[Interview] Nicolette Fox: vtwonen is exact daar waar de consument op zoek is naar inspiratie, informatie of een aankoop
02-02-2021 10:03:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 1908 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Nicolette Fox, hoofdredacteur van vtwonen.

Hoi Nicolette, kun jij vtwonen introduceren?

vtwonen is de woonstijlcoach; de stijlmeester, smaakmaker, de inspirerende coach. vtwonen is het leidende multimediale woonplatform van Nederland en Vlaanderen, met print, online, televisie, events, retail, een online community en een aankoopportal. Bij vtwonen vind je inspiratie en alle informatie voor huis en tuin. vtwonen treedt graag op als woonstijlcoach en helpt bij het vinden van jouw persoonlijke woonstijl, brengt je op de hoogte van de laatste woontrends, helpt je de juiste koopbeslissingen te nemen en biedt (licentie)producten en diensten. Kortom, de plek waar alles samenkomt voor het creëren van je eigen persoonlijke woonomgeving. Daarom beloven we: met vtwonen maak je van jouw huis een thuis om trots op te zijn.

Wie is de doelgroep van vtwonen?

We zijn er voor iedereen die aandacht, tijd en liefde aan z’n huis en tuin wil besteden. Voor diegene die bij wil zijn met de trends, regelmatig iets in en om het huis wil veranderen en een persoonlijke stijl ambieert. En natuurlijk zijn we de beste keuze bij verhuizingen, verbouwingen en restylingen als inspirator, coach en aankoopportal voor alle woonwensen.

Wat wil de lezer van vtwonen?

De lezers (bezoekers, kijkers) zoeken bij vtwonen inspiratie en toepasbare adviezen. Ze verwachten op nieuwe, haalbare ideeën gebracht te worden. Ze willen graag geholpen worden bij het maken van de juiste woonkeuzes die bij hun persoonlijke stijl en wensen passen. Onze doelgroep is op zoek naar dat zetje om voor de keuze te gaan die men wel graag wil, maar niet durft te maken. De lezers vinden het fijn dat de stijlen, trends en producten zijn gecureerd en dat je bij vtwonen ook direct kunt shoppen. Met vtwonen lukt het ze van hun huis een thuis te maken waar ze zich prettig en ontspannen voelen, waar ze trots op zijn en graag vrienden ontvangen.

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

2020 was voor ons een jaar van kansen en daardoor werd het een waanzinnig goed jaar voor vtwonen; het merk boekte succes op succes op alle kanalen. Wonen is hot en we bereikten zowel offline als online ontzettend veel meer mensen dan het jaar ervoor. Onze aangepaste contentstrategie heeft zijn vruchten afgeworpen. Het online bereik steeg het afgelopen jaar met 50 procent. Ook met ons magazine wisten we, tegen de trend in, een bereikstijging te realiseren van ruim 5 procent en dan hebben we al die extra printproducten nog niet eens meegeteld. In 2020 lanceerden we zeer succesvol de specials vtwonen TUIN en vtwonen DIY. De reacties op deze twee spin-offs overstegen alle verwachtingen. Plannen die we in 2019 al maakten, bleken in 2020 relevanter dan ooit. Ook de vier edities van vtverbouwen bleken een schot in de roos. We hebben hiervan zelfs moeten bijdrukken. Ons tv-programma -vtwonen Weer verliefd op je huis – is al 13 seizoenen lang succesvol en heeft nog steeds stijgende kijkcijfers. Waar we in 2019 808.000 kijkers vierden, scoorden we dit jaar met maar liefst 964.000 kijkers een all time high record. En als populair magazinemerk op social media stegen we met ruim 1,4 miljoen volgers van de nummer 3- naar de nummer 2-positie. Alleen Playboy moeten we nog boven ons dulden. Op Instagram doorbraken we in Nederland de magische grens van 800.000 volgers (inmiddels zijn dit er al 846.000) en verstevigde we de koppositie. Op Pinterest staan we met stip op nummer één. Kortom, we zijn goed bezig.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij vtwonen versneld?

De coronacrisis heeft vtwonen, zeker B2C, geen windeieren gelegd, laten we daar eerlijk over zijn. Ons huis werd toevluchtsoord, kantoor, kinderopvang, school, restaurant en zelfs vakantiebestemming. De plannen die we ver voor de crisis hadden gesmeed om nieuwe merken en producten te lanceren bleken ineens nóg relevanter. Er lag al een grote focus op de digitale groei van het merk, maar tijdens de coronacrisis hebben we alles op alles gezet om online in de inspiratie-, informatie- en aankoopbehoefte te kunnen voorzien.

Bijvoorbeeld de basiscursus: iedereen een vtwonen droomhuis, hebben we door extra hard werken maanden eerder gelanceerd. Het ongekend positieve resultaat van deze eerste cursus van vtwonen college laat zien dat ons online cursusplatform heel veel potentie heeft.

Omdat de stylistes ineens geen grote fotoshoots konden inplannen, hebben we ze in de tijd die vrijkwam kunnen inzetten op een lang gekoesterde wens. We hebben korte stylingvideo’s met ze opgenomen die we online hebben gepubliceerd. Filmpjes met inspirerende content, handige stylingtips met daarin verwijzingen naar onze eigen collectie en de vtwonen-shop in samenwerking met FonQ. Nu veel niet-essentiële winkels hun deuren hebben moeten sluiten zagen we ook een voor ons positieve verschuiving naar e-commerce.

Hoe zien jullie events er op dit moment uit?

In 2020 kon de vtwonen&designbeurs niet doorgaan zoals we dat gewend waren. We hebben de plannen moeten ombuigen naar een digitaal event. Het was snel schakelen en behoorlijk pionieren, maar we hebben er heel veel van geleerd. Voor 2021 ziet het er naar uit dat we het event weer live in de RAI kunnen organiseren. Toch zullen we digitale elementen die dit jaar goed hebben gewerkt verder gaan uitbouwen en naast het fysieke event blijven aanbieden.

Wat maakt vtwonen aantrekkelijk voor adverteerders?

Haar crossmediale aanwezigheid; vtwonen is exact daar waar de consument op zoek is naar inspiratie, informatie of een aankoop. vtwonen brengt de adverteerder in contact met mensen die verhuizen, verbouwen of iets in hun huis willen veranderen en behoefte hebben aan inspiratie, informatie en advies. De consument wil weten wat er te koop is, hoe je het toepast, wat het kost en waar je het kunt aanschaffen. vtwonen maakt een voorselectie uit het enorme aanbod en laat op een inspirerende manier de mogelijkheden zien, zodat mensen kunnen ontdekken wat hun persoonlijke woonstijl is en welke woonomgeving past bij hun manier van leven. vtwonen helpt om de juiste beslissing te nemen, waardoor mensen direct tot aankoop over kunnen gaan. Met de creatie van ijzersterke crossmediale content helpt vtwonen de adverteerder impact te maken bij de consument.

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

De redactie van vtwonen kan, door haar crossmediale aanwezigheid, branded content op maat maken. Door content met een redactionele uitstraling en insteek te creëren, in de look&feel en met de tone of voice van vtwonen, lift de boodschap mee op het redactionele umfeld. Deze content heeft maximale impact voor lezers en adverteerders. Voorwaarde is echter wel dat er een uitstekende en geloofwaardige match moet zijn tussen vtwonen en de adverteerder. We zien branded content echt als een samenwerking, waarbij de chemie moet kloppen.

Wat is het laatste nieuws?

Als klap op de vuurpijl, de kroon op het harde werken, won vtwonen in december de Mercur Magazine van het jaar. Deze titel gaan we natuurlijk eer aan doen. In 2021 gaan we waar we al goed in zijn nog beter doen, maar uiteraard kan men ook nieuwe ontwikkelingen van vtwonen verwachten. Houd vooral onze site in de gaten, want vooral daar gaan we heel veel nieuws brengen. We gaan de online behoefte met meer specifieke content nog beter bedienen met als doel het bereik van en engagement met de consument te verhogen. En na het succes van de basiscursus, lanceren we dit jaar zeker vier verdiepingsmodules en één grote nieuwe cursus op vtwonen college, ons cursusplatform. Ook staat er een officiële lancering van vttv op de planning. vttv is ons online videokanaal met onder meer inspirerende hometours bij bekende en minder bekende mensen, tips van stylisten, trendvideo’s, instant styling en DIY-filmpjes.

www.vtwonen.nl
www.dpgmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Helene van Santen: Kek Mama adviseert adverteerders, biedt een crossmediaal plan én aansprekende content
[Interview] Hilmar Mulder: Libelle is en blijft een geliefde klassieker met een vast plekje in veel huishoudens
[Interview] Damiaan Hage: Als je informatie over auto’s nodig hebt, kom je al snel uit bij AutoWeek

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie