[Onderzoek] Kek Mama: Veel clichés over moeders kloppen niet
18-10-2019 14:32:00 | Door: Katja Brokke | hits: 1078 | Tags:

Moeders zijn voor veel merken een belangrijke doelgroep. Ook anno 2019 gelden zij voor merken als de gatekeepers die bepalen wat er in huis komt, wat er op tafel staat en wat de vakantiebestemming wordt. Marketeers baseren zich daarbij vaak op geijkte inzichten. De moeder die met moeite en schuldgevoel werk en gezin in balans probeert te krijgen, bijvoorbeeld. Maar zijn die inzichten waar? Kek Mama deed onderzoek en publiceerde het trendrapport De Mom-lennials: een nieuwe, kleurrijke generatie moeders.

Er zijn vier belangrijke groepen aan te wijzen. Die zijn in het onderzoek gedefinieerd aan de hand van kleuren.

ROOD: Outgoing. 33 procent van de moeders

Via social media heeft ze contact met de hele wereld. Is graag op weg met vriendinnen of gezin. Weet wat er speelt in de buurt én in de wereld. 4 procent van de outgoing moeders zet haar telefoon helemaal uit wanneer ze alleen met haar kind is.

BLAUW: Ambitieus. 30 procent van de moeders

Haar gezin is belangrijk, maar haar werk ook. Ze wil zich blijven ontwikkelen. En haar kinderen leren het maximale uit het leven te halen. 24 procent van de blauwe moeders zou na het winnen van een half miljoen euro gewoon blijven doorwerken

GEEL: Relaxt. 28 procent van de moeders

Ze geniet ervan om lekker wat aan te klooien met haar kind. De hele dag opruimen, dat zie je haar niet doen. En koken? Graag lekker, maar wel snel. “Ik vind niet dat ik alles perfect hoef te doen”, zegt ruim de helft van de relaxte moeders.

GROEN: Bewust. 9 procent van de moeders

Duurzaamheid houdt haar bezig. In haar aankopen, huishouden en keuze voor vakanties. Ecologische producten spreken haar aan, of het nu gaat om voedsel, beauty of (kinder)kleding. 20 procent van de groene moeders heeft bewust geen auto.

Over het onderzoek

Het Kek Mama-onderzoek is in juni en juli 2019 gehouden onder 3500 Nederlandse moeders van 20 tot en met 45 jaar door middel van online interviews en is uitgevoerd door bureau TeraKnowledge. De resultaten zijn representatief op de variabelen leeftijd, hoogst genoten opleidingsniveau en leefgebied.

Het onderzoek is hier te downloaden.

Nederlands MediaNetwerk interviewde hoofdredacteur Helene van Santen over Kek Mama en het rapport.

www.kekmama.nl
www.sanoma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie