AD blijft grootste in bereik bij de dagbladen
23-08-2018 09:34:00 | Door: | hits: 7215 | Tags:

AD en De Telegraaf bereiken maandelijks beiden ruim de helft van de Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dat blijkt uit cijfers van NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) over de periode 2018-II. NOM spreekt van nieuwsmerken, maar het gaat hier om de nieuwsmedia- en magazinemerken die zowel door NOM als door online bereiksonderzoek NOBO worden gemeten. 

In de combinatie van een gedrukte krant en online kanalen staat AD bovenaan met 53 procent, gevolgd door De Telegraaf met 50 procent. De Telegraaf is in print wel groter, AD bereikt online meer lezers.

Op maandbasis bereikt AD ruim 7,6 miljoen mensen en De Telegraaf 7,2 miljoen.

De Volkskrant, Metro en NRC bedienen op maandbasis rond de 4 miljoen lezers. Metro moet het – ondanks een rap dalende oplage – nog altijd van papier hebben.

ADR, de combinatie van AD, de regionale dagbladen van de Persgroep en bijbehorende magazines torent ver boven alle andere nieuwsmerken uit en weet met 9,8 miljoen lezers maandelijks twee op drie Nederlanders te bereiken.

AD, NRC en Trouw trekken met hun digitale kanalen verhoudingsgewijs veel additionele lezers. Het aantal nieuwsconsumenten dat een krant combineert met een digitaal product, is bij AD en Telegraaf het grootst: respectievelijk 21 en 20 procent. Ook de Volkskrant bereikt met de combinatie van online en offline relatief veel dezelfde lezers. Daar gaat het om 19 procent.

NOM Mediamerken
NOM Mediamerken is tot stand gekomen door middel van een datafusie van NOM Print Monitor (printbereik) en NOBO (digitaal bereik). NOM Mediamerken 2018-II bevat de printdata van NPM 2018-II (tweede kwartaal 2017 tot en met eerste kwartaal 2018) en digitale data van NOBO eerste kwartaal 2018.  In dit onderzoek is het bereik van nieuwsmedia- en magazinemerken opgenomen die zowel door NOM als door NOBO worden gemeten.

Het kengetal merkbereik is gedefinieerd als het aantal mensen dat het mediamerk minimaal één keer in een maand heeft gelezen op papier en/of digitaal.

NOMmedia.nl
NOBO.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie