Sanoma in Nederland: verliezen in 2019 door grote afwaarderingen
07-02-2020 13:51:00 | Door: David de Jong | hits: 1901 | Tags:

De media-activiteiten van Sanoma in Nederland boekten in 2019 49,8 miljoen euro aan netto verlies. Dit wordt veroorzaakt door een afwaardering van 115,6 miljoen euro, waarvan 105 miljoen met de verkoop te maken heeft. Dit blijkt uit de jaarcijfers van Sanoma. Samen met enkele kleinere operaties die zullen worden afgestoten, draaide het bedrijfsonderdeel daarbij een operationeel EBIT-verlies van 32,7 miljoen euro op een netto jaaromzet van 368,7 miljoen euro.

In 2018 was de omzet van het Nederlandse mediaonderdeel nog 424 miljoen euro met een EBIT-winst van 76,6 miljoen euro. Het verlies aan omzet is deels verklaarbaar met het afstoten van LINDA. in februari 2019. De afboekingen zijn gedaan in het vierde kwartaal toen de verkoop van het Nederlandse mediaonderdeel aan DPG Media werd aangekondigd. Daarbij is 93,1 miljoen euro als verlies ingeboekt op een omzet van 102,4 miljoen euro (dit was in 2018 in Q4 nog 113,8 miljoen euro aan omzet met 23,7 miljoen euro aan EBIT-winst). In de eerste drie kwartalen waren de winsten dalende en bedroeg in totaal 43,3 miljoen aan EBIT-winst  op een omzet van 266,3 miljoen euro. De weinig courante term operationeel EBIT-resultaat zonder Purchase Price Allocation bedroeg in 2019 70 miljoen euro en voor 2018 80 miljoen euro.

Sanoma boekte zonder het Nederlandse mediaonderdeel 913,3 miljoen euro aan omzetten. Dat is 2,4 procent meer dan in 2018. Met de Nederlandse verliezen draaide het bedrijf een netto winst van 13,3 miljoen euro over 2019. Zonder het Nederlandse onderdeel is dat 63,1 miljoen euro. De verwachting is dat het Nederlandse bedrijfsonderdeel in het derde kwartaal van 2020 zal zijn afgestoten. Het bedrijf heeft een schuldenlast van 795 miljoen euro.

Sanoma blijft daarna actief als mediabedrijf in Finland met radio- en televisiezenders, kranten en tijdschriften.

President en CEO Susan van Duinhoven noemt 2019 een goed jaar, waarbij na verkoop van het Nederlandse mediaonderdeel het bedrijf met de educatie en Finse mediatak weer klaar is voor groei. Rob Kolkman, CEO van Sanoma Media Netherlands is benoemd tot CEO Sanoma Learning en zal tot de verkoop van het Nederlandse media-onderdeel ook CEO blijven van Sanoma Media Netherlands. Met de overname is 464 miljoen euro gemoeid, waarmee Sanoma volgens eigen zeggen 400 miljoen euro ter beschikking heeft voor overnames.

www.sanoma.nl
www.sanoma.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie