BvA roept DPG op onevenredige prijsstijgingen te voorkomen na overname Sanoma
17-12-2019 10:16:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 9656 | Tags:

Adverteerdersvereniging bvA roept DPG Media op ervoor te zorgen dat de overname van Sanoma niet leidt tot onevenredige prijsstijgingen in de mediaruimte.

De overname van Sanoma door DPG is volgens bvA een goede strategische stap die kan bijdragen aan een innovatief, kwalitatief en gezond lokaal medialandschap. Door schaalvergroting kunnen Nederlandse aanbieders tegenwicht bieden aan het duopolie van de globals en betere mogelijkheden creëren voor merken om hun doelgroepen op een kwalitatieve manier te bereiken. Mochten er toch grote prijsstijgingen zijn, dan kunnen merken zich gedwongen voelen uit te wijken naar buitenlandse aanbieders, aldus de bond.

DPG is niet de enige mediapartij die op schaalvergroting inzet. Zo zijn er de afgelopen jaren consolidaties in de radiomarkt geweest en in de TV-markt de overname van BrandDeli door RTL en de lancering van RTL Ad Alliance.

De vereniging signaleert dat de consolidatie in de markt op dit moment voornamelijk leidt tot prijsstijgingen. BvA ziet bij lokale media-exploitanten onvoldoende voorbeelden van noodzakelijke kwaliteitsverbetering en innovatie op het gebied van doelgroepbereik, technische mogelijkheden, eenduidige pricing en de gebruikerservaring. Innovaties die door de global platforms wel in ruime mate geboden worden.

BvA: “We begrijpen dat prijsstijgingen nodig kunnen zijn voor het investeren in content en techniek om te kunnen concurreren met de internationale walled gardens. Maar deze prijsstijgingen moeten ook aantoonbaar kwalitatief voordeel bieden voor adverteerders. Dat is nu onvoldoende het geval. BvA zal innovatie en andere punten voor kwaliteitsverbetering van ons nationale aanbod blijven aanmoedigen en begrijpt dat dit tijd en investeringen vraagt.”

www.bva.nl

Lees ook:

[Forum] Wat zijn de gevolgen van de overname van Sanoma door DPG Media voor de advertentiemarkt?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie