
[Onderzoek] Nederlanders trekken moeiteloos portemonnee voor hobby's, ook voor print
Nederlanders zijn fanatieke hobbyisten: ruim een kwart is dagelijks bezig met zijn of haar hobby. Het afgelopen jaar deden we daar nog een schepje bovenop. 1 op de 3 heeft tijdens de coronacrisis meer dan gemiddeld gehobbyd. Investeren in een hobby vinden Nederlanders geen probleem: 34 procent tikt jaarlijks minimaal 500 euro af. Dit blijkt uit onderzoek van special interest magazine publisher New Skool Media, uitgevoerd door Motivaction.
1 op de 10 Nederlanders stelt dat de tijd die hij afgelopen coronajaar besteedde aan een hobby, is verdubbeld. Dit geldt vooral voor de categorieën tuinieren, natuur, spiritualiteit en politiek. Daarnaast heeft 1 op de 5 Nederlanders een hele nieuwe hobby opgedaan in de coronatijd. Dat Nederlanders massaal de buitenlucht in gingen, was ook duidelijk terug te zien in de populariteit van special-interest-titels als Seasons, Roots en Fiets Actief.
Fanny Glazenburg, hoofdredacteur Seasons: “We zaten natuurlijk massaal thuis. Op het moment dat je ineens aan huis gekluisterd zit, ga je creatief nadenken over wat je in en om huis wél kunt ondernemen. Mensen zijn zich meer gaan focussen op hun eigen woonomgeving, zowel in huis als in de tuin. Seasons heeft daar flink de vruchten van geplukt.”
Vooral mannen zijn big spenders als het om hun hobby gaat: 40 procent geeft jaarlijks op zijn minst 500 euro uit. Vrouwen (28 procent) zijn iets voorzichtiger. Hobbyisten met een passie voor reizen geven de meeste euro’s uit, gevolgd door hobby’s met betrekking tot financiën (zoals beleggen) en mobiliteit. Aan doe-het-zelven en spiritualiteit geeft men jaarlijks gemiddeld tussen de 100 en 500 euro uit.
Als je een passie hebt, dan wil je daar natuurlijk ook alles over weten. Nederlandse hobbyisten zoeken vooral online (69 procent) naar informatie, maar ook laat bijna de helft zich regelmatig informeren of inspireren door familie, vrienden en kennissen of via social media (42 procent). Toch worden boeken of print magazines ook nog niet afgeschreven: 30 procent haalt hier nog steeds regelmatig verdiepende hobby-inspiratie uit. Ditzelfde percentage is ervan overtuigd dat zij over 5 jaar nog steeds print magazines kopen.
Erwin van Luit, CEO New Skool Media: “Online wordt vooral snel nieuws en praktische informatie geconsumeerd, waar print meer voorziet in inhoudelijkere achtergrondinformatie en inspiratie. Wat dat betreft hebben print en online echt een complementaire rol.”
Betalen voor content zien Nederlandse hobbyisten ook niet als een probleem. Het meest bereid om geld aan uit te geven zijn ze voor een print magazine (44 procent), een fysiek event of opleiding of cursus (35 procent).
Maureen Belderink, hoofdredacteur Delicious: “Op dat laatste hebben we bij Delicious tijdens de lockdown ingezet, door middel van online masterclasses koken met bekende chefs. Voor een kleine vergoeding krijg je dan vanuit huis les van een Yvette van Boven of Rutger van Heel Holland Bakt. Ze werden enorm goed bekeken, waardoor we hier nu ook zeker verder in uitbreiden als extra service.” Voor exclusieve (online) content, bijvoorbeeld achter een paywall, is ruim een kwart van de Nederlanders bereid te betalen. 30 procent staat ervoor open, afhankelijk van de kosten. Met name jongeren (18-24 jaar) vinden dit geen probleem. Ruim de helft van de 55-plussers is stelliger: zij zijn niet bereid te betalen voor content die ergens anders misschien gratis te vinden is.
www.newskoolmedia.nl
www.motivaction.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie