[Onderzoek] Kantar: advertenties in magazines sluiten aan bij interesse lezer
16-07-2020 16:25:00 | Door: David de Jong | hits: 712 | Tags:

De consument ervaart een sterke fit tussen magazines en de reclame daarin. Advertenties sluiten aan bij hun persoonlijke interesses.

Dit blijkt uit het onderzoek Mediabeleving 2020 dat is uitgevoerd door Kantar in samenwerking met de Magazine Media Associatie (MMA), bvA, NDP Nieuwsmedia en Outreach. In totaal zijn 1615 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd in de periode februari en maart 2020 vlak voor de coronacrisis. Het onderzoek waar naast de mediabeleving ook de reclamebeleving centraal staat, is voor de zesde keer uitgevoerd.

Magazines zijn volgens de onderzoekers het meest context sensitieve medium als het op reclame aankomt. Dit geldt niet alleen voor de printversies, maar ook voor de websites en apps van magazines.
 
Voor de diverse mediumtypen (televisie, radio, dagbladen, nieuwssites, magazines, HAH, buitenreclame, streamingdiensten en social media) is de reclamebeleving vastgesteld aan de hand van een groot aantal reclamedimensies. De reclamebeleving van magazines is zeer positief. Magazinereclame wordt gewaardeerd omdat deze aansluit bij persoonlijke interesses en de context. In tegenstelling tot veel andere media is de irritatie daarom laag. Er is weinig sprake van contextverstoring, zoals de consument wel ervaart bij veel online media. Magazinereclame wordt verder als nuttig beschouwd en trekt de aandacht.
 
Magazines kennen ook een hoge reclameherinnering. De solo mediaconsumptie bij magazines ligt hieraan ten grondslag: bij magazines gaat de aandacht primair naar het medium, dit vertaalt zich door naar een hoge reclameherinnering.

Het mediabelevingsonderzoek toont aan dat magazines de afgelopen jaren bewuster gelezen worden en minder vanuit tijdverdrijf. Het medium wordt dus meer missie-gedreven geconsumeerd. Door de uitbreiding van de online activiteiten van magazines, worden magazines ook als actueler ervaren.
 
Magazines zijn sterk in de combinatie informatie/transformatie en zijn daarmee zowel informatief als ontspannend. Het medium scoort van alle mediumtypen het hoogst op innovatie (trends), praktische bruikbaarheid (tips & adviezen) en stimulans (enthousiast en nieuwsgierig maken). Deze eerste plek delen ze met streamingdiensten. Een ander positief aspect bij de beleving is het vertrouwen in magazines. Magazines worden, samen met andere printmedia (dagbladen en HAH), gezien als meest betrouwbare media en bieden een veilige omgeving voor adverteerders.

Meer uitkomsten uit het onderzoek zijn hier te vinden.

Zie ook: Onderzoek Kantar Mediabeleving 2020: Traditionele media winnen aan relevantie; social media tijdverdrijf

www.tns-nipo.com
www.kantar.com
www.mma.nl
www.bva.nl
www.ndpnieuwsmedia.nl
www.outreach.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie