Bol.com en Kobo lanceren onbeperkt lezen
22-02-2017 10:09:00 | Door: Marianna Beets | hits: 3890 | Tags:

Nieuwe boeken ontdekken en onbeperkt lezen waar en wanneer je maar wilt. Dat is nu mogelijk met het nieuwe ebook-abonnement dat bol.com en Rakuten Kobo samen hebben ontwikkeld. Voor een vast bedrag van 9,99 euro per maand hebben boekenliefhebbers de beschikking over het grootste aanbod digitale boeken (ebooks); van nieuwe releases en bestsellers tot de favoriete klassiekers van Nederlandstalige en internationale bodem. Het abonnement, genaamd ‘Kobo Plus’, is nu voor iedereen 30 dagen gratis uit te proberen.

Digitaal lezen betekent overal en altijd lezen zonder zware boeken mee te hoeven nemen. In 2014 integreerden bol.com en Kobo al hun leessystemen waardoor het mogelijk werd om via alle devices, zonder kabeltjes, direct toegang te hebben tot het grootste aanbod ebooks. Het nieuwe ebook-abonnement is een volgende stap in het nog toegankelijker maken van dit aanbod boeken. Het biedt bij de lancering meer dan 40.000 verschillende ebooks waaronder ruim 16.000 Nederlandstalige titels.  

Het ebook-abonnement is al jaren een grote wens van bol.com.

Daniel Ropers, algemeen directeur bol.com: “Boeken inspireren en verrijken. Daarom doen we er al sinds onze start als boekwinkel in 1999 alles aan om het lezen van boeken zo leuk, makkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. Dit heeft een enorme vlucht genomen toen wij in 2009 digitaal lezen introduceerden. Met de lancering van een ebook-abonnement vandaag, geven we een nog beter antwoord op de veelgestelde vraag om een breed aanbod boeken, inclusief nieuwe titels en bestsellers,  digitaal beschikbaar te maken tegen een aantrekkelijk tarief. Het vormt een goed alternatief voor het bestaande aanbod van diensten die digitale boeken tegen een vast tarief aanbieden, zoals de bibliotheek, maar waarbij het aanbod relatief beperkt is in omvang en nieuwe titels. In Kobo hebben we een hele goede partner gevonden. Met hun leessysteem en -apps, ebook-assortiment en de best geteste e-readers werken zij iedere dag aan hetzelfde doel als wij.”

Het Canadese Rakuten Kobo is wereldwijd leider op het gebied van digitaal lezen en marktleider met hooggewaardeerde e-readers in Nederland en België.

Pieter Swinkels, Executive Vice President Rakuten Kobo: “Wereldwijd is de vraag naar onbeperkt toegang tot muziek en films explosief gegroeid, en we zien dezelfde trend met boeken nu digitaal lezen bij het grote publiek in Nederland en België is doorgebroken. Door de kennis en het bereik van bol.com en Kobo te combineren biedt het ebook-abonnement Kobo Plus de ultieme leeservaring. Het uitgebreide aanbod van Kobo Plus zet aan tot meer lezen en het ontdekken van nieuwe schrijvers. Lezers hoeven alleen nog maar te beslissen welk boek ze hierna gaan lezen.”

Samenwerking met uitgeverijen

Voor de verdeling van de opbrengsten van het ebook-abonnement is, in samenwerking met  vooraanstaande Nederlandse uitgeverijen, een in de wereld uniek model ontwikkeld waarbij ook voor auteurs een aantrekkelijk perspectief wordt geboden. Daarnaast heeft de nauwe samenwerking met de uitgeverijen ervoor gezorgd dat het abonnement al op de dag van lancering het grootste aanbod ebooks bevat in Nederland.

Patrick Swart, CEO WPG Uitgevers: “Natuurlijk zal een nieuw model voor alle betrokkenen even wennen zijn. Zo betekent een nieuw verdienmodel voor ons als uitgever een andere benaderingswijze richting onze auteurs en voor hen geldt dat er op een andere manier voor hun werk betaald gaat worden. Een lezer kiest niet meer voor één boek, maar krijgt met het abonnement tienduizenden boeken in één keer. Deze all you can read-oplossing voor ebooks van bol.com en Kobo past uitstekend in de ontwikkeling van het digitale leesgedrag van consumenten en de wereldwijde trend van het streamen van boeken. Wij zijn om die reden enthousiast over deze introductie: het maakt het lezen van digitale boeken nog laagdrempeliger en het zorgt ervoor dat illegaal downloaden mogelijk minder wordt. Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in dat deze dienst een succes wordt.”

www.bol.com/koboplus

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie