2021 in de beste 100 interviews
29-12-2021 16:21:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 35669 | Tags:

We kunnen het krankzinnig bijzonder jaar 2021 niet zomaar achter ons laten.

En daarom kijken we op het jaar terug met onze 100 beste interviews.

 

Januari

Jorieke de Vries over Lidl, de coronacrisis en duurzaamheid

Jorieke de Vries is head of marketing bij Lidl Nederland. Ze werkt meer dan 11 jaar voor Lidl en heeft geholpen het Lidl-merk in Nederland op de kaart te zetten. Lidl is de grootste adverteerder van Nederland. Lidl heeft niet het grootste budget maar behaalt Lidl wel het grootste bereik en is daarmee dus het meest zichtbaar.

"Lidl staat inmiddels wel redelijk bekend om duurzaamheid. Mensen denken ook: hoe kan dat nu een discounter, duurzaam?  Ook dat past juist bij ons. Want wij zijn zo van nature, dat zit in ons bloed, wij willen zo min mogelijk verspillen en daardoor sparen wij juist heel veel en dat merkt de klant in de portemonne... luister dit interview hier

Georgette Schlick (Fremantle) over produceren voor Netflix

Georgette Schlick is CEO van Fremantle Nederland en België. Deze functie bekleedt ze sinds 2014. Fremantle is onderdeel van RTL Group en produceert voor zowel RTL Nederland als de NPO, Talpa Network en Netflix. We spreken haar over onder meer produceren tijdens de coronacrisis, scripted content en werken met Netflix.

"We zijn heel trots dat we voor Netflix de eerste original Nederlandse film en ook een serie mogen maken. Dat is een mijlpaal want de streamingdiensten zijn ontzettend belangrijk voor onze industrie... luister dit interview hier

Hilmar Mulder: Libelle is en blijft een geliefde klassieker met een vast plekje in veel huishoudens

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine-hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Hilmar Mulder, hoofdredacteur van Libelle

"Zeker, ik zeg altijd: Libelle is zoveel meer dan hét grootste vrouwenblad van Nederland. Het is een prachtig oer-Hollands mediamerk met een historie en een kracht die alle andere titels overstijgt... lees dit interview hier

Josephine Kay: Cosmopolitan is dé gateway naar de moeilijk te vangen millennial- en GenZ-doelgroep

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine-hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Josephine Kay, hoofdredacteur van Cosmopolitan.

"Cosmopolitan is het grootste (young) millennial en GenZ-lifestylemerk van Nederland. Door heel Nederland weten deze doelgroepen ons te vinden voor inspiratie rondom persoonlijke groei, liefde, seks, astrologie, beauty en mode... lees dit interview hier

Arno de Jong (Nederlandse Loterij): Covid werkt als een pepmiddel voor de digitalisering van mediaconsumptie

Het jaar 2021 komt voor adverteerders in het teken te staan van adaptief vermogen. Een jaar waarin progressief en creatief denken gaat worden beloond. Hier liggen twee ontwikkelingen aan ten grondslag. Ten eerste de groeiende disbalans tussen vraag en aanbod. Ten tweede de veranderende mediaconsumptie aangejaagd door gedragsverandering als gevolg van Covid-19.

Vanaf Q4 2021 mogen buitenlandse kansspelmerken adverteren op de Nederlandse markt. Dit is niet alleen relevant voor ons (NLO), maar voor de gehele advertentiemarkt... luister dit interview hier

Mark Beuving (Goedkopekutspullen.nl): Wij springen in op een groeiende behoefte aan openheid over erotiek

In december werd de webshop Goedkopekutspullen.nl gelanceerd. Wij spreken woordvoerder Mark Beuving.

"Er kwamen een aantal dingen bij elkaar die tot het besluit hebben geleid om na bijna zeven jaar Kumpany te verlaten. Wat op mij het meest impact heeft gehad, is het verlies van mijn moeder begin 2020. Weliswaar ondanks de ziekte van Kahler mooi bijna tachtig jaar geworden... lees dit interview hier

Stijn Fien en Sander Kwint (Reprise) over digital marketing en e-commerce

Stijn Fien is Managing Director bij Reprise en Sander Kwint Head of eCommerce bij Reprise. Het bedrijf is in Groningen en Amsterdam gevestigd en onderdeel van IPG Mediabrands. We spreken de twee bij Nederlands MediaNetwerk TV over de wereld van digital marketing en ontwikkelingen op het vlak van e-commerce.

"Reprise bestaat al 20 jaar, maar niet onder de naam Reprise. De meeste mensen kennen ons waarschijnlijk als Traffic4U. Een bureau dat is opgericht in Groningen en daar ook nog een mooi kantoor heeft waar de helft van ons personeel fantastische dingen voor klanten doet... kijk dit interview hier

Wouter van der Pauw: Huidige tijd vraagt om creativiteit over alle mediakanalen heen

In augustus 2020 lanceerde Talpa Network de creatieve hub het Bureau. Wij spreken Wouter van der Pauw, creatief directeur van het Bureau.

"Het Bureau van Talpa Network helpt de eigen Talpa-merken bij hun creatieve en strategische vraagstukken en als creatieve powerhouse van Talpa Media Solutions doen wij hetzelfde voor adverteerders. Wij werken samen met andere creative agencies en mediabureaus om hun concepten te vermenigvuldigen met het Talpa-effect. Het Bureau is ontstaan door het samenvoegen van vier creatieve units binnen Talpa Network... lees dit interview hier

Mark Schoones over de lancering van MIX

Mark Schoones en Ashwin Murli beginnen MIX: een nieuw bureau met een radicale focus op waarde toevoegen. Van propositie tot organisatie. Van het merk tot de relaties die het merk aangaat.

"In de jaren dat Ashwin en ik werkzaam zijn in de industrie, hebben wij gemerkt dat vragen van klanten steeds breder worden en niet meer alleen over marketing gaan. Veel bureaus zitten opgesloten in silo's en specialismes waardoor een globale creatieve sturing ontbreekt - ook al omdat klanten zelf vaak geen creatieve directie hebben. Wij willen dat gaan veranderen door middel van het door ons ontwikkelde Value Architecture Model... kijk dit interview hier

Olivier Heimel (Runner’s World): Als je hardlopers wilt bereiken, doe je dat veruit het eenvoudigst via ons

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Olivier Heimel, hoofdredacteur van Runner’s World.

"Natuurlijk! Runner’s World is hét hardloopblad van Nederland en België. De ondertitel, Liefde voor lopen, vat perfect samen waar het over gaat. In 2020 bestonden we 25 jaar overigens, een jubileum dat we natuurlijk graag nog wat groter hadden gevierd... lees dit interview hier

Damiaan Hage: Als je informatie over auto’s nodig hebt, kom je al snel uit bij AutoWeek

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine-hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Damiaan Hage, hoofdredacteur van AutoWeek.

"We hebben sinds deze maand een nieuwe pay-off: Vol van auto’s. En dat is precies wat we zijn al sinds de eerste uitgave van het weekblad in 1990. In die 31 jaar is AutoWeek uitgegroeid tot veruit het grootste automedium van Nederland... lees dit interview hier

Ingrid Timmer van Storytel over het streamen van luisterboeken

Ingrid Timmer is sinds februari 2020 marketing manager bij Storytel Nederland en België. Daarvoor werkte Ingrid Timmer ruim 10 jaar voor Walt Disney Company. Storytel is een wereldwijd actieve abonnementsdienst waar luisterboeken en e-boeken worden gestreamd.

"We zijn een streamingservice met op dit moment 250.000 audioboeken en e-boeken. Lokaliseren is kostbaar en wordt niet alleen door ons gedaan maar ook door diverse uitgevers. Naast een grote catalogus aan content hebben we ook ons eigen storytel-originals, dus eigen content die wij maken die vanuit audio vertrekt... luister dit interview hier

Berno Schokker (Pon Automotive) over crossmediale marketing en een markt in transitie

Berno Schokker is Head of Marketing Communication Volkswagen & Manager Media bij Pon Automotive. Hij verzorgt onder meer de merkstrategie van het automerk.

“Ik denk dat eendimensionale campagnes niet meer bestaan tegenwoordig. Het is tegenwoordig wel een zaak om keuzes te maken waar je wel en niet aanwezig wilt zijn... luister dit interview hier

Februari

Nicolette Fox: vtwonen is exact daar waar de consument op zoek is naar inspiratie, informatie of een aankoop

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Nicolette Fox, hoofdredacteur van vtwonen.

"vtwonen is de woonstijlcoach; de stijlmeester, smaakmaker, de inspirerende coach. vtwonen is het leidende multimediale woonplatform van Nederland en Vlaanderen, met print, online, televisie, events, retail, een online community en een aankoopportal... lees dit interview hier

Marjolijn Meynen over terug naar de essentie met de Bijenkorf

Marjolijn Meynen is Chief Marketing Office bij de Bijenkorf. Bij Marketing Report Radio vertelt ze over de rol van kunst en cultuur bij de Bijenkorf, door de tijden heen gasten bedienen, duurzaamheid en terug naar de essentie.

“De Bijenkorf bestaat 150 jaar en weet al die tijd de principes creativiteit, mensen binden en boeien, innovatie en duurzaamheid telkens in een nieuw jasje te gieten. Je kunt steeds nieuwe vormen vinden door creatief en innovatief te zijn... luister dit interview hier

Birgt Zuurveld (Dorst & Lesser) over content en de belevingswereld van doelgroepen

Birgit Zuurveld is Managing Director bij Dorst & Lesser. Op 16 februari vertelde ze bij Marketing Report over hoe haar social media bureau zich na de klap van de eerste lockdown snel herstelde en nu floreert.

"Wij geloven er heilig in dat business doelstellingen middels social kunnen worden behaald. Wat je nodig hebt, is een strategie en content. Zeker de content kan het verschil maken. Die moet inhaken op de belevingswereld van de doelgroep... luister dit interview hier

Léonie Koning (Initiative): Succesvolle merken in deze tijd zijn wendbaar, hebben visie en purpose

Léonie Koning werkt ruim vijftien jaar voor Initiative, waarvan de laatste zeven jaar als hoogste baas. Wij spreken haar.

"Net als met elke relatie waarin de basis goed is, groei je met elkaar mee. En dat is hier ook van toepassing: groei begint bij de kennis van de veranderende cultuur, voor ons als bedrijf en als mensen. En dat geldt ook voor mij als leider en als mens. En omdat we als team super op elkaar ingespeeld zijn, blijven groeien en onszelf ontwikkelen, voelt het vaak niet als werk... lees dit interview hier

Ries Bokken over innovaties bij Maxxiums sterkedrank in coronatijd

Ries Bokken is Senior Brand Manager Zamora Company bij Maxxium, onderdeel van het Spaanse bedrijf Zamora, marktleider op het gebied van sterke dranken in Nederland, bekend van merken als Bols en Licor 43. Bij Marketing Report Radio vertelt hij over innovaties in de wereld van sterkedrank en wijnen.

“Het vorige jaar heeft een enorme impact gemaakt, vooral de horecasluiting. De sector is onwijs hard getroffen. Wij zijn er maar een klein onderdeel van, maar we voelen het wel in onze plannen/ De consument is wel blijven drinken, dus we zijn de consument niet kwijtgeraakt... luister dit interview hier

Pieter Kop over de vele vormen van juridische dienstverlening bij DAS

Pieter Kop is Head of Marketing Communications, Branding & Customer Experience bij juridisch dienstverlener DAS, bekend van de rechtsbijstandsverzekering voor particulieren en ondernemers. Maar de organisatie is veel breder, vertelt hij bij Marketing Report Radio.

Een van de zaken waar Pieter Kop zich mee bezighoudt, is het bekender maken van welke dienstverlening DAS nu eigenlijk te bieden heeft... luister dit interview hier

Sander Goudswaard: Makerlab’s oplossingen zijn getest op blijvend resultaat

Sander Goudswaard is partner van MakerLab, onderdeel van MakerStreet. We spreken hem over innoveren, experimenteren en het vinden van geweldige oplossingen voor uiteenlopende klantvragen.

"Het is ons DNA uitgedrukt in woorden. Bij MakerLab, what's in a name, draait alles om maken. Het zit zo: wij helpen mensen die geen 8 willen krijgen van hun klanten, maar een 9. Of die  een beter renderend business model zoeken. Of ze willen hun collega's met nog meer plezier laten werken... lees dit interview hier

Maart

Karin Swerink: LINDA. maakt met hart & ziel en lef & liefde het beste voor de leukste vrouwen van Nederland

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Karin Swerink hoofdredacteur van LINDA.

"Zeker! LINDA. is het leukste én grootste vrouwenmaandblad van Nederland (verspreide oplage: 207.122, NOM). LINDA. groeide uit tot een mediamerk, met naast de maandelijkse themanummers, ons jongere zusje LINDA.meiden, en onze lifestyle gids LINDA.loves... lees dit interview hier

Hilde Tholen: Ouders van Nu is een van de betrouwbaarste merken van Nederland

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Hilde Tholen, hoofdredacteur van Ouders van Nu... lees dit interview hier 

Natuurlijk! Ouders van Nu is al bijna 55 jaar de plek, waar (aanstaande) ouders terechtkunnen voor betrouwbare informatie over zwangerschap en kinderen. Met 1,8 miljoen unieke bezoekers per maand is Oudersvannu.nl het grootste parenting-platform van Nederland... lees dit interview hier

Renée van Breukelen: Mijn Geheim is een papieren vriendin die lezeressen verbindt

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Renée van Breukelen, hoofdredacteur van Mijn Geheim.

"Mijn Geheim is een uniek tijdschrift omdat het uitsluitend levensverhalen brengt: echte verhalen van echte mensen. Daarmee is Mijn Geheim al 45 jaar lang de nummer 1 in levensverhalen. Mijn Geheim was ook het eerste – en is daarmee het oudste – blad dat alleen levensverhalen brengt in Nederland... lees dit interview hier

Annalot Boersma: Santé brengt brands en producten die goed bij ons passen mooi onder de aandacht

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Annalot Boersma, chef redactie van Santé.

"Santé is hét vrouwenblad van Nederland dat helemaal in het teken van gezond en leuk leven staat. In 2021 verschijnen we tien keer, waaronder in de zomer en winter met een extra dik nummer... lees dit interview hier

Renske Veldhoff: De belofte Met Vriendin ben je nooit alleen, breiden we steeds verder uit

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Renske Veldhoff, hoofdredacteur van Vriendin.

"Vriendin is al 24 jaar een echte vriendin aan wie de lezeres haar verhaal kwijt kan en die haar begrijpt. Elke lezeres moet zich in Vriendin herkennen en voelen: ik ben niet de enige die hier tegenaan loopt... lees dit interview hier

Jeremiah Albinus (Fonq) over online interieurartikelen verkopen, de vrouw als koper en meer

Jeremiah Albinus is CEO van Fonq, de bekende webwinkel voor huis en interieur. Het bedrijf ziet zich al pionier op het gebied van meubels via internet verkopen. De rol van vrouwen als koper is daarbij erg belangrijk, zo vertelt hij bij Marketing Report Radio.

“Als je kijkt naar de kopers, is de krappe meerderheid van onze klanten vrouwelijk, zo’n 60 tot 65 procent. Maar als je kijkt naar wie de beslisser is thuis, is dat heel sterk vrouwelijk, 80 tot 90 procent durf ik wel te zeggen... luister dit interview hier

Dennis de Weerd over hoe Incentro in Kenia maatwerk software bouwt voor klanten in Nederland

Bedrijven besteden software development vaak uit aan Oost-Europa en India. Maar er liggen ook uitstekende mogelijkheden in Afrika. Wij spreken met Dennis de Weerd, CEO van Incentro Africa.

"Incentro Africa is de Afrikaanse cel van Incentro die vooral bekendstaat om het leveren van IT-diensten aan de Nederlandse markt. Vanuit onze vestiging in Kenia bouwen wij hoge kwaliteit maatwerksoftware voor Nederlandse klanten... lees dit interview hier

Edine Russel: ELLE gaat over persoonlijke stijl in combinatie met female empowerment en eigen keuzes maken

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Edine Russel, hoofdredacteur van ELLE

"Zeker! De rol vieren van vrouwen in de maatschappij, dat was een van de speerpunten bij de oprichting van ELLE in 1945 en dat is het nog steeds. ELLE gelooft in de kracht van vrouwen in al haar unieke vormen en rollen... lees dit interview hier

Diederik Sjardijn over purpose marketing, growth hacking en een mysterieus imago

Diederik Sjardijn is Managing Director bij KesselsKramer, het creatieve reclamebureau uit Amsterdam dat al 25 jaar bestaat. Hij werkte eerder bij Blendle en wordt ook weleens growth hacker genoemd. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over zijn bureau, purpose marketing en meer.

"De afgelopen 10 jaar is een wat mysterieus imago ontstaan. Voor een creatief bureau is dat best spannend. Mensen kunnen daardoor denken dat we een traditioneel bureau zijn, maar dat is helemaal niet waar... kijk dit interview hier

Frank Carvalho: Brand New Galaxy groeit snel en realiseert dit ook voor klanten

Brand New Galaxy lanceert haar West-Europese tak in Amsterdam. Wij spraken Managing Director Frank Carvalho over deze stap. Hij richt zich op marketinginnovaties die het verschil maken, met meer dan 25 jaar echt wereldwijde ervaring.

Brand New Galaxy is gespecialiseerd in e-commerce, creatie en contentproductie en automatisering en performance-optimalisatie voor top 500 merken zoals COTY (onder meer  Adidas, Gucci en Burberry), Netflix, Philips, en P&G. Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan 500 werknemers wereldwijd... lees dit interview hier

April

Joris van Heukelom (MakerStreet): Ondernemerschap is een geboorterecht

Tien jaar geleden verruilde Joris van Heukelom zijn corporate jasje als CEO van het toenmalige Sanoma Digital voor het fenomeen ondernemerschap.

Samen met vier partners startte hij MakerStreet. Tien jaar later is MakerStreet een netwerk van bijna 20 bedrijven en meer dan 20 ondernemers. Alleen al in 2021 zullen daar meer dan acht ondernemers bijkomen en Van Heukelom sluit zeker niet uit dat ook het aantal bedrijven in het netwerk zal groeien. Daarnaast werkt men bij MakerStreet aan een systeem van virtuele tokens die zijn gekoppeld aan de waardeontwikkeling van de bedrijven in het netwerk. Deze tokens worden momenteel verdeeld onder werknemers... kijk dit interview hier

Madelon Fortuin (NRC): Podcast geeft een ongekend engagement

Madelon Fortuin is Commercieel Directeur bij NRC. De nieuwsuitgever manifesteert zich naast online en in print nu ook nadrukkelijk in audio met NRC Audio app, de overname van de radiozender Sublime en de lancering  van audio-uitgeeftak Audiohuis.

"Bijna de helft van de Nederlanders luistert regelmatig podcast en dat aandeel is sterk groeiend. NRC wil daarom in podcast investeren. Wij maken onze eigen podcast maar gaan ook podcast maken voor adverteerders. Het is een medium dat een ongekend engagement geeft... kijk dit interview hier

Titus van Dijk: Met Tonny Media zetten we podcasts neer als merk

Titus van Dijk is oprichter van Tonny Media, het bedrijf achter bekende en populaire podcasts zoals de Zelfspodcast en Marc-Marie en Aaf vinden iets. Bij Marketing Report vertelt hij over het ontstaan van het bedrijf en verbreden door het neerzetten van podcasts als een merk.

“Ik had hiervoor ook een podcastproductiebedrijf en werkte veel voor de bladen van Hearst, zoals Quote. Daar ontmoette ik Sander Schimmelpenninck en samen met zijn jeugdvriend Jaap Reesema begonnen we de Zelfspodcast... luister dit interview hier

Arnoud van der Valk: Media Info Groep is de enige monitoringpartij die de media ook echt leest

Arnoud van der Valk is commercieel directeur van Media Info Groep, specialist in media monitoring die alle aandacht voor een merk in de media samenbrengt in een dashboard. Hij vertelt over de achtergrond van zijn bedrijf en waarin de groep uniek is: media echt lezen en niet alleen vertrouwen op computersystemen.

“Wij hebben 1500 klanten voor wie we alle media-aandacht bijhouden en rapporteren, van culturele instellingen tot aan pr-bureaus die de informatie gebruiken om merken te informeren over welke aandacht er is besteed aan bijvoorbeeld persberichten... kijk dit interview hier

Melle Bos (Ace): Wij vinden dat het merk aan zet moet zijn, op een nieuwe manier

Melle Bos is Head of Brand & Business Consultancy bij Ace. We spreken hem bij Nederlands MediaNetwerk TV over connected brands en het bouwen van merken.

“Wij ontwikkelen connected brands. Dat zijn de merken van de toekomst. Wij kijken  naar het bouwen van merken op een nieuwe manier. In de afgelopen tien, vijftien jaar hebben veel merken de focus gelegd op de digitale transformatie, meer performance activiteiten, veel lower funnel-activiteiten. Het echt bouwen aan een gedifferentieerd merk is daarbij wat uit het oog verloren. Wij vinden dat het merk aan zet moet zijn, op een nieuwe manier... kijk dit interview hier

Gerard van den Broek (De Ondernemer/DPG Media) over trends die vooral online zijn

Gerard van den Broek is directeur van De Ondernemer. We spraken met hem over de laatste ontwikkelingen bij De Ondernemer, trends, De Ondernemer Academy en de zakelijke doelgroep als adverteerder. 

"Erg goed. Ik ben er trots op om te zien hoe we door deze moeilijke periode heen komen als medium en vooral als team. Zou zelfs durven beweren dat we sterker uit de crisis komen... lees dit interview hier

Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Michael Ras, hoofdredacteur bij Autoblog.nl.

"Autoblog.nl is al ruim 16 jaar de plek waar je als autoliefhebber (petrolhead!) naartoe gaat om alles over auto’s te lezen. De kracht van Autoblog is dat we dat met een eigen tone of voice doen en dat we een goede keuze maken uit het belangrijkste actuele autonieuws en alles wat er rondom auto’s relevant is voor onze lezers... lees dit interview hier

Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij met Ruud Dimmers, eigenaar van RacingNews365.

"RacingNews365 is het grootste autosportplatform van Nederland, waarop de Formule 1 centraal staat. We zijn sinds onze start in 2015 razendsnel gegroeid en die groei zet nog altijd door en ook dit jaar verwachten we alle records te gaan verbreken... lees dit interview hier

Sonja Loth (SOCIAL.INC): Als wat je binnen doet niet klopt buiten, heb je geen verhaal

Sonja Loth is oprichter van SOCIAL.INC en directeur strategie en innovatie van MPG.Group. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV praten we met haar over nut en noodzaak van interne communicatie.

"Interne communicatie heeft het afgelopen jaar aan kracht gewonnen, misschien omdat de board ineens het boegbeeld moest worden voor de eigen organisatie en erbuiten. Als wat je binnen je bedrijf doet niet klopt met het beeld naar buiten, heb je geen verhaal... kijk dit interview hier

Joyce Lopulalan: 4orange maakt de vertaalslag van data naar informatie en praktische oplossingen

Joyce Lopulalan is Business Development Consultant bij 4orange. Het bedrijf helpt ondernemingen interactie met de doelgroepen te verbeteren om onder meer conversies te verhogen. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over de rol binnen de UmbrellaBrand Group, data praktisch inzetten en meer succes met campagnes behalen.

“Organisaties verzamelen heel veel data, zeker met corona is dat sterk gegroeid. Het stokt alleen vaak bij de vertaalslag naar campagnes en praktische oplossingen omdat ze daar van oudsher geen specialisme in hebben... kijk dit interview hier

Tom Klerkx (Mediahuis) over Sublime: we geven het de tijd

Per 1 april 2021 heeft Tom Klerkx, Managing Director Radio en Audio bij Mediahuis de directietaken bij radiozender Sublime overgenomen. Hij is sinds maart 2018 verantwoordelijk voor de radio-activiteiten bij Mediahuis, die naast Sublime en Audiohuis, de Vlaamse zenders Nostalgie en NRJ omvatten, een 50 procents-deelneming in het Belgisch Franstalige Nostalgie en de Luxemburgse zender Radio Latina.

We spreken hem over de ambities van Mediahuis op het vlak van radio en audio in Nederland... lees dit interview hier 

Alwin Snippe: Greetz maakt Nederland attenter

Alwin Snippe is Head of Marketing bij Greetz. Bij Marketing Report Radio vertelt hij over de groei van het bedrijf in de afgelopen zeven jaar, hoe attent Nederlanders zijn, de recente campagne en meer.

“In de afgelopen zeven jaar is Greetz enorm gegroeid. Toen ik begon waren de founders er nog en was de vraag hoe we verder zouden groeien. We hebben een bloemen geïntroduceerd, chocolade, drank, bloemen.. Alles bij elkaar hebben we ervoor gezorgd Nederland attenter te maken... luister dit interview hier

Geert Frank: Vergeet oude koffie uit de supermarkt, Frank & Fresh Coffee brandt de bonen vers voor je

Geert Frank is mede-oprichter van Frank & Fresh Coffee, dat op 1 april van start ging. Hij heeft een rijk verleden als marketeer bij allerlei bedrijven in de foodsector biedt nu via internet vers gebrande koffie aan.

“Met twee compagnons hebben we Frank & Fresh Coffee opgericht. Er is namelijk iets wat wij met zijn allen niet weten en dat heb ik ontdekt toen ik bij FrieslandCampina werkte. Koffie is vier weken na het branden het lekkerst... luister dit interview hier

Linda Worp (Opt Out Advertising): Relevantie advertenties laten zien, zonder persoonsgegevens te vragen

Linda Worp is Business Development Manager bij het recent opgerichte Opt Out Advertising, een organisatie die voorkomt uit de Ster. Ze vertelt bij Marketing Report Radio over de problemen en oplossingen rondom consent verkrijgen op websites... luister dit interview hier

Mei

Eduard Brenninkmeijer over AGU, innovatie en marketing

Eduard Brenninkmeijer is Head of Marketing, eCommerce & ICT bij AGU. Te gast bij Marketing Report op New Business Radio vertelt hij het belang van innovatie bij merk voor fietskleding en -accessoires, sponsoring van onder meer de JumboVisma wielerploeg en zijn visie op marketing... luister dit interview hier

Caroline Henneman (Squla): elk kind moet toegang hebben tot extra onderwijs

Caroline Henneman is Head of Marketing & Growth bij Squla. Te gast bij Marketing Report op New Business Radio vertelt ze over de onstuimige groei van het bedrijf het afgelopen jaar en de internationale ambities... luister dit interview hier

 

Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Roy Keijsers (commercieel manager) en Arjan Kropman (directeur F&L Media) over Autowereld.com.

“Dat is een mooie binnenkomer, want vanaf het derde kwartaal 2021 zal Autowereld.com overgaan in Autoreview.nl. Autowereld is de oudste autowebsite van Nederland. Als uitgever van Auto Review vonden we dat we ook digitaal aanwezig moesten zijn... lees dit interview hier

Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Tim Biesbrouck, General Manager van Motorsport.com Nederland.

"Motorsport.com geldt in Nederland als autoriteit op het gebied van auto- en motorsport. We maken deel uit van een internationaal netwerk dat in vijftien talen wordt uitgegeven... lees dit interview hier

Sophie van der Schaft (&.agency) over influencers, data en merken

Sophie van der Schaft is oprichter en CEO van &.agency. Te gast bij Marketing Report op New Business Radio vertelt ze over de ontwikkeling van influencer marketing en de onstuimige groei van haar bureau.

"Ik werk zelf nu een jaar of tien in influencermarketing. Ik deed dat onder meer in verschillende functies bij IMA en Wavemaker. Ruim drie jaar geleden ben ik mijn huidige compagnen Britt Hogenhuis tegengekomen. Wij zijn &.agency begonnen vanuit de gedachte dat het in deze markt anders en vooral beter kan... luister dit interview hier

Juni

Henri Lessing over Next Media en de taal van YouTube spreken

Henri Lessing is Managing Partner bij AGE Media, het bureau dat gespecialiseerd is in het helpen van bedrijven om zich sterker te presenteren op YouTube, onder meer door goed na te denken over de effectiviteit van content op dat kanaal.

“Wij helpen klanten door te kijken naar de mogelijkheden die ze niet per se zelf hoeven te zien, omdat de wereld zo snel verandert en omdat iedereen bezig is met zijn eigen business. Wij kijken naar wat er nog meer mogelijk is, spelen daar een rol in en helpen op een andere manier een relatie aan te gaan met hun klanten... luister dit interview hier

Bouke Lukkien: Lukkien maakt content die we toespitsen op land en kijker

Bouke Lukkien is CEO van Lukkien, het creatieve productiehuis uit Ede dat allerlei vormen van content maakt. Van tv-commercials tot augmented reality en van CGI-uitingen tot apps. Bij Nederlands MediaNetwerkTV vertelt hij over zijn bedrijf en hoe ze content maken die geschikt is voor verschillende markten.

“We werken zowel rechtstreeks voor klanten als voor bureaus, waarbij we ook een grote toename zien. We maken veel voor merken rondom Philips, zoals Philips Personal Health, zelf maar ook Signify... kijk dit interview hier

Juli

Michiel Haverlag: BrandBase zorgt ervoor dat klanten terugkomen

Michiel Haverlag is Innovation Director bij BrandBase en Jungle Cup. Zijn bedrijf richt zich op het ontwikkelen van spaarprogramma’s die aankopen stimuleren. Dat doen ze in twintig markten. In coronatijd is ook het zelf bedenken van producten aan het portfolio toegevoegd. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over het belonen van klanten, zodat ze terugkomen bij een bepaald bedrijf.

“De spaarprogramma’s die wij creëren en produceren stimuleren aankopen, door mensen te belonen. Belonen is een universele, menselijke behoefte. Je ziet dat belonen beter werkt dan straffen, en dat doen we ook voor klanten, waardoor ze terugkomen bij de klant. Door corona is ons werk ook veranderd. Wij waren voorheen een reclame- en activatiebureau, dat dit jaar 25 jaar bestaat. We zijn nu zelf brainstorms gaan doen om zelf producten te verzinnen... kijk dit interview hier

Marjolein Lubberman: Bij bordspellen heb je echte interactie met elkaar en dat spreekt mensen aan

Marjolein Lubberman is CEO van Asmodee Netherlands, dat bordspellen zoals Pokémon en Ticket to Ride op de markt brengt. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over tabletop gaming en de populariteit ervan, die alleen maar is toegenomen tijdens de coronacrisis.  

“Wij werken aan de ene kant met externe partijen, waarbij we distributierechten hebben voor Nederland, zoals bij Pokémon... kijk dit interview hier

Michel Palmen over Just Another Network

Michel Palmen werkt sinds 1 juli als Agency Director bij Just Another Media Company en dan specifiek bij het jongerenonderdeel Just Another Network.  

“De doelgroep jongeren heeft me altijd al geboeid. En de vraag hoe we jongeren gaan bereiken buiten de traditionele paden. Just Another Network is een netwerk van zo’n zeven jongerenmedia en -platforms die we aan elkaar hebben gekoppeld, zoals ParraTV, Daily Buzz, RUMAG... luister dit interview hier

Thijs Jaski: Yune maakt content die in de eerste seconde meteen impact heeft

Thijs Jaski is Managing Partner bij Yune, het contentmarketingbureau waar wetenschap en creativiteit samensmelten tot eersteklas verhalen. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over het maken van journalistiek gedreven content voor klanten op basis van onderzoeken naar onder meer gedrag.

Yune is sinds vier jaar onderdeel van Mediabrands en ontwikkelt content voor digitale kanalen en dan vooral sociale media. Omdat door de jaren heen de klantvraag is veranderd richting datagedreven creativiteit en personalisatie, ontwikkelde Yune de propositie Where science and creativity meet... kijk dit interview hier

Thomas Wolters (Elevator): Als je data goed interpreteert, kun je heel snel verbetering bereiken

Thomas Wolters is Managing Director van Elevator, onderdeel van MakerStreet. Elevator helpt bedrijven via data en marketing om betere, meetbare resultaten te krijgen. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt Thomas over hoe zijn bedrijf dat doet en hoe hij tegen marketing aankijkt.

“Elevator is een growth marketing bureau. We helpen bedrijven om klanten zo goed mogelijk naar hun website of app te krijgen, en om hem zo goed mogelijk te bedienen. We werken met een soort driehoek... kijk dit interview hier

Annette Reijersen van Buuren over het Oranjefonds

Annette Reijersen van Buuren is sinds een paar maanden hoofd Communicatie bij het Oranjefonds, de organisatie die contact en verbinding tussen de verschillende groepen mensen ondersteunt.

“Het Oranjefonds is het grootste sociale fonds van Nederland. Wij vinden dat in Nederland niemand er alleen voor hoeft te staan en dat iedereen gelijke kansen verdient. Wij doen daar heel veel voor... luister dit interview hier

Johan Smit over onderzoek naar crossmediale meetmethodes

Johan Smit is directeur van PMA, Platform Media Adviesbureaus en bestuurder bij Stichting Nationaal Luisteronderzoek. Hij is al jaren bezig met onderzoek naar crossmediale meetmethodes voor mediabureaus.

“We zijn er een jaar of tien mee begonnen. Vanuit de mediabureaus dachten we dat de manier waarop er werd gemeten, niet meer houdbaar was... luister dit interview hier

Samantha Wiesemann en Stefan Heijdra (Summit Retail Media Group) over de retailmedia-boot

Als je de retailmedia-boot niet wil missen, moet je nu instappen, dat is de stelling van Stefan Heijdra, Digital Sales Manager en Samantha Wiesemann, Campaign Manager bij Summit Retail Media Group. We spraken ze over hun bedrijf en de rol van retail en media. 

"Summit Retail Media Group is van origine een Brits bedrijf. Daar werkt het al jaren voor verschillende grote retailers. Zo’n twee jaar geleden is er een Nederlandse Summit-vestiging geopend... lees dit interview hier

Journalist Ton Verlind over 50 jaar journalistiek

Journalist, auteur en voormalig KRO-boegbeeld Ton Verlind schreef het boek Een Schitterende Slangenkuil, over 50 jaar journalistiek.

“Ik neem de lezers mee in een rit langs 50 jaar journalistiek, van de krant via radio en televisie naar mediadirecteur van de KRO. Ik vertel wat ik in die jaren heb meegemaakt en wat me opgevallen is, en er staat een aantal kritische beschouwingen in het boek. Aardige anekdotes, maar serieus geschreven... luister dit interview hier

Augustus

Sietse Bakker over het Eurovisie Songfestival

Sietse Bakker is onder meer uitvoerend producent van het Eurovisie Songfestival 2021, maar ook media- en event professional en auteur. Hij is genomineerd als Cross Media Man van het jaar 2021.

"Het 65ste Eurovisie Songfestival wordt traditioneel georganiseerd door de publieke omroep van het winnende land, in samenwerking met de Europese unie van publieke omroepen, de European Broadcasting Union. In Nederland hebben we, zeker in vergelijking met andere landen, een bijzonder omroepbestel... lees dit interview hier

Helene van Santen over Margriet

Helene van Santen is hoofdredacteur van Margriet en hiervoor van Kek Mama. Ze is genomineerd als Cross Media Vrouw van het jaar 2021. We spreken haar over Margriet en de rol van crossmedia in de wereld van tijdschriften.

"DPG Media is het grootste mediabedrijf van Nederland. Onze media komen al decennialang dagelijks over de vloer bij miljoenen Nederlandse huishoudens. Met merken die zowel onze lezers als adverteerders een prachtig platform bieden. We informeren, inspireren en entertainen. Het portfolio van DPG Media bestaat uit sterke nationale, regionale en lokale merken. Van AD en NU.nl, tot Libelle en Margriet. Van Het Parool en de Volkskrant, tot Qmusic en Independer... lees dit interview hier

Ruurd Neurink over Porsche

Ruurd Neurink is hoofd communicatie en marketing bij Porsche in Nederland. Eerder werkte hij onder meer bij Nespresso in verschillende rollen en nu sinds 2,5 jaar bij het automerk.

“In Nederland zijn wij sinds 1949 als Porsche de eerste onafhankelijke Porsche-importeur wereldwijd, een jaar na het oprichten van Porsche. Dat geeft ons een goede band met het hoofdkantoor in Duitslands. We hebben dus de rijkdom van een krachtig en ondernemend bedrijf als Pon, in combinatie met het mooiste automerk dat je je kunt wensen... luister dit interview hier

Greo Belgers over Triodos

Greo Belgers is Group Marketing Director bij Triodos. De bank is veertig jaar geleden opgericht met als missie om positieve verandering in de samenleving teweegbrengen. Daarbij kijkt de bank nog steeds naar de impact van projecten die de organisatie financiert.

“Triodos komt uit het Grieks en betekent de drievoudige weg. De oprichters keken op een andere manier naar het financieren van projecten. Ze keken eerst naar het risico, net als andere banken. Dan naar wat ze ervoor zouden terugkrijgen, de return, dat doet ook elke bank. Maar de derde as die ze erover legden, was wat de impact is en welke positieve verandering het project zou hebben... luister dit interview hier

Sophie Corlay over Momentive

Sophie Corlay is Global Head of Internal Communication bij Momentive. Ze begon haar loopbaan bij Microsoft en groeide daar snel door en werkte daar bij Usabilla, dat werd overgenomen door SurveyMonkey en verderging als Momentive.  

Sophie Corlay: “Als je SurveyMonkey zegt, weten mensen wel waar het over gaat. Als bedrijf is het ook best lastig een merknaam te laten gaan die zo bekend is. Momentive heeft Survey Monkey behouden als productnaam, maar wel een nieuwe naam gegeven... luister dit interview hier

Bert Hagendoorn over bedrijven helpen bij groei en positionering

Bert Hagendoorn is specialist in Positioning and Growth Strategy voor creatieve bedrijven en voorzitter van de stichting Dutch Digital Design. Hij is nieuwkomer in DeMedia 100 en staat op nummer 5 in DeReclamebureau50. Bij Marketing Report Radio vertelt hij over zijn aanpak en wat zijn werk speciaal maakt... luister dit interview hier

September

Gwenda van Vliet (G-Star RAW) over de Snoop Dogg-campagne

Gwenda van Vliet is Chief Marketing Officer bij G-Star RAW. Te gast bij Marketing Report op New Business Radio spreken we haar over de huidige campagne en de samenwerking met Snoop Dogg.

"We focussen op de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Afrika en een groot deel van de Europese markten. We zijn met Snoop Dogg in zee gegaan omdat hij in deze markten heel groot is. We willen vooral in de Verenigde Staten groeien en marketingdollars zijn duur... luister dit interview hier

Jurgen Surstedt over Interpolis

Jurgen Surstedt is Senior Manager Merkmanagement bij Interpolis. We spraken bij Marketing Report Radio met hem over hoe deze verzekeraar zijn merk positioneert en omgaat met de slogan Interpolis, glashelder - een motto dat ondertussen net een merk lijkt te zijn geworden.

"We hebben nog steeds 65 procent van de agrarische markt. Glashelder blijft nog een tijd te zien. Er zijn momenten dat we echt dachten dat we iets anders moeten gaan doen. Je kunt er zelf aan toe zijn als organisatie, maar je klanten niet... luister dit interview hier

Shula Rijxman over haar werk voor de NPO

Shula Rijxman is voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO. Op het Cross Media Congres 2021 werd ze geïnterviewd door Georgette Schlick. Shula was daarnaast te gast bij de speciale uitzending van Marketing Report op New Business Radio op locatie.

Shula Rijxman treedt over enkele maanden treedt terug uit de Raad van Bestuur en kijkt terug op wat ze allemaal heeft bereikt: “I’ve given all I got. Maar het is goed dat er iemand anders komt. Ik ben er trots op dat de NPO als merk vindbaar is in het landschap van mediamerken... luister dit interview hier

Jelani Isaacs en Marscha Krouwel over content maken

Marscha Krouwel is Country Manager van Hearst Netherlands en key-note spreker op het Cross Media Congres 2021. Jelani Isaacs is eigenaar & Chief Executive Producer bij New Amsterdam Film Company. Samen met Karin de Groot (ITV) en Jeroen Koopman (NewBe) maakte hij deel uit van het Makers Forum.

Marscha en Jelani waren beide te gast bij de speciale uitzending van Marketing Report op New Business Radio op locatie. Marscha Krouwel ging onder meer in op de rol van The Agency binnen Hearst Netherlands en Jelani Isaacs vertelde over de betekenis van reclame binnen zijn productiebedrijf... luister dit interview hier

Mike Hendrixen over Vertigo 6

Vertigo 6 werd tijdens het Cross Media Diner op 14 september uitgeroepen tot Cross Media Bureau van het jaar 2021.

De jury: "Vertigo 6 is een sympathieke challenger uit Arnhem. Begonnen met gaming en ontwikkeld tot allround bureau. De groei van Vertigo 6 is fenomenaal – dat trekt zelfs internationaal de aandacht. Dit bureau gaat van begin tot eind met de klant mee en doet daar alles voor. Vertigo 6 werkt met traditionele kanalen, maar ook heel veel met non-traditionele media. Stoere lui. Wat een winnaar!"

Lees hier het winnende case-interview. Aan het woord is Mike Hendrixen, oprichter en PR- en Marketing Director van Vertigo 6... lees dit interview hier

Carolien van ’t Hek over UM

Carolien van ’t Hek is CEO van UM, het mediabureau dat als motto Better Science, Better Art, Better Outcomes voert. Tijdens het Cross Media Congres 2021 was ze te gast bij de speciale uitzending van Marketing Report op New Business Radio op locatie.

“Wij adviseren adverteerders in Nederland over wat ze hem hun reclamebudget moeten doen. Of ze dat het best op tv, radio of YouTube moeten uitgeven. Daarnaast kopen we dat ook in. We doen dus alles van advies tot aan inkoop... luister dit interview hier

Karin de Groot over ITV Studios

Karin de Groot is Managing Director van ITV Studios Netherlands. Samen met Jelani Isaacs (New Amsterdam Film Company) en Jeroen Koopman (NewBe) maakte zij deel uit van het Makers Forum op het Cross Media Congres.

Karin was daarnaast te gast bij de speciale uitzending van Marketing Report op New Business Radio op locatie... luister dit interview hier

Chris Out over extreme omzetgroei met Growth Hacking

Chris Out helpt als Extreme Revenue Growth Expert ondernemers om extreme omzetgroei te genereren. Bij Marketing Report Radio vertelt hij hoe hij dat doet. Op 15 oktober 2021 verschijnt zijn boek Structuring for Extreme Revenue Growth.

"Growth Hacking is oude wijn in nieuwe zakken. Vroeger waren bedrijven lang bezig om producten en diensten te ontwikkelen en het duurde ook lang voordat het in de markt werd gezet. Het duurde daarna ook lang voordat je de resultaten wist... luister dit interview hier

Anneke Veenendaal (Matterz) over veranderprocessen bij mensen en organisaties

Anneke Veenendaal-de Kort is oprichter van Matterz. We spraken bij Marketing Report Radio met haar over haar bedrijf, dat helpt bij veranderprocessen gericht op de groei van mensen en organisatie. Ook heeft ze het boek Verandering van Spijs geschreven over het creatieve proces en communicatie.

"Ik maak communicatieprogramma's met teams en leer om creatief te denken. Bij organisaties waar ik voor gewerkt heb, zie ik dat ze dingen zijn gaan doen die ik hen geleerd heb. We hebben behoefte aan een creatief klimaat om ideeën te genereren en support te krijgen... luister dit interview hier

Rogier Bruggeman: Als onafhankelijk bureau kan ZIGT zich 100 procent op de klant richten

Rogier Bruggeman is directeur van ZIGT, het onafhankelijke media- en performancebureau dat klanten in de Benelux helpt om hun groeidoelstellingen te realiseren. Bij Nederlands MediaNetwerk TV spreken we hem over de voordelen van onafhankelijk zijn.

“De klanten die voor ons kiezen, doen dat lokaal. Dus voor Nederland en België of de hele Benelux. Daarbij kijken ze sterk naar het team, naar alles eromheen. Bij internationale pitches wordt er elders wat besloten en moet je opstarten zonder elkaar te kennen... kijk dit interview hier

Aldo Breed: Kiesjefolders combineert data en media om consumenten gerichter te bereiken

Aldo Breed is oprichter van Kiesjefolders.nl, de dienst die begon als service voor mensen om online aan te geven welke papieren folders ze thuis willen krijgen via de post. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij hoe zijn bedrijf de afgelopen tijd een transformatie heeft ondergaan.

“We heten Kiesjefolders, maar het gaat zeker niet meer om folders alleen. Folders worden graag gelezen, maar onder invloed van de coronacrisis zijn zaken bij ons in een stroomversnelling gekomen qua strategische koers. We begonnen met slim folders verspreiden, maar we zijn nu veel meer een crossmediala data driven marketingorganisatie... kijk dit interview hier

Jeroen Koopman (NewBe) over crossmediaal produceren

Jeroen Koopman is oprichter en Creative Producer van het snel groeiende productiebedrijf NewBe. Tijdens het Cross Media Congres 2021 maakt hij maakte hij samen met Karin de Groot (ITV) en Jelani Isaacs (New Amsterdam Film Company) deel uit van het Makers Forum en was hij te gast tijdens de speciale radiouitzending van Marketing Report op New Business Radio op locatie... luister dit interview hier

Sjoerd Valkering (Indeleiderstrui): Wij brengen al het nieuws, van akkefietjes tot mooie momenten op de fiets

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Sjoerd Valkering van Indeleiderstrui.

"In de Leiderstrui is een site voor en door wielerliefhebbers. We focussen ons op alles wat er zich in de hoogste regionen  van de wielersport afspeelt en brengen dit razendsnel en op onze kenmerkende, ietwat informele manier. Daarnaast brengen wij dagelijks content aan de man via onze website en verschillende social media, zodat de wielerliefhebber elk moment van de dag gebeiteld zit met nieuwtjes, spraakmakende video’s en alles rondom de grootste wielerwedstrijden bij de mannen en vrouwen... lees dit interview hier

Oktober

Brenda Smith over Kruidvat als crossmediaal merk

Brenda Smith is Director Marketing & Customer Experience bij A.S. Watson, het moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Trekpleister. Ze is ook Cross Media Vrouw van het jaar 2021. Te gast bij Marketing Report op New Business Radio spreken we haar over het crossmediaal positioneren van haar merken.

Brenda Smith vertelt onder meer over hoe ze de verkiezing heeft ervaren: “Wat ik vooral leuk vond, was dat mijn team supertrots was. Ze voelden zich even goed gewaardeerd en erkend voor wat ze hadden gedaan... luister dit interview hier

Ard Bossema over Grolsch als speler in de biermarkt

Ard Bossema is Director Marketing & Strategy bij Royal Grolsch. Het is zijn taak inzichten te vergaren om consumenten ertoe te verleiden een van de merken van Grolsch te proberen en te proeven. Hij vertelt over de stand van zaken in de biermarkt.

“Het gaat goed met Grolsch. We komen uit een wat lastiger tijd rondom corona waarin iedereen zijn best deed het hoofd boven water te houden in bijvoorbeeld de horeca. Er zijn ook leuke dingen gebeurd, speciaalbier is harder gegroeid dan we dachten. Alcoholvrij groeit gestaag verder en de categorieën worden rijker en rijker... luister dit interview hier

Nienke van de Streek over de marketing van Aldi

Nienke van de Streek is Managing Director Marketing en Communicatie bij Aldi Nederland. Te gast bij Marketing Report op New Business Radio spreken we haar over het het opbouwen van een marketingafdeling bij Aldi Nederland en de campagnes die Aldi voert.

“We zijn anderhalf jaar geleden begonnen en gegroeid van een man of 12 naar nu 35 mensen en we zijn nog lang niet klaar. We hebben niet het mediabudget als een Coca-Cola, maar toch hebben we bepaalde doelstellingen die hetzelfde zijn... luister dit interview hier

Maarit van Zalk van Earforce en Podcast Factory over podcasts

Maarit van Zalk is eigenaar en Director van Earforce en Podcast Factory. Te gast bij Marketing Report op New Business Radio spreken we haar over de ontwikkelingen van podcasts en verdienmodellen.  

“40 procent van de Nederlanders luistert regelmatig naar podcasts. Het businessmodel is in Nederland nog geen model om geld mee te verdienen. Het is wel zo dat als je de onderzoeken leest, dat één derde van de luistereraars daar best voor wil betalen... luister dit interview hier

Cees Dingler over het digitale universum

Cees Dingler is Creative Director en mede-oprichter van Capitola. Tijdens het Cross Media Congres was hij key-note speaker. Tijdens de speciale uitzending van Marketing Report op New Business Radio spraken we hem over ontwikkelingen in de metaverse en digitale wereld.

“Games zijn tot nu toe digitale werelden. Voorheen werd er alleen gegamed. Langzaam zijn ze zich aan het uitbreiden. Er komen chatfuncties, datingfuncties, je kunt er dingen leren en bouwen en naar school gaan, en zelfs concerten bijwonen... luister dit interview hier

Stefan Havik: DPG Media- en ex-Sanoma-merken versterken elkaar nu

Stefan Havik is Chief Data Officer van DPG Media. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over de overname van Sanoma en over de plannen van het bedrijf in de strijd tegen de grote techreuzen.

“Ik heb binnen DPG Media drie verantwoordelijkheden. Als eerste data, maar ook de digitale advertentieomzet en de synergie op digitaal vlak tussen de mediamerken en de online services... kijk dit interview hier

Karin van Geelen: Clarity helpt klanten bij het vinden en vertellen van hun verhaal

Karin van Geelen is Managing Director Benelux van pr-bureau Clarity. Ze begon als zelfstandig ondernemer met Yellow Communications, dat op is gegaan in Clarity.

“Na zestien jaar ondernemen merkte ik dat ik het toch wel fijn vond om onderdeel te worden van een groep. We wilden verder groeien en internationaliseren en andere disciplines in het pakket opnemen. Het klikte enorm met Clarity qua cultuur, ik wilde dicht bij mij legacy blijven: het samenwerken vanuit interesse en verbinding met klanten. In september 2020 heb ik de aandelen verkocht en ik ben nog elke dag blij met deze stap... kijk dit interview hier

November

Willem-Albert Bol: Abovo en Maxlead bieden klanten eigenzinnigheid

Willem-Albert Bol is sinds apri 2021 CEO van Abovo Maxlead. Hij maakte de overstap van DPG Media waar hij zeven jaar werkte, meest recentelijk als Directeur Business Develpment. Bij Nederlands MediaNetwerk TV spreken we hem onder meer over de voorgenomen overname van Talpa Network door RTL.

“Wij zijn het grootste onafhankelijke media- en marketingbureau van Nederland. Abovo Media is een generalistisch mediabureau en zit in Hoorn. Maxlead zit in Oegstgeest en is een gespecialiseerd performance marketing bureau. Wij geloven dat die twee heel goed moeten samenwerken en daarom hebben we de groep opgericht... kijk dit interview hier

Mascha Colmans: Met Jean Mineur Mediavision bereiken we 85 procent van de bioscoopbezoekers

Mascha Colmans-De Graaf is sales manager bij Jean Mineur Mediavision, al 20 jaar in Nederland actief in bioscoopreclames. Bij Nederlands MediaNetwerk TV spreken we haar over de impact van corona, de markt voor reclames op het witte doek nu er krapte is op de tv-markt en innovatie binnen haar bedrijf.

“Wij werken voor alle grote ketens, maar ook voor zelfstandige bioscopen. Inmiddels zijn dat er 105. Dat beslaat niet alle filmhuizen in Nederland, maar we bereiken wel 85 procent van het bezoekerspubliek. Althans, bij de bioscopen die reclame vertonen, want dat doen ze niet allemaal... kijk dit interview hier

Bert Jan ten Kate over Massarius

Bert Jan ten Kate is oprichter en CEO van publishing trader desk Massarius. Zijn bedrijf richt zich op programmatic advertising en vertelt bij Nederlands MediaNetwerk TV over het advertentielandschap in Nederland.

“Massarius bestaat bijna tien jaar en zorgt ervoor dat uitgevers van middelgrote websites hun advertentieruimte goed kunnen verkopen. Programmatic is een veilingsysteem met aanbied- en biedsystemen. Partijen kunnen daarop bieden en de keten kan best lang worden. Er zijn ook partijen die dat allemaal op één platform bijeenbrengen, zoals Google... kijk dit interview hier

Margriet de Kroon: HERC is eigenzinnig en biedt klanten een frisse blik

Margriet de Kroon is Managing Director van HERC, onderdeel van bureaugroep ACE. Haar creative ad agency ontwikkelt campagnes en is onderdeel van Ace. Margriet werkte hiervoor aan klantzijde bij Young Capital. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt ze over haar rol binnen het bedrijf.

“Hiervoor heb ik nog nooit in de bureauwereld gewerkt en het trok me ook niet per se. Maar ik kende de oprichters van HERC vanuit mijn werk voor Young Capital. Ik kreeg de kans om mee te bouwen aan HERC en het leek me leuk om van iets kleins iets groots te maken... kijk dit interview hier

Paul Alberts: BrandBase laat klanten terugkomen met innovatieve spaaracties

Paul Alberts is oprichter en Managing Director van BrandBase, ook wel the come back company genoemd.

“We bestaan inmiddels 25 jaar, hebben 25 medewerkers en zijn actief in 24 landen. De begintijd was fantastisch maar nu is het eigenlijk mooier. Gisteren kwam er bijvoorbeeld een mooie campagne binnen uit Australië. Marketing staat voor market getting en het is een spel met drie knoppen waar je aan kunt draaien. Dat is het merk, behouden van bestaande klanten en werven van nieuwe. Wij zijn heel goed in het tweede... kijk dit interview hier

Wierish Debipersad: Via onze schermen bereikt Clear Channel ook lastige doelgroepen zoals jongeren

Wierish Debipersad is commercieel directeur van Clear Channel Nederland, een van de grootste buitenreclame-exploitanten van Nederland. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV spreken we hem over de afgelopen periode, waarin de branche het moeilijk had, en de vooruitzichten voor de komende tijd.

“Het afgelopen jaar hebben we harde klappen gehad toen er weinig mensen op straat waren, en ook het eerste kwartaal van dit jaar was moeilijk. Maar sindsdien loopt het in een rechte lijn omhoog... kijk dit interview hier

Valéry Gresnigt: Polestar wil helpen om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen

Valery Gresnigt  is Head of Marketing & PR bij Polestar in Nederland. Hij was er vanaf het eerste moment bij; Valéry betrok zijn functie toen auto's van Polestar in Nederland nog niet te koop waren.

"Het idee achter de naam Polestar is dat van the guiding star. Wij willen helpen om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen... luister dit interview hier

Mette de Hoon (e-bike to go): Gorillas vroeg of we binnen 24 uur 500 elektrische fietsen konden leveren in Berlijn

Mette de Hoon is sinds anderhalf jaar Marketing Manager bij e-bike-to-go. Het bedrijf groeide in die periode van 20 naar 70 werknemers. In 2015 begon oprichter Jelle Visser e-bike-to-go met tien elektrische fietsen en dat zijn er intussen 10.000. Hoog tijd voor een goed gesprek met Mette de Hoon.

“In het begin lag de focus op groot-zakelijke klanten, zoals PwC en UWV, die nog steeds klant zijn. Later kwam daar ook de consumentenmarkt bij, met abonnementen... luister dit interview hier

Barry van Ruiven (Seabass): Stop nóg meer geld in brand

Barry van Ruiven is oprichter van SEABASS, een merk dat functional fashion op duurzame wijze creëert voor the next level kid en luxe kwaliteit toegankelijk maakt voor kids die zorgeloos plezier willen maken en geven om onze planeet. Seabass ontwikkelt functionele modeproducten gemaakt van gerecyclede plastic flessen uit de oceaan.

“Stop nóg meer geld in brand. Brand, brand, brand. Producten zijn echt altijd te verslaan, iemand anders maakt het beter, sneller, mooier, efficiënter… producten zijn zo te verslaan, maar merken nooit. Stop het in je merk... luister dit interview hier

 

December

Liedewij Hentenaar: Audify zet zich in voor meer en beter gebruik van geluid in merkcommunicatie

Liedewij Hentenaar is directeur van Audify, voorheen Radio Advies Bureau. Met de recente naamsverandering geeft het bureau aan zich in de breedste zin te richten op audioproducties, niet alleen op radio. Bij Nederlands MediaNetwerk TV spreken we haar over de naamswijziging en de plannen van Audify.

“Audify is het nieuwe RAB, onlangs gelanceerd met een andere positionering. Radio Advies Bureau was een mooie naam en is ook lang gebruikt, maar het heeft de lading nooit gedekt... kijk dit interview hier

Marco Louwerens: Met VI Vandaag brengen we meer actualiteit en live televisie naar SBS6

Marco Louwerens is directeur televisie bij Talpa Network. We spreken hem over het afgelopen jaar, blikken vooruit op de toekomst en vragen naar het hoe en waarom van de veelbesproken beslissing om zendtijd op Eerste Kerstdag te besteden aan een haardvuur.

"Het gaat eigenlijk heel goed, gelukkig. We zien dat het proces dat we zo’n kleine drie jaar geleden hebben ingezet met name op SBS6, steeds meer vruchten afwerpt. We groeien niet alleen gestaag in marktaandeel... lees dit interview hier

Mariëlle Slenders en Bob Postma over marketing in 2022

In de speciale Eindejaarsuitzending van Marketing Report op New Business Radio spraken we vier topmarketeers over de toekomst van de branche. Mariëlle Slenders van A.S. Watson en Bob Postma van Coca-Cola blikken terug en vooruit.

“Bij ons gaat het heel fluctuerend en flexibel en kunnen de omstandigheden per dag verschillen. Dat is boeiend maar maakt het ook lastig. De horeca dan weer open en dan weer dicht, maakt het toch moeilijk. We hebben altijd veel activaties rondom de klant en dat moeten we dan weer stopzetten bij een lockdown... luister dit interview hier

Guy Grimmelt en Wierish Debipersad over outdoor advertising in 2022

In de speciale Eindejaarsuitzending van Marketing Report op New Business Radio blikten we in vier interviews vooruit op de advertentiemarkt van 2022. Guy Grimmelt, Marketing en Sales Director bij  Exterion Media en Wierish Debipersad, commercieel directeur van Clear Channel, vertellen hoe zij tegen de markt aan kijken.

“We zijn zondag in lockdown gegaan, maar het valt allemaal wel mee. Ik verwacht dat het een goed jaar wordt en snel uit de lockdown komen. Mensen gaan snel terug naar hun eigen ritme. Met de lockdown moet je flexibel omgaan. Je bent partner in goede tijden en slechte tijden en je moet er toch samen uitkomen op de een of andere manier... luister dit interview hier

René Mioch: Na 35 jaar in het wereldje zit ik vol verhalen over Hollywoodsterren

René Mioch is filmdeskundige, presentator en theatermaker. Te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV spreken we hem onder meer over 100 jaar Tuschinski en zijn eigen theatershow.

“In de theaterwereld was er behoefte aan om eens andere voorstellingen te programmeren dan alleen theater en cabaret. Er zijn vaak van die lege avonden met ruimte om wat anders te organiseren... kijk dit interview hier

Paul Römer over verlengingsprijzen van radiolicenties: Stef Blok kan andere keuzes maken, geen staatssteun

Er is veel te doen over de verlengingsprijzen die demissionair minister Stef Blok de radiostations van Talpa Network (Radio 538, Sky Radio en Radio 10) en DPG Media (Qmusic) wil laten betalen.

De minister heeft aangegeven een motie van de Tweede Kamer naast zich neer te leggen en dat de verlengingsprijzen op zorgvuldige wijze - en in overeenstemming met de daartoe geldende eisen uit de telecommunicatiewet - zijn berekend. Ook wijst de demissionair minister er op dat partijen geconsulteerd zijn en daarbij de belangen zijn afgewogen... lees dit interview hier

Bart Nijman (GeenStijl.nl): Wij scheiden zin van onzin, zonder braaf achter de overheid aan te lopen

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Bart Nijman, eigenaar en redacteur bij GeenStijl.nl.

"In 2021 lijkt de grootste uitdaging op internet om je gezonde verstand een beetje in balans te houden met je mentale veerkracht. Corona en de aanhoudende maatregelen zorgen voor veel  mensen uiteraard voor spanning  en zorgen, terwijl GeenStijl juist graag een satirische invalshoek bij het nieuws zoekt... lees dit interview hier

Chris Riemens: Als je de mannen in Nederland wilt bereiken, dan kun je eigenlijk niet om FHM heen

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Chris Riemens, hoofdredacteur van (mannen)platform FHM.

"FHM is al sinds 2000 toonaangevend in alle onderwerpen die mannen (en vrouwen) interesseren. Jarenlang als print magazine, maar sinds 2013 zijn we volledig digitaal... lees dit interview hier

Mariëlle Krouwel en Angela Hordijk over creatie in 2022

In de speciale Eindejaarsuitzending van Marketing Report op New Business Radio spraken we vier topmarketeers over de toekomst van de branche. Mariëlle Krouwel van NN Group en Angela Hordijk van Logitech bespreken de (feestelijke) verwachtingen voor 2022.

“Laten we hopen op een feestelijk jaar, daar zijn we aan toe. De afgelopen twee jaar zijn we als mensen toch wel flexibel gebleken. Ik hoop dat we na de crisis toch weer gaan drijven op creativiteit en mooie dingen doen, niet alleen kleuren binnen de lijntjes en binnen de verwachtingen die we van elkaar hebben. Er komt meer charme en lef... luister dit interview hier

Madelon Fortuin en Lauren van der Heijden over nieuwsmedia in 2022

In de speciale Eindejaarsuitzending van Marketing Report op New Business Radio blikten we in vier interviews vooruit op de advertentiemarkt van 2022. Madelon Fortuin, commercieel directeur van NRC Media, en Lauren van der Heijden, CCO van DPG Media, spreken zich uit over de toekomst van nieuwsmedia.

“Ik zie het positief in. Als ik kijk naar de advertentiemarkt vanuit NRC, is de kunst- en cultuurbranche belangrijk voor ons. Volgend jaar gaat die naar verwachting weer van het slot. Er is wel een grote behoefte aan goede, betrouwbare informatie, waarbij feiten van meningen worden gescheiden... luister dit interview hier

Ton Rozestraten en Frank Volmer over adverteren op tv in 2022

In de speciale Eindejaarsuitzending van Marketing Report op New Business Radio blikten we in vier interviews vooruit op de advertentiemarkt van 2022. Ton Rozestraten, CCO van RTL Nederland en Frank Volmer, algemeen directeur van de Ster, geven hun visie op de ontwikkelingen.

“Terugkijkend op 2021 zien we een enorme groei die niemand had voorspeld. We komen uit op groei van 25 procent op jaarniveau. Dat was het niveau van 2011, dus pre-Facebook en YouTube. De groei kwam vooral door retailers zoals Albert Heijn en Jumbo... luister dit interview hier

Joris van der Pol en Rob Beijersbergen over audio in 2022

In de speciale Eindejaarsuitzending van Marketing Report op New Business Radio blikten we in vier interviews vooruit op de advertentiemarkt van 2022. Joris van der Pol, algemeen directeur van OMS bij Talpa Network en voorzitter van Audify en Rob Beijersbergen, verkoopdirecteur bij Qmusic en bestuurslid van Audify, schijnen hun licht over wat gaat komen... luister dit interview hier

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie