DDB & Tribal Amsterdam maakt Meer-weten-is-wel-zo-leuk campagne voor de Volkskrant
13-10-2015 08:52:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 5539 | Tags:

DDB & Tribal Amsterdam heeft samen met marketing en de hoofdredactie van de Volkskrant een nieuwe campagne voor de grootste kwaliteitskrant van Nederland ontwikkeld.

Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque:  “Tijdens de kennismaking kregen we een interessante  discussie over de Volkskrant en de rol van  redactionele content in de marketing van een nieuwsmerk.. We besloten daar gezamenlijk aan verder te werken.”

Ivo Roefs, CO-CEO bij DDB & Tribal Amsterdam: “Voor ons een extra leuke uitdaging, omdat we niet alleen over advertising praten, maar ook gaan inspelen op jonge en tegenwoordig sterk digitaal georiënteerde nieuwsconsumenten.”

De strategie achter de aanpak mag verrassend genoemd worden. De Volkskrant krijgt van oudsher het verwijt streng en zelfs een beetje zuur te zijn. De laatste jaren is de krant onder Remarque kritisch gebleven, maar wel toegankelijker geworden en beter gehumeurd. De komende campagne en het nieuwe nieuwsformat zetten daar het vergrootglas op.

Onder het motto ‘Meer weten is wel zo leuk’ gaat de campagne de snel scannende nieuwsverbruiker erop wijzen dat het leven veel interessanter wordt als je voorbij de koppen kijkt. De Volkskrant wil voor deze groep relevant zijn als een kwaliteitskrant in diverse verschijningsvormen, die een beetje leuker is dan sommigen denken. Leuker, omdat het nu eenmaal leuk is om dingen aan de weet te komen. Leuker, omdat de Volkskrant goed gemaakt, prettig geschreven en creatief gepresenteerd wordt. Dat maakt  het leuk  om er tijd mee door te brengen. En leuker, omdat er naast het nieuws veel ruimte is voor persoonlijke verhalen en de lichtere dingen van het leven.

Joris Kuijpers, eindverantwoordelijk voor de creatieve uitwerking: “Het woord leuk valt veel en op het eerste gezicht is dat geen typisch Volkskrant woord. Je verwacht sterke begrippen als ‘scherpte’, ‘diepgang’, of ‘nuance’. Maar dat maakt ‘leuk’ ook heel bruikbaar. Je wilt typische krantenclichés vermijden en mensen juist wijzen op iets dat ze nog niet beseffen. ‘Leuk’ doet dat op een onbeholpen, maar wel aangenaam directe manier.”

De eerste fase van de campagne wordt gevoerd op televisie, in print en in digitale media en gaat gepaard met een wervingsaanbod om Volkskrant gratis te proberen. De verschillende campagne uitingen hebben allemaal dezelfde clou. Je ziet mensen die een heel gesprek voeren over een nieuwskop, maar ze komen niet verder dan de woorden uit de kop, met absurdistisch effect, omdat niemand meer heeft gelezen. De vorm hebben we lichtvoetig willen houden. Die lichtvoetigheid past bij de breedte, toegankelijkheid en het verbeterde humeur van de Volkskrant. We maken een grap en stellen in de pay-off dat je leven leuker wordt als je meer weet. Dus eerder uitnodigend dan vermanend. En tussen de regels door voel je dat die aloude Volkskrant tegenwoordig een stuk leuker is om te lezen.


Credits

TV-COMMERCIAL Volkskrant

Klant: Volkskrant | Eindverantwoordelijke klant: Leo-Peter van Aerde, Remy Korkuna, Philippe Remarque | Product: Meer weten is wel zo leuk | Lengte in seconden: 3 x 40” – 3 x 15” – 1 x Facebook activatie film – 2 x RC 30” + 10” tag-on | Bureau: DDB & Tribal Amsterdam | Productiemaatschappij: In case of Fire | Regisseur: Sven Super | D.O.P: Joris Bolstra | Producer: Arjan Oosterveer | Editor: Timo @ Martin Heijgelaar

www.ddbgroup.nl
www.vk.nl

www.persgroep.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie