[Interview] Sterre van Leer: Lezers vertrouwen Psychologie Magazine vanwege onze basis in de wetenschap
23-02-2021 11:48:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 948 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Sterre van Leer, hoofdredacteur van Psychologie Magazine.

Dag Sterre, kun jij Psychologie Magazine introduceren?

Psychologie Magazine is de autoriteit onder de mindstyle-merken. We zijn het grootste platform voor persoonlijke ontwikkeling met een magazine, een online academy met trainingen en masterclasses en ons coachingplatform Coachfinder, waar je die betrouwbare coach vindt die bij je past. En dat is nu eens niet de uitkomst van een zoektocht naar verdienmodellen (vreselijk woord trouwens). Het komt voort uit onze missie: onze lezers en gebruikers verder helpen in hun ontwikkeling, ze op een inspirerende manier leiden naar zelfkennis en zelfontplooiing. Altijd gebaseerd op inzichten uit de wetenschap. En altijd toegankelijk gebracht, zodat je er iets aan hebt in je eigen leven.

Wie is de doelgroep?

Slimme, nieuwsgierige vrouwen – voor driekwart tenminste – die iets willen leren over zichzelf en hun omgeving. Ze zijn oprecht nieuwsgierig naar wat mensen drijft, ze analyseren graag wat er gebeurt in hun relaties, ze willen zich ontwikkelen en groeien. Het merendeel is hoger opgeleid met betaald werk, ze hebben een rijk sociaal leven en ze hebben ook wat te besteden. Maar ze maken heel bewuste keuzes en hechten meer aan inhoud en kwaliteit dan aan oppervlakkige consumptie. Psychologie Magazine wordt trouwens ook hartstikke veel gelezen door studenten, coaches, medewerkers uit zorg en onderwijs en HR-professionals; allemaal mensen die met mensen werken.

Wat heeft 2020 gedaan met het bereik? 

In maart keken we elkaar verschrikt aan: weliswaar is het foodkanaal het belangrijkste voor onze losse verkoop, maar de verkooppunten op stations en op Schiphol zijn een goede tweede – en daar kwam dus niemand meer. Maar daar stond tegenover dat we dit jaar een recordaanwas aan nieuwe abonnees en online cursisten hebben verwelkomd, en ook het aantal unieke bezoekers op de site is flink gegroeid. We groeien als een malle op Instagram. En met ons onderzoek naar stiltebeleving in lockdowntijden en onze introversie-campagne waren we spot on; dat heeft ons veel media-aandacht en nieuw bereik opgeleverd.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij Psychologie Magazine versneld?

Eerlijk? Nee! In aanbod waren we al hartstikke digital; de eerste online trainingen lanceerden we meer dan tien jaar geleden. Wat natuurlijk wel enorm veranderd is, is hoe we samenwerken. Sinds maart is het kantoor zo goed als gesloten. We redden ons prima; we videobellen ons suf en alle deadlines worden netjes gehaald. Maar als 2020 ons iets geleerd heeft, dan is het wel dat echt contact onmisbaar is voor creativiteit en werkplezier. Dus we doen wat kan binnen de grenzen van wat mag, en stimuleren elkaar om toch vooral die lunchwandeling te maken met een collega uit de buurt.

Jullie events, hoe zien die er nu uit?

Psychologie Magazine was altijd al meer gericht op online dan op live events. Met Coachfinder keken we wel uit naar een tof groot evenement dat niet doorging. En de jaarlijkse nieuwjaarsborrel met bij ons aangesloten coaches was vorig jaar een van mijn leukste en lawaaiigste middagen van het jaar – daar hebben we nu een online inspiratiesessie van gemaakt, met een talk van Ben Tiggelaar en een naborrel in breakoutrooms. Ingetogener, maar ook intiemer.

Wat maakt Psychologie Magazine aantrekkelijk voor adverteerders?

Onze lezers vertrouwen ons, juist vanwege onze basis in de wetenschap. Die betrouwbaarheid is een groot goed en als adverteerder lift je daarop mee. Daarbij zijn onze printlezers échte lezers, geen bladeraars: de leestijd is hoog en ze lezen de printedities van kaft tot kaft met een kop thee op de bank. Dat weten we, want dat delen ze op hun tijdlijn. Ook online blijken ze telkens weer oprecht betrokken, kritisch en slim. Ze vallen niet voor simpele verkooppraatjes, maar als je met een goed verhaal of een mooi product komt, dan heb je ze.

Welke rol speelt de redactie bij branded content?

Branded content is redactionele content; het wordt dus altijd gemaakt en bedacht door de redactie, in samenspraak met de adverteerder. Het leuke is dat er heel veel kan bij Psychologie Magazine. In inhoud: van hypotheken tot seksspeeltjes, je kunt het zo gek niet bedenken of er zit wel een psychologische invalshoek aan. Maar ook in vorm: van gesponsorde masterclasses tot gezamenlijke onderzoeken met pr-waarde, en van mini-magazines tot complete online trainingen die we in samenwerking met een partner ontwikkelen.

Kun je een voorbeeld van branded content geven waar je enthousiast over bent?

De online training Van single naar samen, die we lanceerden met datingsite Pepper als lanceringspartner. Je leert er om je valkuilen in de liefde te onderzoeken en mentaal voorbereid het datingcircuit in te duiken, zodat je de partner vindt die echt bij je liefdesprofiel past. Pepper droeg de ervaringsverhalen aan; wij zorgden voor de psychologische onderbouwing. De samenwerkingsperiode is inmiddels afgelopen, maar het is nog steeds een van onze best lopende online trainingen – wat bewijst dat branded content werkelijk waarde heeft voor de gebruiker.

Wat is het laatste nieuws? 

We komen dit voorjaar met een spannende training over seks, alleen voor vrouwen. We gaan meer doen met de combinatie van online zelfhulp en begeleiding door een coach; dat biedt straks ook nieuwe kansen voor partnerships. En de themaspecials waarin we verdieping bieden op een specifiek onderwerp zijn blijvertjes! Na de Hoogsensitiviteit en Langzaam Leven komt nu de Gids voor een Lichter Leven eraan. Het Grote Zelfzorgboek krijgt dit najaar een vervolg, en het Zomerboek natuurlijk, want dat is al jaren een van de toppers in het zomerboekenschap.

Psychologie Magazine maakt onderdeel uit van het portfolio van Value Zipper. Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.

www.valuezipper.nl
www.psychologiemagazine.nl
www.wpg.nl

Lees ook:

[Interview] Eveline Helmink over Happinez
[Interview] Heleen Peverelli over Yoga Magazine
[Interview] Alida Dijk over Zin en digitalisering door de coronacrisis
[Interview] Anke Braam over Denksport
[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd in 2020

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie