[Interview] Robert van den Ham over groei, toekomst en contentstrategie van De Ondernemer
02-02-2022 00:15:00 Door: David de Jong | Hits: 4355 | Tags:

Het op een zakelijk publiek gerichte De Ondernemer heeft afgelopen jaar een behoorlijke groei doorgemaakt en scoort goed in verschillende lijstjes. We spreken hierover met Robert van den Ham, Content Director van De Ondernemer van DPG Media.

Wat denk je van de mooie prestaties van het NOBO-bereiksonderzoek?

Tijdens een online redactiemeeting vorige week zei iemand: het lijkt wel Ranking De Ondernemer, die lijsten met al die hoge noteringen voor ons. Want ja, het NOBO-bereiksonderzoek, iTunes, Spotify, Podcast Top 40, we staan er overal erg goed op. Maar: daar hebben we met het hele team ook echt alles aan gedaan, het afgelopen jaar.

Hoe gaat het met De Ondernemer?

Met De Ondernemer zijn we op alle fronten gegroeid: bezoekers, pageviews, de volgers op onze social kanalen, abonnees op nieuwsbrieven, luisteraars van podcasts, maar ook breder, en dan doel ik op autoriteit. In het NOBO-bereiksonderzoek staan we als zakelijke mediamerk dankzij die enorme index van 179 niet voor niets op de tweede plaats. Een combinatie van slimme, nieuwe contentkeuzes, marketing en data.

En vergeleken met één jaar geleden?

Vergelijk je bijvoorbeeld qua pageviews januari dit jaar met die van 2021, dan zijn dat er nu 2,25 miljoen tegen toen een kleine miljoen.



Wat is jullie contentstrategie?

Als er iets duidelijk is geworden, is dat je anno nu niet te geforceerd vast moet willen houden aan een contentstrategie die je een jaar eerder in een PowerPoint hebt laten zien. Durf eens een andere afslag te nemen, probéér, zeggen wij vaker dan ooit tegen elkaar. Consumentengedrag verandert snel, sneller dan we soms wel eens zouden willen en het liefst zou je het ook nog in de hand willen hebben.

Als je dat dankzij eigen kennis en data constateert en tijdig weet te vertalen naar in ons geval nog meer relevantie voor ondernemers, dan zie je dat actualiteit prioriteit is geworden, boven inspiratie en verdieping waar we eerder nadrukkelijk op inzetten. Liveblogs, alles rondom de corona-persconferenties wat relevant is voor ondernemers, voor het bedrijfsleven, zijn we gaan coveren. Audio, video, artikelen, een dagelijkse nieuwsbrief met een virtuele stem die het nieuws voorleest (text-to-speech, red.), we hebben alle mediatypes stevig ingezet en kunnen putten uit de content van andere DPG Media-merken.

Ook interessant: we hebben zelf in korte tijd een stevig netwerk in Den Haag opgebouwd en hebben intussen wat je dan Haagse bronnen noemt. Ook daarom, na elke persconferentie gaan we tegenwoordig direct live op New Business Radio, met het programma Na Rutte en Kuipers. Ondernemers, brancheorganisaties, andere experts uit het bedrijfsleven en politici geven daarin hun eerste reactie. Live radio en dan wel gekoppeld aan, daar is-ie weer, actualiteit, daar geloven wij in.



Content is king?

We hebben in 2021 meer content dan ooit gemaakt, ook voor commerciële partners. Daarin is en blijft onze werkwijze onderscheidend ten opzichte van de collega-zakelijke mediamerken: we hebben een redactieteam en freelancenetwerk dat zowel content als branded content verzorgt, hun expertise komt dus op alle fronten terug, in alle mediatypes ook. Met dan ook de groei en autoriteit die we als De Ondernemer hebben opgebouwd en alle andere DPG Media-kanalen die we kunnen inzetten om welk doel dan ook te bereiken, zijn en blijven we onderscheidend voor commerciële partners.

Hoe verwachten jullie dit jaar te groeien?

Dit jaar en groei? We houden vooral oog voor de breedte van ons merk, maar ik zou het kunnen samenvatten in kennis. De Ondernemer Academy breidt het aanbod uit, we zijn een online kennisbank aan het SEO-vullen met de meest uiteenlopende ondernemerscases en deze maand gaat Droomstart live.

Ik verklap daar nog niet al teveel over, maar in deze podcastserie gaan we vier ondernemers in spé uitgebreid volgen en helpen bij de start van hun bedrijf. Want laten we vooral niet vergeten wat diep in het DNA van iedereen bij De Ondernemer zit: het stimuleren van ondernemerschap.

www.deondernemer.nl
www.dpgmedia.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie