
[Interview] Renée van Breukelen: Mijn Geheim is een papieren vriendin die lezeressen verbindt
In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Renée van Breukelen, hoofdredacteur van Mijn Geheim.
Dag Renée, kun jij Mijn Geheim introduceren?
Mijn Geheim is een uniek tijdschrift omdat het uitsluitend levensverhalen brengt: echte verhalen van echte mensen. Daarmee is Mijn Geheim al 45 jaar lang de nummer 1 in levensverhalen. Mijn Geheim was ook het eerste – en is daarmee het oudste – blad dat alleen levensverhalen brengt in Nederland.
Het is elke keer weer een feest van herkenning, van ontroering, van verwondering, om de verhalen te lezen die alle lezers met ons delen. Het verbaast me telkens weer wat mensen kunnen meemaken en wat mensen aankunnen, hoe sterk en veerkrachtig mensen zijn. In die zin geeft Mijn Geheim naast herkenning en erkenning ook hoop en troost. Maar MG biedt natuurlijk tevens verstrooiing en ontspanning: lekker met een kop thee op de bank lezen wat je medemens allemaal meemaakt.
Elke editie bevat zes tot zeven persoonlijke interviews rond levensthema’s zoals relatie en seksualiteit, gezin en kinderen, gezondheid, psychologie, werk en geld. Elk interview gaat uit van de kracht van de geïnterviewde. De missie van Mijn Geheim is delen, verbinden en versterken.
Wie is de doelgroep?
De lezeres van Mijn Geheim is tussen de 35 en 60 jaar, heeft een gezin of is bezig dat op te bouwen. Ze werkt parttime of is fulltime huisvrouw. Ze is een sociale vrouw met een groot empathisch vermogen. Ze is zeer geïnteresseerd in haar medemens en leeft intens met haar mee. Haar moeder, haar partner en haar vriendinnen zijn heel belangrijk voor haar, maar haar kinderen komen op de eerste plaats. Ze is het type van doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg, no nonsens, hard werken, maar op zijn tijd ook ruimte inbouwen voor ontspanning. Een weekendje weg doet zij het liefst met het hele gezin. Genieten, zekerheid en hulpvaardigheid zijn belangrijke waarden in haar leven. Zij houdt van mooie levensverhalen die haar emotioneel raken. Voor haar is Mijn Geheim een papieren vriendin die met haar meeleeft, haar advies en tips kan geven, met wie zij dingen kan delen maar met wie ze ook kan lachen
Wat wil de lezer van Mijn Geheim?
De lezer is heel erg geïnteresseerd in wat anderen, lotgenoten, beleven. Ze houdt van lezen en wil graag in verbinding staan met andere lezers, voelen dat ze niet alleen in de wereld staat met haar specifieke issues. Ze vindt het fijn zich te verplaatsen in een ander, mee te leven, ontroerd te raken, tips te krijgen en op ideeën te komen.
Heeft de coronacrisis digitalisering bij Mijn Geheim versneld?
Ja, in de zin dat er extra aandacht is besteed in het op meerdere plekken aanbieden van digitale abonnementen. Daar moet bij gezegd worden dat de Mijn Geheim-lezeres op de eerste plaats een papier-lezer is, dus zij zal de voorkeur geven aan de papieren versie boven de digitale versie als ze de keuze heeft.
Wat doet Mijn Geheim op gebied van events?
Wanneer het weer kan, dan zal Mijn Geheim weer aanwezig zijn op de Huishoudbeurs. Vele van de vrouwelijke bezoekers van de Huishoudbeurs zijn de lezers en de doelgroep van Mijn Geheim.
Wat maakt Mijn Geheim aantrekkelijk voor adverteerders?
Het feit dat het blad een groot publiek bereikt: MG wordt veel doorgegeven. Ook heeft Mijn Geheim een groot kwalitatief bereik: zij wordt van begin tot eind gelezen en weer opnieuw gelezen. Mijn Geheim ligt lang op tafel of op het nachtkastje, omdat er zoveel in te lezen valt en de inhoud –levensverhalen – min of meer tijdloos is. Veel page views voor de adverteerder dus. De doelgroep staat bovendien volop in het leven, heeft meestal een gezin en vaak ook huisdieren, voor wie dagelijkse boodschappen in huis gehaald moeten worden en voor wie ook producten voor gezondheid (zowel lichamelijke als geestelijke), verzorging, ontspanning, reizen en alles wat een gemiddeld gezin nodig heeft aangeschaft moeten worden. Een aantrekkelijke doelgroep voor een breed scala aan adverteerders.
Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?
Daar kunnen wij prima mee uit de voeten door op een creatieve wijze de boodschap van de adverteerder aan onze lezeressen te vertellen. We kunnen in veel gevallen mensen hun belevenissen met iets of hun ervaringen met een bepaald product laten vertellen en in het bijzonder wanneer dit gekoppeld is aan een persoonlijk levensverhaal. Op die manier komt een branded content pagina in Mijn Geheim volledig tot zijn recht in ons magazine. Voorbeeld: wij hebben vorig jaar een verhaal gebracht van een 7-jarig jongetje met een stoma, dat met een heel stoere foto – inclusief zichtbare stoma – in het blad stond. Een niet alledaags onderwerp wat op een bijzondere en ontroerende manier bespreekbaar werd gemaakt. Zoiets is mooi te koppelen aan een eveneens niet-alledaagse adverteerder van stomabenodigdheden die onlangs in Mijn Geheim adverteerde. En zo zijn er talloze voorbeelden.
Wat is het laatste nieuws?
Mijn Geheim bestaat dit jaar 45 jaar! Dus we hebben een jubileumjaar met veel leuke extra’s: een dubbeldik jubileumnummer in de zomer, cadeautjes voor de abonnees, extra prijspuzzels met mooie prijzen, spraakmakende interviews uit de oude doos. Het wordt een feestelijk jaar voor Mijn Geheim met veel rumour around the brand om samen mee aan de weg te timmeren!
Mijn Geheim maakt deel uit van het portfolio van Value Zipper. Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.
www.valuezipper.nl
www.mijngeheim.nl
www.audax.nl
Lees ook:
[Interview] Annalot Boersma: Santé brengt brands en producten die goed bij ons passen mooi onder de aandacht
[Interview] Sterre van Leer: Lezers vertrouwen Psychologie Magazine vanwege onze basis in de wetenschap
[Interview] Eveline Helmink over Happinez
[Interview] Heleen Peverelli over Yoga Magazine
[Interview] Alida Dijk over Zin en digitalisering door de coronacrisis
[Interview] Anke Braam over Denksport
[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd in 2020
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie