Adobe presenteert belangrijkste trends in stockfotografie
15-02-2017 21:54:12 | Door: Arjen Westra | hits: 2483 | Tags:

Stockfotografie werd geassocieerd met voorspelbaarheid en eenheidsworst. Volgens Adobe is verandering aanstaande. Dankzij nieuwe technologieën en platformen zal stockfotografie het suffe imago van zich afschudden. Dit jaar zijn er vijf belangrijke trends te bespeuren in stockfotografie:

Machine learning gaat een grotere rol spelen
Bij machine learning denk je misschien aan zelfrijdende auto's of chatbots, maar er zijn ook eenvoudigere, dagelijkse toepassingen. Bij het zoeken naar stockfoto's bijvoorbeeld zal machine learning een grotere rol gaan spelen. Gebruikers worden effectiever en persoonlijker geholpen bij het vinden van de juiste afbeelding. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar vergelijkbare afbeeldingen en autofill-opties tijdens het invoeren van trefwoorden.

Helikopterview
Door de opmars van drones worden beelden van bovenaf populairder. We kunnen nu invalshoeken kiezen die voorheen onmogelijk waren. De creatieve mogelijkheden van deze nieuwe perspectieven zijn nog lang niet uitgeput. De verwachting is dan ook dat de helikopterview in 2017 zal worden aangevuld met andere beelden van bovenaf, met creatieve invalshoeken.

3D
3D-tools en -designapplicaties worden steeds populairder en eenvoudiger te gebruiken. Ook als het gaat om stockfotografie zal er daarom een steeds grotere vraag zijn naar 3D-beelden.

Digitale kunst wordt verfijnder
In een reactie op de digitalisering grijpen veel artiesten terug op ambachtelijk werk. Juist het digitaal bewerken van beeld helpt artiesten om realistische, verfijnde en gedetailleerde werken te maken. Door gebruik te maken van responsieve pennen kunnen artiesten bijvoorbeeld penseelstroken en texturen aanbrengen die realistische afbeeldingen verrijken.

Visuele storytelling
Een afbeelding of korte video heeft net zo veel potentie om een verhaal te vertellen als lange lappen tekst. Storytelling vindt steeds meer plaats over meer assen. Steeds meer organisaties nemen naast woordvoerders ook beeldvoerders.

Met nieuwe tools, andere verwachtingen en een groeiende focus op betekenis hebben designers in 2017 meer vrijheid en flexibiliteit om echte, oprechte verbindingen te maken met de doelgroep - gebaseerd op authenticiteit en emotie.

www.adobe.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie