Aantal vrouwelijke kijkers Eredivisie neemt toe
16-08-2017 11:02:00 | Door: Katja Brokke | hits: 3247 | Tags:

Nederland was drie weken in de ban van het EK vrouwenvoetbal, de kijkcijferhit van deze sportzomer werd door meer dan 5 miljoen Nederlanders gevolgd op tv. Alhoewel de Eredivisie Vrouwen (sinds 2007) nog niet kan rekenen op dezelfde aandacht als het mannelijke equivalent, blijkt uit onderzoek dat de Eredivisie ieder jaar op meer vrouwelijke kijkers kan rekenen.

Uit de jaarlijkse registratie van MeMo² valt op te maken dat het percentage vrouwelijke kijkers naar de mannelijke variant van de Eredivisie in de afgelopen drie jaar significant is toegenomen. Komend seizoen mogen de clubs van de Eredivisie meer dan 4,5 miljoen vrouwelijke voetbalvolgers verwachten. Een toename van 35 procent ten opzichte van vorig seizoen. Het zijn dan ook voornamelijk de jonge vrouwen (jonger dan 34 jaar) die steeds intensiever de Eredivisie gaan volgen.

Sponsoren van de Eredivisie lijken zich echter nog voornamelijk te richten op de mannelijke kijker. De gemiddelde bekendheid van de sponsoren van de Eredivisie ligt gemiddeld 9 procent hoger onder mannelijke dan onder vrouwelijke Eredivisie-volgers. Dat is opvallend gezien er in het verleden eye-trackingresultaten zijn gepubliceerd (Massa, B. 2012), waaruit bleek dat vrouwelijke voetbalvolgers gemiddeld twee keer vaker naar de boarding kijken dan mannen.

Toch zijn er in de Nederlandse Eredivisie voorbeelden te vinden van sponsoren (onder andere KPN en Tele2) die relatief goed aansluiting vinden op de vrouwelijke volgers. MeMo² zoekt de verklaring van de hogere sponsorbekendheid onder mannen daarom niet alleen in het verschil in kijkgedrag, maar legt het verband met de hoofdzakelijk op mannen gerichte sponsoractivatie van de sponsoren zelf. Rekening houdend met het toenemend aantal vrouwelijke Eredivisie kijkers liggen er kansen voor sponsoren zoals Ziggo en Qurrent om met aangepaste sponsorcontent en een gerichte mediastrategie ook de vrouwelijke volger te bereiken en beraken.

www.memo2.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie