Brancheorganisatie DDMA voorzichtig positief over EU-VS Privacy Shield
03-02-2016 16:00:00 | Door: Ton Boom | hits: 3724 | Tags:

De Europese Unie en de Verenigde Staten zijn gisteren een nieuw privacyakkoord overeengekomen, het EU-US Privacy Shield. Hoe de maatregelen er precies uitzien, moet nog duidelijk worden. Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie voor data-driven marketing DDMA en voorzitter van de Europese FEDMA, is daarom voorzichtig positief.

Het EU-US Privacy Shield is een versterkte vervanger van het Safe Harbor-verdrag, dat in november ongeldig werd verklaard door het Europese Hof van Justitie. De nieuwe regeling moet uitwisseling van persoonsgegevens met de Verenigde Staten mogelijk maken, zonder dat Europese burgers onderworpen worden aan grootschalige surveillance door Amerikaanse overheden.

Janssen: “Een gedegen akkoord betekent dat Nederlandse bedrijven gebruik kunnen blijven maken van Amerikaanse clouddiensten of CRM systemen. Het betekent ook dat er een betere privacybescherming is voor klanten van die bedrijven. Dat is een win-win.”

Voor het eerst schriftelijke garanties

De Verenigde Staten hebben voor het eerst schriftelijke garanties gegeven dat er geen massa-surveillance plaatsvindt op de gegevens van Europese burgers. Voor eventuele verzoeken worden er duidelijke regels en beperkingen gesteld. Europeanen die toch het idee hebben dat hun gegevens onterecht zijn ingezien, kunnen zich wenden tot een ombudsman. Daarnaast wordt de regeling jaarlijks geëvalueerd en wordt er nauwer toegezien op naleving.

Diana Janssen: “Het is natuurlijk van de zotte dat voorheen Amerika de privacy van haar eigen burgers beschermde met de Fourth Amendment, maar Europese burgers vogelvrij waren onder de Patriot Act. Dat wil men nu eindelijk rechtzetten en dat is een hele goede ontwikkeling.”

Kritische geluiden

Er zijn ook kritische geluiden, van onder meer van Europarlementariër Jan Philippe Albrecht en Max Schrems, de rechtenstudent die met zijn zaak tegen Facebook zorgde dat het Safe Harbor-verdrag door het Europees Hof van Justitie onderuit werd gehaald. Beide mannen vragen zich af of de voorgestelde ombudsman en eventuele arbitrage voldoende zijn om de zorgen van het Hof weg te nemen. Het ligt aan de uitwerking van de voorstellen of het pakket regels deze toets doorstaat. Deze uitwerking gaat de komende weken plaatsvinden, na advies van de Europese privacytoezichthouders.

Goede initiatieven op privacygebied

DDMA is erg blij dat dat EU en de VS deze week een akkoord hebben bereikt. Eerder deze week ontving de brancheorganisatie ook al met enthousiasme de nieuwe privacytool, gepresenteerd door het Ministerie van Economische Zaken.

Janssen: “Initiatieven die de abstracte privacywetgeving duidelijk en toepasbaar maken voor het bedrijfsleven zijn heel belangrijk. Bedrijven willen wel privacy compliant zijn, maar weten vaak niet hoe. Duidelijkheid is cruciaal, zowel voor innovatie als voor privacybescherming.”

De brancheorganisatie was zelf betrokken bij de totstandkoming van de tool, als onderdeel van de werkgroep Privacy in de praktijk van ECP-EPN. Het initiatief sluit aan op de wijze waarop DDMA continu werkt aan het inzichtelijk en toepasbaar maken van wetgeving, met als doel verantwoord gebruik van data te stimuleren. In lijn daarmee is de organisatie op dit moment bezig met een groot onderzoek om meer inzicht te krijgen in de houding van consumenten ten opzichte van privacy. De resultaten van dit onderzoek worden naar verwachting in maart 2016 gepubliceerd.

www.ddma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie