[Column] Léon Bouwman: Voldoening en verlichting
27-07-2020 11:17:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 4815 | Tags:

Als dat duivelse corona iets constructiefs teweeg heeft gebracht, is het de herontdekking van de hobby. Ouderwets woord, hobby, hoor je niet vaak meer, liefhebberij, ook zo’n Polygoon-woord, hobby associeert ook een beetje met verveling (zoek in godsnaam een hobby Henk) en pensioen (eindelijk met de hengel langs de waterkant), special interest klinkt natuurlijk stukken beter.

Maar de hobby dus. Die is meer levend dan ooit. Wacht even Bouwman, ga jij – als oud-hoofdredacteur en voormalig mediawatcher van Adformatie hier een betoog houden over de wedergeboorte van de hobby? Jazeker, sinds corona zijn we en masse oude hobby’s gaan oppoetsen en nieuwe gaan zoeken. Omdat er veel niet meer kon of mocht. Ik ook. Iedereen. Zo is heel Nederland gaan racefietsen, was u vast al opgevallen. Er is geen fiets meer te krijgen. Een zoektocht van drie dagen off- en online bracht mij bij een verkoper die de leukste thuis was. “U moet het zo zien meneer: u komt om 02.00 uur ’s nachts op een feestje en vraagt of er nog bier is.” We racefietsen, vogelen, koken, tuinieren én… naaien ons een versuffing.

Mijn hemel wat wordt er genaaid sinds corona. Als zelfs een Brits tv-format over kleding naaiend naar Nederland wordt gehaald, weet je het wel. Naaien is hot. Wat mag je jezelf dan gelukkig prijzen als je uitgever bent van merken die over hobby’s gaan. Over special interest dus. En je wekelijks honderden lezers op warme zomeravonden ziet inloggen om tijdens virtuele masterclasses te leren koken of te leren naaien. Wat prettig om te constateren dat we in zware tijden onszelf verliezen in lichte bezigheden. Dat chaos en waan vanzelf leiden tot overzicht en realiteit. Wat een geruststelling dat de grote vragen van nu resulteren in kleine, veilige antwoorden: een taart leren bakken, een jurk leren naaien of een zeldzame vogel leren spotten. Een hobby is volgens Van Dale een veelal persoonlijke aangelegenheid waarbij voldoening voorop staat. Voldoening en verlichting geven ze, die hobby’s. Special interest als een waar walhalla voor merken en marketing. Want wie wil zich nu niet verbinden met voldoening en verlichting?

---

Léon Bouwman is uitgever bij (special interest-uitgeverij) New Skool Media

www.newskoolmedia.nl

Deze column verscheen in het Cross Media Jaarboek 2020, hét crossmediale online boek dat hoort bij de Cross Media Awards.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie