
[Value Zipper] Wat is de kracht van magazines?
Magazines hebben een andere impact op lezers dan andere media zoals televisie en radio. Waarin ligt volgens marketeers de belangrijkste kracht van tijdschriften?
We spreken met:
- Steven Kraanen, Founding partner bij mBuy
- Niels Bruinsma, strategisch directeur bij Abovo Media
- Oliver van Daalen, eigenaar van Match My Brand
- Daan van Kuijeren, Chief Strategy Officer van Publicis Groupe
- Milan van Vugt, content en partnership manager bij Initiative
Aandacht voor de inhoud
Steven Kraanen: “Het gegeven dat mensen bewust een magazine kopen omdat zij zich hiertoe aangetrokken voelen. De aandacht voor de redactionele inhoud is dus groot. Als merk krijg je de kans om op een meer intensieve manier in contact te staan met de lezer. Je kunt dus meer verdieping en achtergrond meegeven over het merk en de propositie. Daarnaast kun je je eigen merkidentiteit versterken door samenwerking met een sterke titel of merk.”
Lezers nemen de tijd
Niels Bruinsma: “Dat de lezer echt nog de tijd neemt voor de consumptie ervan, tijd van (met) de consument is schaars, dus deze tijd is erg waardevol. De lezer-bladbinding hebben we het dan natuurlijk vaak over en als bijkomstigheid ook vaan het HALO-effect. De informatie wordt betrouwbaarder omdat jouw eigen blad iets zegt.”
Niche bereiken
Oliver van Daalen: “Afhankelijk van het type magazine kunnen ze ervoor zorgen dat je een bepaalde niche bereikt, maar ook voor een bepaalde uitstraling, bijvoorbeeld mode- of vrouwenmagazines. Ook blijven ze langer liggen, waardoor je langer zichtbaar blijft dan bijvoorbeeld in de krant.´
Geduldig medium
Daan van Kuijeren: “Zoals ik eerder aangaf: print is een geduldig medium met een ongeëvenaarde attentiewaarde. Ik durf te zeggen dat er geen mediumtype is dat je zo gefocust consumeert als print in het algemeen en magazines in het bijzonder. Door de afwezigheid van externe prikkels is er dus veel meer aandacht voor de branded content. Bereik is voor veel printtitels een uitdaging, vooral in mannelijke doelgroepen. Maar de mogelijkheden het maken van echte impact zijn bij print ongeëvenaard. En doordat een aantal uitgevers tegenwoordig ook in staat is om de data van hun magazine-abonnees op het zelfde niveau te targeten als hoe dat digitaal gaat. Zo kun je 1-op-1 doelgroepen bereiken met print een krijgt het medium op dat vlak dezelfde kracht als digitaal."
Aandacht en zorg voor de inhoud
Milan van Vugt: “Print en zeker ook magazines hebben van oudsher een bepaalde autoriteit en magie. Op het internet kan iedereen zeggen wat hij wil en schrijf je een blogpost na vijf minuten research. Als het in print gedrukt staat, is de beleving echter dat er échte journalistiek is bedreven en er aandacht en zorg in de verhalen is gaan zitten. Wat we al jaren aanvoelden, is met ons recente onderzoek bewezen, bij een goede match tussen magazine en product kun je als merk flink van die autoriteit en magie profiteren!”
Lees ook:
[ValueZipper] Natuurfilms inzetten om je merk te versterken
Value Zipper breidt digitale propositie uit
[Value Zipper] Voordelen en nadelen van rubrieken als contentvorm
Value Zipper laat merken samenwerken met bioscoopfilms
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie