BrandZ Top 100: Google, Apple, Amazon top 3 in top 100 meest waardevolle merken
29-05-2018 09:57:00 | Door: Katja Brokke | hits: 3843 | Tags:

Voor het eerst sinds Kantar Millward Brown de 100 meest waardevolle merken ter wereld in kaart brengt, groeit China het hardst. De top 10 wordt net als vorig jaar aangevoerd door de Amerikaanse merken Google (1), Apple (2), Amazon (3) en Microsoft (4), maar China is bezig aan een grote inhaalslag.

Het Chinese Tencent - aanbieder van online diensten - staat nu op positie 5 met een waardestijging van 65 procent. Online retailer Alibaba dendert de top 10 binnen met 92 procent waardestijging (van plaats 14 in 2017 naar 9). We tellen dit jaar 14 Chinese merken in de BrandZTM Top 100. In 2006 was dat er nog maar één (China Mobile). Ook veel andere regio’s in de wereld doen het goed

Europese merken blijven achter

Europa doet het veel minder goed dan China en de VS. In de top 10 zien we geen enkel Europees merk terug. Nederlandse merken doen het wel relatief goed. ING staat op 3 en Heineken op 4 in de Europese top 25. Heineken is met 9 procent gestegen in merkwaarde. Heineken is na het Amerikaanse Budweiser ook het nummer 2 biermerk in de wereld. Shell staat op de 63e plaats in de BrandZ Top 100.

Recordgroei en nieuwkomers

De top 100 waardevolste merken is als geheel met 21 procent is gestegen; een recordgroei sinds Kantar dertien jaar geleden met BrandZ begon. De 100 merken zijn samen goed voor 4,4 triljoen dollar. Nieuwkomers in de lijst zijn de Amerikaanse telecom-gigant Spectrum (op 27), Uber (81) en Instagram (91).

Techmerken domineren top 10

56 procent van de BrandZ Top 100-merken en 8 merken uit de top 10 zijn techbedrijven. Net als vorig jaar voeren achtereenvolgens Google, Apple, Amazon en Microsoft de lijst aan. Amazon en Microsoft zijn van plaats gewisseld. De top 10 bestaat verder uit 8 Amerikaanse merken en 2 Chinese.
Vooral merken die tech combineren met entertainment zijn en blijven succesvol: Facebook, Apple en Netflix (positie 61) zijn daar goede voorbeelden van.

Samenwerkingsverbanden

Wat verder opvalt is dat veel merken langdurige, strategische samenwerkingsverbanden aangaan. Ze zoeken partners om hun dienstverlening verder te kunnen optimaliseren, zowel online als offline. Ook kunnen merken daardoor gemakkelijker een efficiencyslag slaan.

Hugo Schurink, Director Strategic Client Growth van Kantar Millward Brown Nederland: "We zien dat merken die oprecht datagedreven zijn en technologieën als AI en AR combineren met een creatieve marketingaanpak het heel erg goed doen in de BrandZ Top 100. Merken als Amazon en Tencent stellen de klant centraal bij alles wat ze doen. Ze kennen hun klant van binnen en buiten en bieden excellente dienstverlening, content op maat en een ware merkbeleving. Wat dat betreft staat Europa nog in de kinderschoenen, zeker als je kijkt naar China. Merken die data, technologie en creativiteit inzetten voor een weergaloze customer experience zijn de winnaars in deze wereld van constante innovatie en verandering. We moeten hier in Nederland wat mij betreft ook veel meer focus op hebben."

Het BrandZ Top 100-rapport (de ranglijst, resultaten naar regio’s en de 14 marktsectoren) is online beschikbaar via www.wppbaz.com.

www.millwardbrown.com/nl 
www.brandz.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie