
[Column] Marjolein Denekamp over data bij Hearst Netherlands
Digitaal is een cruciale groeifactor van onze organisatie en dus voor ons als uitgever een belangrijk topic. Zowel vanuit redactioneel als commercieel oogpunt zijn data onmisbaar. In 2021 blijken data alleen maar belangrijker te worden, vooral kijkend naar de ontwikkelingen rondom first en third party data.
Met het oog op de komst van strengere regulering heeft Hearst vanaf 2018 grote investeringen in het CMS en het (ad)tech framework erachter gedaan, zodat voor alle Hearst-titels één centrale en uniforme set-up is voor het opvangen, classificeren en inzetten van data.
Deze uniforme set-up is cruciaal gebleken in het toekomstbestendig maken van Hearst. In 2021 gaan we data verder uitbouwen. Zo wordt het verzamelen van inzichten in onze doelgroep online daily business. Dankzij polls, die we over ons gehele netwerk kunnen uitzetten, krijgen we waardevolle informatie over onze doelgroepen. Hierdoor zijn we in staat slimmere content te produceren, zowel redactioneel als commercieel, en umfeld en content voor adverteerders dichter bij elkaar te brengen.
Daarnaast hebben we de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in performance data. Een voorbeeld zijn de Google Data Studio dashboards, waarmee onze redacties datagedreven kunnen werken. Hierdoor kunnen we op een efficiënte manier onze content optimaliseren en versterken we onze digitale groei in zowel bereik als engagement.
In 2021 gaan deze data dashboards een nog essentiëlere rol spelen, onder meer in de distributiekeuzes en push en pull content die we maken. Bovendien breiden we sterk uit op het gebied van video en affiliate, waarbij performance data een belangrijke rol spelen in de optimalisatie van zowel bestaande als nieuwe formats.
Een laatste en omvangrijke topic voor 2021 wordt het toevoegen van een login-mogelijkheid op onze sites, wat zeker een verrijking en versterking zal zijn voor ons data framework. Hiermee zal er een directe koppeling tussen print en online zijn, waarmee we onze doelgroep nog beter kunnen bedienen.
2021 is een jaar waarbij we vanuit ad-tech en performance data niet stil gaan zitten.
Marjolein Denekamp is Digital Strategy & Performance Director bij Heart Netherlands
Deze column is een bijdrage aan [Forum] Wat gaat jouw bedrijf in 2021 doen met data?
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie