[Interview] Peter Contant en Ivo Janssens over de lancering van CLASSY Lifestyle
28-10-2020 12:24:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 2010 | Tags:

Ivo Janssens en Peter Contant lanceerden in september crossmediaal platform CLASSY Lifestyle. Wij spreken hen.

CLASSY Lifestyle kan met onder meer website, een tijdschrift, een radiozender en online televisie met recht een crossmediaal platform worden genoemd. Staat het nu al zoals jullie CLASSY Lifestyle voor ogen hadden?

Ivo: “Wat veel mensen niet weten is dat we dit project uitgevoerd hebben in een zeer korte tijd. Daar ben ik heel trots op. Ons team werd afgelopen jaar steeds sterker en tijdens zo’n operatie realiseer je je hoe professioneel alles is geworden. Fantastisch om te zien. Radio, blad, website en socials zijn – los van wat finetuning – prima gelanceerd, we richten ons nu op tv. Dat kost nog wel een paar weken maar dan gaat het ook los. We moeten vooral doorgaan met wat we allemaal hebben uitgezet. Dat is heel veel. Hiermee kunnen wij onderscheidend gaan worden en daar hoort online tv echt bij. Door de hoge kosten durven veel bedrijven die stap nog niet te maken. Wij denken daar anders over. Onze formule is breed en dat stelt onze partners in staat gebruik te maken van al deze faciliteiten. Je moet vooruitstrevend durven te zijn, zodat de hele trein rijdt, inclusief alle wagons.”

Peter: “Aan ambitie is er geen gebrek en er liggen nog een paar mooie plannetjes klaar als vervolgstap. Eerst dit afronden en dan weer verder. De doelstelling is er om elke dag iets bij te zetten. Het huis is nooit klaar. We blijven klussen.”

Wat waren de reacties op de lancering van gebruikers en vanuit de markt?

Ivo: “Het was weer een ouderwets dagje van rook uit de telefoon. Voor mij persoonlijk een tijdje geleden dat ik zoveel reacties mocht ontvangen. Ik heb na Audax expres een klein stapje naar achteren gedaan in de media, maar wat ben ik blij en gelukkig om weer met CLASSY bezig te zijn. Veel vakgenoten hebben mij een bericht gestuurd. De gunfactor is enorm. Mensen vinden het prachtig dat Peter en ik dit samen doen. Je staat weer aan de wieg en samen met je collega’s voel je dat je iets unieks in handen hebt. We gaan de boel weer eens lekker opschudden.”

Peter: “Zo ouwe rakker is het nou nooit eens genoeg?, appte een goede collega me. Ga nou eens echt genieten. 'Dit is genieten. Het leukste wat er is,' appte ik terug. En zo is het.”

Wat is de doelgroep van CLASSY Lifestyle?

Peter: “We richten ons op een brede doelgroep, jonge vrouwen maar ook op vrouwen die iets meer opschuiven in leeftijd en - natuurlijk in minder mate - voelen ook mannen zich hiertoe aangetrokken, dat merken we nu al. Het is vooral de beleving van woorden als smaakvol en stijlvol die terugkeren, evenals warmte en gezelligheid. Het past ook bij deze tijd. Je gaat dat terugvinden op alle kanalen. Die doelgroep zal groter worden en zal zich verder en vooral op een natuurlijke manier uitbreiden en is veel minder leeftijdgebonden dan de geijkte modellen met bijbehorende welstandsklassen ons voorschrijven. Dat voorspel ik.”

We kennen jullie beiden als doorgewinterde en – als het mag; eigenwijze - professionals; wie doet wat met betrekking tot CLASSY Lifestyle?

Ivo: “De overeenkomst is dat we beiden 100 procent media-ondernemer zijn. De taken zijn strak verdeeld, Peter doet de inhoud en ik doe het commerciële traject en bedenk de marketingacties. Zeker, we gaan weer gekke dingen doen, waarvoor je ook een beetje eigenwijs moet zijn. Kijk wat Peter heeft gedaan met Max Magazine, dat is bizar en ongekend en doet hij nu ook gewoon nog elke dag. Voor CLASSY is ruimte in de markt en wij verwachten aankomende jaren sprongen te gaan maken. Onze ervaring is inderdaad mooi meegenomen. De afgelopen twintig jaar heb ik persoonlijk veel geleerd in de media, maar met Peter erbij kan ik weer extra leren. Dat trekt me ook aan. Maar eerlijk is eerlijk, je weet het nooit en het blijft altijd spannend. Geen dag is het zelfde.”

Als je weet dat je met iets bezig bent wat goed is, moet je dat de markt ook laten zien en voelen. Voor de partners is het ook een positief signaal


Peter: “We koppelen commercie en inhoud handig aan elkaar en in elkaar. Daar zit een behoorlijke meerwaarde in onze samenwerking. Aan een half woord hebben we al genoeg om te weten hoe we iets willen gaan aanpakken. Ivo blijft me vaak verrassen met een appje, waarop een prachtig gedurfd ideetje staat. Ik ben vaak iets terughoudender maar geniet wel van die benadering. En daar ergens tussen in ligt de oplossing.”

Printmedia staat onder druk maar de verschijningsfrequentie van het magazine CLASSY Lifestyle – de opvolger van GOOISCH.. als lifestyle – gaat omhoog. Een bold move

Ivo: “Als je weet dat je met iets bezig bent wat goed is, moet je dat de markt ook laten zien en voelen. Voor de partners is het ook een positief signaal. Die verwachten dat ook. Wij beloven zichtbaarheid en daaraan moet je voldoen. Daarnaast willen we de losse verkoop flink gaan aanslingeren en zijn bezig de zichtbaarheid in het schap te verhogen. Ik verwacht dat wij onze abonnementen-oplage snel gaan verdubbelen. Print staat onder druk, klopt maar de beste en meest gedrevene blijven bestaan. Je moet een boodschap hebben en die durven wij te uiten.”

Peter: “En er moet ook iets zijn van ambachtelijke liefde voor het vak. Dat hebben we beiden met de paplepel ingegoten gekregen. Onafhankelijk denken vind ik ook belangrijk en dat geeft aan dat je tegendraadse, bijna rebelse dingen moet blijven doen, anders dan de markt. Daarin past ook uitbreiden als anderen zich noodgedwongen defensief moeten opstellen. GOOISCH, de voorloper van CLASSY, startte ook in een zware recessie, waarin bladen stopten en uitgeverijen failliet gingen. Een vergelijking: zeilen in zwaar weer is spannender, maar geeft ook iets meer voldoening. Ik weet ‘t, want ben ooit vanuit Canada de oceaan overgezeild.”

Een kleine honderd zakelijke partners heeft zich bij CLASSY Lifestye aangesloten. Wie zijn deze partners en wat gaan zij met CLASSY Lifestyle doen?

Ivo: “Deze partners zijn kleine, middelgrote en grote bedrijven. Je ziet ze terug in het magazine, op de site, op de socials en je hoort ze bij ons op de radio. Iedereen is welkom, als we elkaar maar begrijpen. Soms moet je ook nee verkopen als het niet goed voelt. Uiteindelijk willen we dat de partners onderling ook een goede klik met elkaar hebben. Wij bedenken leuke dingen en verbinden de partners met  elkaar, maar wel op een andere manier, onze manier. Door de jarenlange relatie met deze mensen en partijen zijn wij in staat geweest om binnen anderhalf jaar tijd bijna 100 merken aan ons te binden. Hierin heeft vooral onze commercieel directeur Robert de Vries een grote rol gespeeld. Robert heeft, net als onze andere directieleden, jarenlang ervaring. Het heeft geleid tot een bijzondere band en stilzwijgende overeenkomst binnen ons team: we vertrouwen elkaar en willen de markt verslaan.”

Peter: “En CLASSY Lifestyle is het platform waarop al die partijen hun wensen kwijt kunnen of het nu in print is, een actie op FB of Insta of online, dan wel een gefilmd portret of een podcast of radio-item in onze studio in Hilversum. Alles kan en dat maakt de samenwerking met die partnergroep ook zo speciaal. Het is nooit: nee, dat kan niet of dat wordt moeilijk. In beginsel kan alles!”

Wat zijn jullie ambities met CLASSY Lifestyle voor de komende vijf jaar?

Ivo: “Peter en ik passen zakelijk gewoon bij elkaar en eigenlijk is elke dag een feestje. Ambities hebben we zeker, maar het moet ook genieten zijn. Lachen met elkaar en gekke dingen doen, maken daar deel vanuit. Persoonlijk heb ik de afgelopen jaren een iets andere kijk op het leven gekregen. Misschien doordat ik ouder word maar ook door het succes wat wij nu hebben met onze woonwinkels. Naast CLASSY hebben wij prachtige woonwinkels gerealiseerd en is inmiddels onze zevende winkel geopend. We willen er 25 openen in Nederland en daarna de grens over. Samen met de meerkoppige directie hebben we het gevoel dat we een parel in handen hebben, mede door de fantastisch groei. Inmiddels hebben we een kleine 100 mensen in dienst, werken we hard maar ook hiervoor geldt de eerste factor; genieten. Sinds ik genieten voorop heb gezet, groeien wij explosief. Als iemand bij ons komt werken proberen we diegene direct het juiste gevoel mee te geven. Mensen zijn dat niet meer gewend en bij ons is dat normaal. Onze slogan is niet voor niets: genieten van elk moment geeft telkens weer een bijzondere ervaring.

Mijn persoonlijke ambitie is om na het succes van MAX Magazine ook nog eens een glossy voor de seniorenmarkt te gaan maken. Dat doe ik overigens niet zonder Jan Slagter


Peter: “Een andere waarheid is dat de tijd waarin we leven een bijzondere en bizarre is. Ons gaat het goed in een tijd dat het veel anderen minder gaat. Dat realiseren we ons ook. Ivo en ik hebben lange serieuze gesprekken over dit soort uiteenlopende zaken. Dat heeft tot een bijzondere band geleid, waarbij welzijn en welbevinden boven allerlei ambities staan. Het ene is pas mogelijk als het andere er is. Blijf relativeren. Koester je zegeningen, zeg ik altijd.”  

Toen in maart 2019 de deelname van Ivo middels FIRA in GOOISCH werd aangekondigd, werd gesproken over een aantal nieuwe uitgeefconcepten dat het levenslicht zou gaan zien. Werd toen gedoeld op CLASSY Lifestyle of zit er nog meer aan te komen?

Ivo: “We hebben vanaf het begin af aan geweten dat we nieuwe dingen zouden gaan doen. Dit crossmediale platform is inderdaad zo’n ding, wat al in het hoofd zat. We hebben dat idee rustig uitgebroed. En natuurlijk komt er nog meer, dat spreekt voor zich."

Peter: “Mijn persoonlijke ambitie is om na het succes van MAX Magazine ook nog eens een glossy voor de seniorenmarkt te gaan maken. Dat doe ik overigens niet zonder Jan Slagter.”  

Wat is het laatste nieuws?

Ivo: “Ach het laatste nieuws klinkt of er een einde is... We hebben de afgelopen maanden veel nieuws gebracht, dus voor nu houden we het even bij het thema van mijn grote vriend Barrie Stevens... Vooral doorgaan!”

Peter: “Ik besef dat dit verhaal menigeen misschien een beetje te gemakkelijk en te mooi in de oren klinkt. In werkelijkheid is dat niet zo. Vergis je daarom niet in deze onderneming. We vechten ervoor, want zonder strijd is er geen overwinning. En nog een: Als je denkt dat er bent, dan begint het pas. Juich nooit te vroeg. Dat is echt zo.” 

www.classy.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie