[Interview] Philip Fontani: Quest groeit online als kool en de lezers verslinden de nieuwsbrieven
08-02-2021 15:58:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 916 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Deze keer spreken we Philip Fontani, hoofdredacteur van Quest.

Dag Philip, je bent hoofdredacteur van Quest sinds december 2020. Gefeliciteerd!

Dankjewel! Het is een eer om de redactie waar ik al zo lang werk nu officieel te mogen leiden.

Je treedt in de voetsporen van meervoudig Mercurs-winnaar Sanne Groot Koerkamp. Hoe heeft Quest zich onder haar leiding ontwikkeld?

Onder Sanne hebben we online een flinke inhaalslag gemaakt. In 2018 ging onze nieuwe site de lucht in en sindsdien is de hele redactie actief betrokken bij onze online-activiteiten. Voor die tijd waren print en online toch een beetje gescheiden werelden.

We zijn met Sanne meer gaan maken. We hebben de frequentie van onze specials Quest Psychologie en Quest Historie van vier naar zes keer per jaar verhoogd. En we maken bijvoorbeeld ook steeds meer puzzelspecials.

Wat is de doelgroep van Quest?

Eigenlijk iedereen die nieuwsgierig is naar hoe de wereld om zich heen werkt en graag vermaakt wordt met verklaringen van gewone en opmerkelijke verschijnselen. Mensen die op een aangename en toegankelijke manier een beetje slimmer willen worden. In de praktijk is dat een hele brede groep. Het grootste deel van de lezers van de reguliere Quest is tussen de 20 en 50 jaar oud, en de verhouding man vrouw is 57/43 procent. Ze hebben een iets hoger dan gemiddeld opleidingsniveau. Maar doordat we veel meer maken dan het reguliere magazine, zijn we in staat om verschillende doelgroepen aan ons te binden. Met Quest Psychologie bereiken we bijvoorbeeld veel meer vrouwen dan mannen. En online is onze doelgroep een stuk jonger.

Wat wil de lezer van Quest?

Lezers van Quest willen hun leven verrijken met kennis en inzicht. Ze willen heel duidelijk vermaakt worden, maar ze lezen Quest ook om mee te kunnen praten over wetenschap, geschiedenis, psychologie en techniek. De lezer stelt graag vragen aan Quest, maar hij laat zich ook graag verrassen door de opmerkelijke onderwerpen waar onze redactie mee komt.

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

Offline hebben we natuurlijk serieus last van de coronacrisis. We zijn het gewend om grote hoeveelheden tijdschriften af te zetten in de losse verkoop. Dus als je door een lockdown een kanon af kunt schieten op high traffic-locaties als stations en luchthavens, dan voelen we dat direct. Maar met de aanwas van abonnees ging het heel goed. En online groeien we als kool. Op Quest.nl mochten we bijna 80 procent meer bezoekers verwelkomen dan een jaar eerder. Onze lezers verslinden onze nieuwsbrieven, die vorig jaar uitgroeiden tot de op een na belangrijkste verkeersbron. Ons bereik is daardoor gewoon gegroeid vorig jaar, we bereiken meer dan een miljoen mensen per maand. 

Heeft de coronacrisis digitalisering bij Quest versneld?

Zeker! Voor onze lezers is het verschil niet extreem groot, al hebben we wel leuke experimentjes gedaan met bijvoorbeeld een livequiz op Instagram en Facebook. Maar opmerkelijk genoeg was een van de grootste successen van 2020 een product van papier en karton: de Quest Pubquiz voor thuis. Daar hebben we ruim 16.000 doosjes van verkocht. En dat bleek ook een digitaal succes, omdat het spel heel goed per videoverbinding te spelen is.

De redactie zelf heeft in bijna geen tijd grote stappen gezet met de digitalisering. Begin maart 2020 werkten we op de redactie nog met mappen die werden doorgegeven van eindredactie naar beeldredactie naar vormgeving en weer terug. Van de ene op de andere dag hebben we dat systeem vervangen door de workflow digitaal vast te leggen. Dat had wel wat voeten in de aarde, omdat we ongeveer 45 tijdschriften per jaar maken. Maar de redactie heeft zichzelf in zeer korte tijd opnieuw uitgevonden, er is geen deadline gemist en we wisten het hele jaar gewoon kwaliteit te leveren. Dat was echt klasse. En doordat alles nu digitaal gaat, is het verschil tussen online- en printredactie voor mijn gevoel ook nog kleiner geworden.

Hoe zien jullie events er nu uit?

We hebben nu geen events. Er waren plannen voor een tweede editie van de grootste pubquiz van het land, Bier, Worst en Wetenschap, maar dat evenement hebben we geschrapt toen duidelijk werd hoe ingrijpend de coronacrisis zou worden. We zijn vast van plan om dat event weer te gaan doen, maar wij wachten even tot duidelijk is wanneer je weer met honderden mensen dicht op elkaar bier mag drinken en luidkeels mag discussiëren over het antwoord op weer een lastige vraag.

Wat maakt Quest aantrekkelijk voor adverteerders?

Wij bereiken veel geïnteresseerde mensen, met een iets hoger dan gemiddeld opleidings- en inkomensniveau. Dat is natuurlijk al hartstikke aantrekkelijk. Maar nog interessanter is volgens mij ons vermogen om complexe materie op een laagdrempelige manier over te brengen op ons publiek. In onze tijdschriften kiezen adverteerders er dan ook het vaakst voor om hun verhaal door Quest te laten vertellen. En dat geldt ook voor de online artikelen, tests, (animatie)video’s en binnenkort ook podcasts die we in opdracht maken.

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Ik publiceer heel graag branded content, ik denk dat het voor lezers en adverteerders vaak veel interessanter is dan gewone advertentiepagina’s of banners op een site. We hebben een redactie die voor elke klant een leuk idee kan bedenken. Of het nu een bouwbedrijf is dat zich als interessante werkgever wil profileren, een fabrikant die wil laten zien hoe zijn vloerisolatie werkt, of de Nationale Wetenschapsagenda die vertelt wat voor interessant onderzoek er wordt gedaan met het belastinggeld van de lezers.

Zolang het voor iedereen duidelijk is dat er betaald is voor een productie, kan er bij Quest een heleboel. En ik heb het idee dat adverteerders ook wat meer durven dan een aantal jaar geleden. Toen werden er vaak mooie plannen gesmeed, maar ging het er uiteindelijk toch vooral om hoe vaak de naam werd genoemd en hoe groot het logo was. Tegenwoordig maken we voor bijvoorbeeld de Nationale Wetenschapsagenda echt serieus goede verhalen over wetenschap die interessant zijn voor de opdrachtgevers en hun stakeholders, maar ook voor onze lezers.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat we net zijn gestart met een online cursusplatform: Quest Academie. Het eerste deel staat nu voor de helft online: de cursus (Nog) beter in bed. Daarin geven we geen tips over standjes die je nodig eens moet proberen, maar leggen we wel uit hoe seks werkt. Je leert bijvoorbeeld dat er veel minder verschil is tussen mannen en vrouwen dan je misschien denkt, en dat opwinding niet spontaan uit de lucht komt vallen. Onderweg worden er een hoop misverstanden uit de weg geholpen en gaat het over de orgasmekloof, sleur en praten over seks. Het is allemaal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoeken en interviews met de gerenommeerde seksuoloog Ellen Laan.

Wij denken dat betere kennis kan leiden tot een beter leven. De tweede cursus gaat over omgaan met druk. Daarin gaan we ook weer de zin van de onzin scheiden, en komen we met praktische tips waarmee je je leven kun verbeteren. Het doel is om snel een breed aanbod aan verdiepende cursussen te hebben. Cursussen waar je echt iets aan hebt, maar die net zo leuk zijn als de andere producten die je van Quest kent.

Foto: Frank Ruiter

 

Quest is een uitgave van Hearst Netherlands

www.quest.nl
www.hearst.nl

 

Lees ook:

Interview] Milou Turpijn: Women’s Health heeft een groeiende community van positieve millennials die we in beweging weten te krijgen
[Interview] Olivier Heimel (Runner’s World): Als je hardlopers wilt bereiken, doe je dat veruit het eenvoudigst via ons
[Interview] Arno Kantelberg: National Geographic is het oog op de wereld
[Interview] Josephine Kay: Cosmopolitan is dé gateway naar de moeilijk te vangen millennial- en GenZ-doelgroep

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie