Cross Media Congres 2019 verslag vanuit Amsterdam
24-04-2019 10:14:00 | Door: David de Jong | hits: 4708 | Tags:

Op 24 april 2019 vond het Cross Media Congres plaats in NH Collection Barbizon Palace Hotel Amsterdam. Dit is een verslag en samenvatting van het evenement.

Het congres wordt geopend door Nathalie Peters, Head of Digital Transformation bij IPG Mediabrands. Zij is moderator van het eerste deel van het congres.

Erik-Jan Gelink | Chief Commercial Officer Transavia

Erik-Jan Gelink vertelt over het lowcostmerk Transavia. Het bedrijf, dat bestaat uit een Nederlandse en Franse vestiging, heeft 16 miljoen passagiers en maakt 48.500 vluchten per jaar. We make low cost feel good, is het motto van Transavia. Sinds een paar jaar is Transavia weer winstgevend en heeft het de ambitie om een toonaangevend bedrijf te worden.

In de optiek van Erik-Jan Gelink dragen blije en daadkrachtige medewerkers bij aan blije en loyale klanten, en dat zorgt voor uitstekende prestaties die het aanboren van nieuwe inkomstenbronnen mogelijk maakt.

Transavia begon in 1966 als concurrent van KLM. De kern is nog steeds om mensen samen te brengen. De droom van Transavia was en is om vliegen bereikbaar maken voor de gewone Nederlander. Daadkrachtig, bevlogen, vriendelijk en verantwoordelijk, dat zijn de kernwaarden waarmee Transavia herkenbaar wil zijn en communiceert.

De afgelopen jaren is bij Transavia de organisatie platter gemaakt. Ook Transavia heeft een contentstrategie ontwikkeld. Focus op toegevoegde waarde, samenwerkend als wendbaar team. Dit heeft Transavia gedaan met zowel interne als externe kanalen via internet, social media en het eigen blad. Sinds kort is Transavia ook actief met een Youtubekanaal.

Transavia heeft de Transavia Studios opgezet. Daarbij zijn ook partnerships met onder andere Talpa Network opgezet via SBS6. Het bereik van de media van Transavia ligt vooral binnen de groep 18-44-jarigen.

Luister naar onze podcast met Erik-Jan Gelink hier:

Erik-Jan Gelink op LinkedIn
www.transavia.nl

Joris van Heukelom | Partner MakerStreet

Mens en machines zijn hetgeen Joris van Heukelom boeit. De verhouding tussen mensen en machines wordt besproken. Zouden computers en machines zo slim worden dat wij ze niet meer begrijpen? Joris van Heukelom denkt dat dat over enige tijd het geval zal zijn.

Allerlei ontwikkelingen gaan steeds sneller waarmee cognitive computing zijn opwachting maakt. Dat komt omdat meer data beschikbaar is dan ooit, de computerkracht wordt steeds sterker. Daarnaast heeft het fenomeen deep learning heeft zijn intrede gedaan. Algoritme heeft volgens Joris van Heukelom de langste tijd gehad. Hij benoemt technologieën uit de Verenigde Staten waarmee algoritmes zijn ontwikkeld waarmee justitie werkt om iemand als verdachte aan te merken. Daarbij benoemt Joris van Heukelom China aan, waar is aangekondigd dat de regering iedereen gaat classificeren via datasystemen. 

Dat roept allerlei vragen op. Immers, wie beoordeelt en bepaalt de input, wie beoordeelt de output, het leren? Wat wordt het centrale beloningsmechanisme en welke status geven we de nieuwe algoritmes? Wat betekent het voor de handelingsvrijheid en maatschappelijke importantie? Wat zou het betekenen als winstmaximalisatie het criterium wordt? Wanneer zetten we dit in? Bij belastingdiensten, banken, verzekering, justitie, politie? En wat doet dit met de veiligheid van ICT-systemen die al rammelt? Wat betekent dit met het ideaalbeeld voor de opleiding van kinderen. De kernvraag is volgens Joris van Heukelom hoe we in charge blijven zonder technologie te zien als bedreiging.

Kijk ons video-interview met Joris van Heukelom over Mens & Machine hier

Luister onze podcast met Joris van Heukelom hier:

Joris van Heukelom op LinkedIn
www.makerstreet.nl

Pinar Erzin | Founder & President Accucoms

Pinar Erzin begint haar verhaal in het Nederlands en legt haar meervoudige culturele achtergrond uit. Daarna gaat ze door in het Engels om aan te geven dat Engels in haar optiek de zakelijke voertaal is. Accucoms verzorgt de sales en marketing van en voor academische en professionele uitgaven. Accucoms bestaat 15 jaar. Na 8 jaar verkocht Pinar Erzin haar bedrijf aan een multinational (SWETS) waarna het bedrijf na drie jaar failliet ging. In 2015 nam Pinar Erzin via een doorstart het bedrijf over en wist het weer in goede banen te leiden.

Accucoms organiseert meer dan 50 conferenties, geeft trainingen en helpt academische uitgeverijen omzet te behouden en vergroten. Pinar Erzin vertelt met trots hoe haar bedrijf niet alleen internationaal is, maar ook telkens op de verschillende locaties veel culturen samenbrengt. Volgens haar heeft afkomst niets te maken met het bereiken van succes. Als onderdeel van een culturele minderheid en als vrouw kwam ze initieel terecht in een mannenwereld, maar kennis, betrokkenheid en talent benoemt ze als kernwaardes om iets te bereiken. Er bestaat geen verschil tussen mannen en vrouwen in leiderschap, maar zijn mannen meer cijfermatig en feitelijk bezig en vrouwen moeten zich meer bewijzen ten opzichte van mannen.

Luister naar de podcast met Pinar Erzin hier:

Pinar Erzin op LinkedIn
www.accucoms.com

Startups

De vijf winnaars van de Startup Competitie mochten zich de hele dag presenteren in de lounge van NH Collection Barbizon Palace Hotel en presenteerde allemaal ook op het hoofdpodium.

5PM is een YouTube Strategy & Services Company die verschillende socialvideoservices voor uitgeverijen en merken biedt. Denk hierbij aan het ontwikkelen van een content- en distributiestrategie, optimalisatie van de kanalen en het monetisen van de videocontent.

Lees meer over 5PM in ons interview met Jelmer Wind, Tom Schoufs, Ronen Wolf en Peter Minkjan.

Voice Branding helpt merken en bedrijven bij het designen van een audio-identiteit voor conversational experiences. Door merkwaarden en personality te vertalen naar geluidsassociaties die onder meer de stem van een merk kunnen definiëren.

Kijk ons video-interview met Phoebe Ohayon hier

Luister naar onze podcast met Voice Branding hier:

Moodus helpt bedrijven zelf hun klantonderzoeken te doen. Veelal gebeurt dit nu nog door dure onderzoeksbureaus, waarbij je na een half jaar een overzicht van je opgehaalde data krijgt. Bij hen kunnen klanten inloggen op het persoonlijke onlinedashboard en direct conclusies trekken uit de reacties die bezoekers hebben achtergelaten, om daar vervolgens (indien nodig) direct op te acteren.

Lees meer over Moodus in ons interview met Ahmed Ali en Tim Smit.

Luister naar onze podcast met Moodus hier:

Rapid Pricer helpt retailers om hun marges te vergroten en hun waste te verkleinen door geautomatiseerde pricing te introduceren en real-time promoties te implementeren. De waarde van producten wijzigen continu, terwijl de prijzen in de retailmarkt niet altijd mee veranderen met de waarde.

Lees meer over Rapid Pricer in ons interview met Kiran Gange

Luister naar onze podcast met Rapid Pricer hier:

Microphone Media is een full-service podcastbedrijf. Ze helpen bedrijven en organisaties met het bedenken en maken van podcasts. Van contentstrategie tot audioconcept, van opname tot distributie.

Lees meer over Microphone Media in ons interview met Frank Komer

Luister onze podcast met Microphone Media hier:

René Zeedijk, Founding Partner bij MediaScience, doet een wrap-up van het ochtendprogramma. Luister deze podcast hier:

Jeroen Verkroost modeert het tweede deel van het congres.

Irene Smit | Creative Director Flow Magazine

Papier is gevoel. Irene Smit vertelt haar levensverhaal en over de tijd toen ze bij Sanoma voor Marie Claire werkte. Het idee ontstond voor Flow ontstond op een zolderkamer. Sanoma gaf Irene Smit de kans het blad te ontwikkelen en op de markt te brengen. Velen zeggen dat papier kneuterig is en traag. Juist daarom zegt Irene Smit die aspecten onderdeel te maken van de missie.

Vandaag de dag is Flow een wereldwijd platform voor levenslessen over het simpeler en trager maken van de snel veranderende maatschappij. Ze gaat niet uit van dat papier er niet meer toe doet, maar van wat het kan toevoegen. Inmiddels wordt de Engelse editie in 39 landen uitgebracht. Verder bestaat er een Franse en Duitse editie.

Vertragen en het kunnen richten van onze aandacht is de focus van Flow. Papier zorgt nu volgens Irene Smit voor rust in een wereld vol prikkels. Oftewel, papier is het nieuwe yoga. Yoga als in You, Organizing, Gift, Attention. Irene Smit legt uit dat uit onderzoek ook blijkt dat bij jongeren papier ertoe doet en zowel zaken beter onthouden worden en de aandacht beter vastgehouden wordt. Flow heeft zich online ook ontwikkeld tot een community.

Lees ons interview met Irene Smit hier

Luister naar onze podcast met Irene Smit hier:

Irene Smit op LinkedIn
www.flowmagazine.nl

Slaven MandicCEO Wayne Parker Kent, Directeur Advertising TMG

Content als de verbinder van media, dat is de leidraad van het betoog van Slaven Mandic. De centrale stelling die Slaven Mandic hanteert, is dat als je als merk niet in de content zit, je een hele grote uitdaging krijgt de komende tijd.

Contentmarketing is een strategie die waardevolle content moet produceren welke gedistribueerd wordt naar een voorgeselecteerde audience om een directe relatie te creëren om een winstgevende actie te generen. Naast traditioneel adverteren is er branded content.

Slaven Mandic legt in zijn betoog uit hoe content meerwaarde biedt voor merken en klanten en sloot zijn tijd af met de boodschap: content is de brandstof voor de digitale transformatie.

Lees ons interview met Slaven Mandic hier

Slaven Mandic op LinkedIn
www.wayneparkerkent.com
www.tmg.nl

René Zeedijk, Founding Partner bij MediaScience, doet een wrap-up van het eerste deel van het middagprogramma. Luister deze podcast hier:

Emil Asmussen | Creative Director VIRTUE

"It began a bit like where you are now".

Emil Asmussen begint zijn verhaal met kunstmatige intelligentie en de relatie met sekse. Volgens Emil Asmussen denkt van generatie Z 41 procent dat ze zich als neutraal beschouwt. In 2025 wordt er wereldwijd 31 miljard Amerikaanse dollars aan omzet verwacht. In de combinatie met genderneutraalheid liet Emil Asmussen een genderneutrale stem horen.

Vice Media promoot genderneutrale stemmen. Hij probeerde uit te leggen dat het van belang is dit mee te nemen in de wijze waarop audio gebracht wordt. Reacties uit het publiek waren gemengd, waarbij mannen en vrouwen aangaven of ze nog wel man of vrouw mogen zijn, terwijl genderneutralen aangaven blij te zijn met genderneutrale stemmen.

Emil Asmussen op LinkedIn
www.virtueworldwide.com

 

Marc Adriani | Directeur Radio, Talpa Radio

Marc Adriani van Talpa Radio vertelt trots over het honderdjarig bestaan van het medium radio dankzij Giuglelmo Marconi. Is het wel leuk bij de radio? Ja, volgens Marc Adriani, want het bereik is al meer dan 20 jaar stabiel. Nog steeds worden 13 miljoen Nederlanders per week bereikt. Radio is volgens Marc Adriani heel populair, er wordt jaarlijks circa 200 miljoen euro netto in de radioreclamemarkt geïnvesteerd.

Jongeren luisteren vaak via internet. Talpa Network heeft via internet 30 procent van de luisteraars via haar eigen netwerk. Het bedrijf wil van luisteraar naar geregistreerde gebruiker gaan met nieuwe distributie, naar nieuwe content toe en wil weten wie de luisteraars zijn voor meer toegespitste producten en adverteren. Juke is getransformeerd tot gratis audioplatform. Ook met de smartspeakers speelt Talpa Radio in op haar radiomerken. Via de smartspeakers wordt het nieuws van het ANP en Radio 538 veelvuldig opgevraagd. Talpa Radio is ook bezig met nieuwe content te ontwikkelen, waaronder specifieke podcasts. Het bedrijf is ook bezig met een nieuwe studio voor Radio 538, waarbij video een steeds belangrijke rol speelt.

Om geregistreerde gebruikers te verkrijgen, is het bedrijf bezig middels winacties meer gebruikers te verkrijgen, en ook bij evenementen wordt de merkervaring en verbintenis met de radiomerken verstevigd middels bijvoorbeeld 538 Member-zones bij 538-evenementen.

Ook Veronica Inside is een voorbeeld van een merk dat op meerdere platform tot wasdom komt: televisie, radio, internet, kleding en wellicht een blad op termijn.

Luister naar onze podcast met Marc Adriani hier:

Julius Minnaar (CEO Dentsu Aegis Network Netherlands) | Diederik Breijer (CEO IPG Mediabrands) | Eric Kramer (Country Manager WPP en CEO GroupM)

In de paneldiscussie wordt aan de ene kant bediscussieerd hoe mediabureaus moeten samenwerken en aan de andere kant hoe keuze voor klanten belangrijk is. De mediabureaus bekritiseren de stap van Accenture, dat nu ook als mediabureau optreedt. Volgens Eric Kramer is de business zo interessant dat branchevreemde partijen zich in de mediabureaumarkt begeven.

Eric Kramer stelt dat er met een veranderde markt nieuwe dingen ontstaan en stoppen. Het is volgens Diederik Breijer een uitdaging om de balans te behouden omdat met een continue transitie grote keuzes gemaakt moeten worden en er een continue behoefte is aan investeringen. De investeringen moeten al in een kwartaal terugkomen, en dat is lastig volgens de panelleden. Julius Minnaar beaamt dat en zegt dat verhouding tussen klanten en mediabureaus aan verandering onderhevig is. Eric Kramer benadrukt dat alle grote bedrijven met grote veranderingen bezig zijn, het geldt voor de gehele markt. Iedereen zoekt groei: je kan niet eindeloos naar succes bezuinigen. Volgens Eric Kramer is er een uitdaging voor mediabureaus om de verhouding met adverteerders te veranderen.

Diederik Breijer zegt dat het niet makkelijker is omdat nu, naast de commerciële onderhandeling, ook de focus is komen te liggen op alle juridische consequenties en voorwaarden. Het venijn zit in de staart. Julius Minnaar beaamt dat met dat nu 50 procent van de omzet uit televisiereclame komt. Tegelijkertijd stelt hij dat het lastig is senior televisieplanners te vinden en blijven vooralsnog de specialisaties traditionele media en digitaal gescheiden.

Julius Minnaar op LinkedIn
www.dentsuaegisnetwork.nl

Diederik Breijer op LinkedIn
nl.ipgmediabrands.com

Lees ons bericht over het vertrek van Diederick Breijer bij IPG Mediabrands hier

Eric Kramer op LinkedIn
www.wpp.com | www.groupm.com

René Zeedijk, Founding Partner bij MediaScience, doet een wrap-up van het tweede deel van het middagprogramma. Luister deze podcast hier:

www.crossmediacongres.nl

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie