B2b onderzoek 2017: groei gebruik CRM systemen
21-11-2016 17:25:00 | Door: Ton Boom | hits: 4061 | Tags:

Het is bijna weer zover: het aanbreken van het nieuwe jaar. Software start-up Online Succes vond het daarom hoog tijd om de trends voor 2017 op het gebied van business-to-business-marketing in kaart te brengen. Zo zullen komend jaar meer marketeers dan ooit gebruik gaan maken van een CRM systeem. Voor het onderzoek naar b2b-marketing ondervroeg de software start-up bijna tweehonderd b2b marketeers in Nederland.

Momenteel gebruikt zeventig procent van de ondervraagden een CRM systeem. Naar verwachting zal dit in 2017 83 procent zijn. Werken in de cloud is sowieso populair. Uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat in 2014 en 2015 een derde van de Nederlanders aan cloud computing doet. Een op de tien cloud-gebruikers betaald voor deze service.

Uit het onderzoek blijkt ook dat PerfectView een van de populairste CRM systemen is. PerfectView legt onder meer alle contactmomenten met klanten en hun voorkeuren vast, versnelt het analyseren van het verkoopproces en stuurt automatisch relevante e-mailings uit.

Google Adword en LinkedIn

Naast dat CRM systemen populair zijn onder b2b marketeers, zijn ook betaalde vormen van online adverteren om leads, aanvragen voor meer informatie over een product of dienst, te werven geliefd. Hiervoor gebruiken de meeste ondervraagden Google Adword (70 procent van de ondervraagden in 2016 en naar verwachting 75 procent in 2017). Opmerkelijk is dat adverteren via LinkedIn een enorme vlucht gaat nemen: van 39 procent in 2016 naar 62 procent in 2017. Het aantal ondervraagden dat gebruikmaakt van Twitter en Facebook ads zal nagenoeg gelijk blijven.

Leadgeneratie en marketing automation

Verder blijkt uit het onderzoek dat in 2017 66 procent van de respondenten leadgeneratie als focus heeft. Dat zijn salesactiviteiten die zijn gericht op het in contact komen met potentiële klanten, zoals promotie-evenementen en e-marketing. Vervolgens zal 63 procent van de ondervraagden komend jaar marketing automation als topprioriteit hebben; door een CRM systeem krijgen bedrijven inzicht in welke (potentiële) klanten geïnteresseerd in hen zijn en via een CMS systeem kunnen ze nagaan in welke onderwerpen ze interesse hebben. Tot slot is bij 48 procent van de b2b marketeers content marketing het meest geliefd.

Dat is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een desbetreffend bedrijf om zo relaties aan te gaan en te versterken. Hier kun je het hele onderzoek bekijken.

www.onlinesucces.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie