Adverteerders besteden miljoenen aan Black Friday
11-12-2017 12:56:00 | Door: | hits: 2941 | Tags:

Adverteerders haken massaal in op het uit de VS overgewaaide koopjesfestijn Black Friday. Mediaregistratiebureau Adfact registreerde circa tien miljoen euro* aan non-digital reclamebestedingen die direct aan Black Friday waren gerelateerd.

About You, online retailer en concurrent van Zalando, besteedde met 1,8 miljoen het meest. Gevolgd door Mediamarkt met 1,6 miljoen en Ziggo met 0,9 miljoen. Er werd vooral ingezet op televisie, radio en dagbladen. About you zette ook Out of Home in bij haar Black Fridaycampagne.  

Vooral retailers besteden geld aan reclames rondom Black Friday, zo blijkt uit de cijfers van Adfact. Maar ook telecombedrijven, auto-importeurs en keukenaanbieders hebben het fenomeen als thema omarmd.

Lars de Vries, managing director van Adfact: Het valt ons op dat thema's, zoals bijvoorbeeld Black Friday en Valentijnsdag, steeds vaker worden aangegerepen voor grote activatiecampagnes. Onze verwachting is dat deze trend zich komend jaar zal doorzetten."

De mediabestedingen aan activatie/prijscampagnes hebben nog steeds het grootste aandeel binnen de totale above-the-linecampagnes, maar het aandeel neemt wel af. Dat komt vooral door een verschuiving van activatiecampagnes naar online media, waaronder banners, homepage takeovers en pre-roll advertenties. Door deze verschuiving neemt het aandeel aan branding campagnes binnen de non-digital media toe.

Top drie Black Friday-adverteerders (bruto, non-digital media)

  1. About you                 1,8 miljoen euro
  2. Mediamarkt               1,6 miljoen euro
  3. Ziggo                         0,9 miljoen euro

 

(*)  Bruto mediabestedingen van non-digital media tussen 13 t/m 27 november 2017

www.adfact.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie