereen. Nu wordt de wereld, de toekomst gebouwd door een kleine homogene groep, wat consequenties heeft voor de inclusiviteit van producten en diensten en gelijke kansen voor iedereen. Algoritmes hebben geen mening? Als de input niet neutraal is, hoe kan de uitkomst dat dan zijn? Daarnaast speelt bias bij de maker een rol. Bias is menselijk, het gebeurt vaak niet bewust, maar heeft wel gevolgen.”

Wat zijn die gevolgen?

Janneke Niessen: “Ondernemers lossen de problemen op waar ze zelf tegenaan lopen, en een meer diverse mix aan talent ziet andere problemen en oplossingen. Lastig een taxi kunnen krijgen in San Francisco leidt tot Uber, en als je je hele leven geen schoon drinkwater hebt, start je waarschijnlijk een heel ander bedrijf. Die diversiteit aan ondernemers hebben we nodig. Mijn onderzoek naar investeringen in Nederland met Eva de Mol riep veel reacties op, ook negatieve. Gelukkig leerde Neelie me: als niemand reageert op wat je zegt, boeit het ze niet. En inderdaad, de tegenstand wordt minder doordat de bewustwording is vergroot. Ik ben Neelie ook dankbaar voor het feit dat zij haar podium genereus deelt, waardoor andere vrouwen zoals ik meer slagkracht krijgen.”

Neelie, jij nomineerde Janneke als rolmodel voor het blad Lof. Waarom zij?

Neelie Kroes: “Janneke breekt al door met haar ideeën sinds het begin van alle technologische veranderingen, toen het nog een absolute mannenwereld was. En ze geeft nooit op. Ze heeft succesvolle eigen ondernemingen tot bloei gebracht, verkocht en het geld opnieuw in vrouwelijke tech-ondernemers gestopt. Janneke is nergens bang voor en ze weet haar omgeving warm te krijgen met haar persoonlijke enthousiasme. Als overtuigd changemaker roept Janneke niet alleen investeerders op meer geld in vrouwelijke tech-startups te investeren, maar richt ze zich bijvoorbeeld met haar boek Project Prep ook rechtstreeks tot jonge meisjes om hun interesse in tech te wekken. Niet met als doel daar zelf beter van te worden, maar om de samenleving en specifiek jonge meiden er wijzer van te laten worden. Ik vind het een absolute must voor succesvolle vrouwen om andere vrouwen te helpen en dat is Janneke op het lijf geschreven.”

Janneke, welke boodschap wil je delen op de podia die je krijgt en pakt?

Janneke Niessen: “Wat we nodig hebben is een overheid die diversiteit afdwingt op haar grote investeringen én meer 21st century skills op basis- en middelbare scholen. Daarnaast komt de echte verandering als iedereen meedoet. Of zoals Neelie altijd zegt: wat kan jij doen in je omgeving, je bedrijf, je netwerk om het bewustzijn te vergoten en de verandering mee vorm te geven?’ Investeerders hebben een grote impact op hoe onze toekomst eruitziet. Zeven van de tien grootste bedrijven van vandaag zijn ooit gestart met een investering van venture capital. Op dit moment gaat slechts een fractie van alle investeringen naar niet-witte mannen. Bias en stereotypen spelen hierbij een rol. Ik wil graag het stereotype beeld van de succesvolle tech-ondernemer als die jonge, witte man in een hoodie verruimen.”

www.lofvoorjou.nl

Foto Neelie Kroes: Anette Brolenius

Lees ook:

[Interview] Jolanda Holwerda: Vrouwelijk talent in de spotlight zetten blijft mijn missie

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie