
[Interview] Renske Veldhoff: De belofte Met Vriendin ben je nooit alleen, breiden we steeds verder uit
In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Renske Veldhoff, hoofdredacteur van Vriendin.
Dag Renske, kun jij Vriendin introduceren?
Vriendin is al 24 jaar een echte vriendin aan wie de lezeres haar verhaal kwijt kan en die haar begrijpt. Elke lezeres moet zich in Vriendin herkennen en voelen: ik ben niet de enige die hier tegenaan loopt. Vriendin is altijd integer, waardoor veel vrouwen hun verhaal openlijk durven te vertellen. Het voelt veilig. Onze belofte luidt: Met Vriendin ben je nooit alleen.
In Vriendin staat veel praktische informatie. Echter, de combinatie met grote, herkenbare en indringende persoonlijke levensverhalen, maakt Vriendin uniek in het schap. Onze verhalen zijn authentiek, net als onze lezeressen. Niet voor niets is onze pay off: Vriendin: Echt. Zoals jij.
Deze pay off is het DNA van ons merk, dat bestaat uit het weekbad, zes specials, zes Bookazines, vriendin.nl met meer dan 2 miljoen unieke bezoekers per maand, een Facebookpagina met bijna 84.000 likes, een snelgroeiend Instagramaccount en twee (bewust) kleinschalige evenementen.
Wie is de doelgroep?
Onze lezeres is de spil van haar gezin of vriendengroep, maar ook het cement van onze samenleving. Zij is de lerares, de verpleegkundige, de caissière en de postbezorgster zonder wie we niet kunnen. Ze houdt van geborgenheid, maakt het thuis gezellig en zorgt voor anderen. Onze lezeres kookt en leest graag, verwent zichzelf met mooie beautyproducten en heeft interesse in de laatste modetrends. Shoppen met vriendinnen of lekker eten met familie doet ze het liefst.
Vriendin heeft een trouwe doelgroep met nog steeds abonnees van het eerste uur. Er is veel betrokkenheid. Vertelt iemand in Vriendin dat ze door geldgebrek geen kleding voor haar kinderen kan kopen, dan zijn er altijd lezeressen die haar via de redactie kinderkleding toesturen.
Wat wil de lezer van Vriendin?
Vriendin betekent voor de drukke lezeres een moment voor zichzelf. Met een kop thee en Vriendin kruipt ze op de bank. De meeste lezeressen zeggen Vriendin helemaal te lezen, ze slaan dus niets over (behalve misschien het editorial).
Onze lezeres wil zich herkennen in de verhalen van andere vrouwen (en af en toe een beetje gluren bij de buren), geïnspireerd worden op lifestylegebied (koken, mode, beauty, huis & tuin, psyche & gezondheid) en zij heeft behoefte aan tips om haar leven makkelijker te maken. Dit komt uiteraard ook terug op al onze onlinekanalen.
Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?
Vriendin bleef het vrouwenweekblad met de grootste losse verkoop. De Vriendin Bookazines (allen van Nederlandse thrillerschrijfsters) verkochten boven verwachting en het online bereik ontplofte: het aantal bezoekers groeide met maar liefst 342 procent. Het aantal paginaweergaven nam toe met 576 procent. Maandelijks bereikt Vriendin.nl nu meer dan 2 miljoen lezeressen. Door de lockdown vanaf eind december werd weekblad Vriendin alleen nog verkocht in de supermarkten. De losse verkoop bleef ondanks minder verkooppunten op niveau: lezeressen weten ons hoe dan ook te vinden.
Heeft de coronacrisis digitalisering bij Vriendin versneld?
De redactie draait haar hand niet meer om voor digitaal produceren, vergaderen en brainstormen. Qua techniek waren we gelukkig helemaal up-to-date, waardoor dat ook kon. Verder is er versneld met het digitaal aanbieden van abonnementen en kregen we er een enorme schare aan digitale lezers bij, die bovendien blijven terugkeren: het aantal terugkerende lezers is gegroeid van 66,1 procent in 2019 naar 81,3 procent in 2020.
Wat doet Vriendin op gebied van events?
In 2019 won Vriendin de Mercurs voor het Event van het Jaar met haar succesvolle Vriendin Speeddates. Op deze avonden komen zo’n vijftig vrouwen samen om met elkaar te speeddaten. Niet om een relatie te vinden, maar een vriendin. Het event sluit perfect aan bij onze belofte met Vriendin ben je nooit alleen. Helaas kon door de coronacrisis onze doelstelling om elke maand in één provincie een speeddate te organiseren niet doorgaan. Zodra het weer kan, pakken wij de speeddates weer op, samen met onze partner vriendinnenonline.nl.
Verder organiseren wij jaarlijks in een andere stad de Vriendin Shopdag: een evenement waar lezeressen met korting kunnen shoppen, styling- en beautyadvies krijgen, de redactie en columnisten ontmoeten én, uiteraard, hun persoonlijke verhaal kunnen vertellen. Hopelijk kunnen we in het najaar van 2021 de vierde editie organiseren.
Wat maakt Vriendin aantrekkelijk voor adverteerders?
Naast een groot bereik – bijna 600.000 trouwe lezeressen per week en online maandelijks meer dan 5 miljoen page views – denkt de redactie graag mee met adverteerders. We zijn flexibel, leveren maatwerk en bekijken per klant wat de beste vorm is. Bovendien bereikt de adverteerder in Vriendin de beslissers: het zijn onze lezeressen die thuis beslissen wat er wordt gegeten, waar de vakantie wordt gevierd en welke zorgverzekering het beste past.
Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?
Wij geloven dat onze lezeres op zoek is naar alle informatie om haar leven makkelijker te maken, dus ook branded content. Het doel is altijd om onze lezeres gerichte informatie te geven waar ze echt iets aan heeft. Zoals schoonmaaktips bij een nieuw schoonmaakproduct, een lekker recept bij een bepaald ingrediënt of een mooi liefdesverhaal bij een datingbureau. Uiteraard moeten het merk en de boodschap passen bij onze doelgroep – hierover zullen wij altijd eerlijk adviseren. Is die match er, dan is er veel mogelijk.
Wat is het laatste nieuws?
Ons 1250ste nummer komt eraan: een prachtige, dubbeldikke editie. Volgend jaar vieren we ons 25-jarig jubileum, wat natuurlijk ook een feestje wordt. Bovendien gaan we online van start met onze nieuwe Vriendin Coach-sessies. Denk aan een artikel uit Vriendin waar lezeressen graag met een deskundige (en met elkaar!) over verder willen praten. Hiermee breiden we onze belofte met Vriendin ben je nooit alleen steeds verder uit.
Vriendin maakt onderdeel uit van het portfolio van Value Zipper. Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.
www.valuezipper.nl
www.vriendin.nl
www.audax.nl
Lees ook:
[Interview] Annalot Boersma: Santé brengt brands en producten die goed bij ons passen mooi onder de aandacht
[Interview] Sterre van Leer: Lezers vertrouwen Psychologie Magazine vanwege onze basis in de wetenschap
[Interview] Eveline Helmink over Happinez
[Interview] Heleen Peverelli over Yoga Magazine
[Interview] Alida Dijk over Zin en digitalisering door de coronacrisis
[Interview] Anke Braam over Denksport
[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd in 2020
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie