ABN Amro verwacht na 6 procent daling in TMT-industrie, 4 procent herstel in 2021
26-08-2020 15:57:00 | Door: David de Jong | hits: 6129 | Tags:

ABN Amro verwacht in 2020 dat de TMT-sector met 6 procent zal dalen. In 2021 verwacht de in overheidshanden zijnde bank, een herstel van 4 procent. De TMT-sector bestaat uit de sectoren telecommunicatie, contentproducenten, radio- en televisie omroepen, drukkerijen, reclamebureaus, uitgeverijen en IT-bedrijven.

Het hardst worden reclamebureaus geraakt. Deze krijgen in de optiek van ABN Amro te maken met een krimp van 15 procent omzet. In 2021 herstellen deze echter het beste met een volgens deze bank stijging van 5 procent omzet. Dit komt door de conjunctuurgevoeligheid van deze markt. Bij de crisis in 2009 was er sprake van een krimp van 10,9 procent; het duurde tot 2014 voordat deze branche weer steeg. ABN Amro denkt dat een krimpende economie herstel in die sector zal remmen en wordt een herstelperiode van 2 tot 3 jaar verwacht. ABN Amro wijst er op dat de reclamesector een alternatief moet vinden voor het einde van tracking cookies.

Voor radio- en televisiebedrijven verwacht ABN Amro in 2020 een daling van 4 procent omzet, en in 2021 een omzetdaling van 1 procent. De groei was in 2019 slechts 0,6 procent. De bankonderzoekers wijzen op de opkomst van Video On Demand en streamingdiensten. ABN Amro wijst op striktere reclameregels per 2021 bij de NPO en een langzaam herstel van de advertentiemarkt.

Voor de uitgeverijen stelt de sectoranalyse dat de omzet primair wordt beinvloed door oplages en advertentie-inkoop. Het wegvallen van verkooppunten op de stations had een tijdelijk negatief effect, maar er zijn meer krantenabonnementen verkocht. Het grootste effect is de dalende advertentie-inkomsten. Voor 2019 komt ABN Amro uit op een omzetkrimp van 4 procent en in 2020 een groei van 1 procent.

Producenten van content krijgen na jaren van omzetgroei in 2020 een daling van 3 procent aan omzet te verwerken. Dit werd hoofdzakelijk veroorzaakt door het stilvallen van producties als gevolg van de coronaregels. In 2021 verwacht ABN Amro een groei van 4 procent dankzij het hervatten van producties. Anderzijds ziet ABN Amro  een groter gebruik van VOD, podcasts en nieuwsconsumptie, waarmee deze bank een gunstig effect ziet voor de makers van content. Ook de investeringsplicht die er aan komt voor streamingdiensten in Nederlandse culturele audiovisuele producties helpt hierbij.

De analyse is door Ingrid Laane gemaakt, sinds kort sectoreconoom bij ABN Amro.

De volledige analyse is hier te vinden.

www.abnamro.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie