
Brancheorganisaties maken Reclamecode Online Kansspelen
De brancheorganisaties VAN KAnsspelen en de recent opgezette vereniging Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK) hebben samen met een internationale partij een Reclamecode Online Kansspelen opgezet.
Daarmee willen de initiatiefnemers bereiken dat de reclame voor online kansspelen de consument leidt naar een veilig, legaal en daarom aantrekkelijk aanbod van kansspelen en hen weghoudt van illegaal aanbod. Ook dient reclame terughoudend te zijn, gericht op een verantwoorde deelname en mag het niet aanzetten tot risicovol spelgedrag dat kan leiden tot kansspelverslaving.
VNLOK is door Nederlandse Loterij, Holland Casino, JOI Gaming, FPO Nederland (Janshen Hahnraths Group) en ZEbetting & Gaming Nederland opgericht. Dit zijn aanbieders die al actief zijn met landgebonden casino's met de ambitie om met online kansspelen te beginnen per 1 oktober 2021. Ook andere vergunde bedrijven zijn volgens de website van VNLOK welkom. VNLOK wordt voorgezet door Helma Lodders die van 2010 tot 2021 voor de VVD lid was van de Tweede Kamer. Er bestond al een andere branche-organisatie Netherlands Online Gambling Association die niet betrokken was bij de totstandkoming van de Reclamecode Online Kansspelen en alleen commentaar kon geven.
De Reclamecode Online Kansspelen komt naast de wettelijke eisen die aangeven dat reclame voor kansspelen tussen 06:00 en 21:00 uur verboden is op radio en televisie, reclame mag niet gericht zijn op personen tot 24 jaar, reclame in games of websites waar games worden aangeboden niet is toegestaan, beroepssporters en/of rolmodellen jonger dan 25 jaar mogen niet worden ingezet en persoonsgegevens mogen niet worden gebruikt.
De NOS meldt dat de Reclamecode Online Kansspelen een regel zal bevatten waarbij er in een reclameblok van minder dan drie minuten één reclame voor onnline gokken mag zitten en in een reclameblok van drie tot vijf minuten maximaal twee reclames voor online gokken mogen zitten. Offline gokpartijen als Holland Casino en de Toto mogen los van deze reclamecode voor hun offlineprodukten wel meer reclames maken.
De Reclamecode Online Kansspelen bevatten verder afspraken over het gebruik van teksten. Teksten als U heeft niets te verliezen of opschieten, gok nu, zouden volgens de NOS niet toegestaan zijn, net als dat gokken gelukkiger of aantrekkelijker maakt.
De Reclamecode Online Kansspelen wordt pas verheven tot Reclamecode als de Reclame Code Commissie onder voorzitterschap van Dick Molman die overneemt.
www.vnlok.nl
www.no-ga.nl
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie