ADR Nieuwsmedia (Persgroep) doet onderzoek naar woonwensen voor krantenbijlage
08-10-2018 10:42:41 | Door: Max Vlugt | hits: 2039 | Tags:

Afgelopen zomer peilde onderzoeksbureau SSI in opdracht van ADR Nieuwsmedia, het AD en de regiotitels van de Persgroep, het woongedrag en de woonwensen van 1811 representatieve Nederlanders.

Je komt daardoor te weten in welke verhouding zij kopen (60%) of huren, in wat voor woning (30% rijtjeshuis) en hoe vaak bij die woning een tuin is (75%). Naast deze cijfers kwamen actuele, maatschappelijke en ook merkwaardige zaken langs: van "wil actie nemen om van het gas af te gaan" (44%) tot "bereidheid schoonouders in huis te nemen" (14,5%).

In totaal kregen de respondenten 48 vragen en stellingen voorgelegd. Op de uitkomst zijn de regionale verschillen goed zichtbaar: in Limburg is slechts 7 procent  bereid schoonouders in huis te nemen, terwijl dit in Groningen 19 procent is. In het onderzoek staan diverse ruimtes van het huis centraal: er wordt gekeken naar badkamer, huiskamer, tuin, keuken en slaapkamer.

In 1956 had nog niet een op de drie woningen een badruimte en ontbrak bij 17,5 procent de aansluiting op het riool, 3 procent poepte nog buiten. Tegenwoordig telt de helft van de Nederlandse woningen al twee wc’s. Er is veel bereidheid om geld uit te geven aan de badkamer (38%) en daarmee als het kan mooie wand- en vloerbekleding (20%) en sfeervolle verlichting (18%) te realiseren.

Hoe richten Nederlanders hun huiskamer in? Waarvoor wordt die woonkamer eigenlijk gebruikt? "Lekker hangen voor de buis", antwoordt 63 procent van de respondenten. Onderzoek toont aan dat tweedehands meubelen geen taboe zijn, 60 procent heeft tweedehands in huis. Het cliché dat Zeeuwen zuiniger zijn, lijkt bevestigd: bijna 22 procent van de Zeeuwen zegt in de afgelopen 20 jaar geen grote nieuwe interieuraankoop gedaan te hebben.

Het verlengde van de woonkamer is de tuin, meent 54 procent. Vandaar dat 66 procent van tuinen flink bestraat is. Er staat vaak een houten schutting naar de buren (63%) in plaats van een groene haag, zodat we niet te veel in de tuin hoeven te werken (48%). We dromen van loungen (22%), een buitenkeuken (21%) en een jacuzzi in de tuin (ook 21%).

Stel je hebt budget en de mogelijkheid om je woning te verbouwen of te vernieuwen? Wat zou je dan als eerste aanpakken? Voor de grootste groep Nederlanders (40%) blijkt dat de keuken te zijn. Had men de mogelijkheid, dan zien we een groot verlangen naar een dubbeldeurskoelkast met ijsblokjesmachine (23%) en Quooker (18%). Voor meer dan de helft van de Nederlanders is gebruiksgemak/comfort (55%) in de keuken zeer doorslaggevend.

Opvallend is dat elk kind een eigen kamer verdient, dat vindt 85 procent van de ondervraagden. En het is ook nog eens "hun eigen domein" (79%).

Als onderdeel van de resultaten van het onderzoek verscheen er een krantenbijlage (regionaal aangepast) in alle titels van ADR.

www.persgroep.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie