Het is traditie dat we eind december terugkijken op het mediajaar in termen van mediatransfers. Welke bepalende spelers in media maakten de overstap naar een ander bedrijf in de branche?
2018 was een rijk transferjaar waarbij volop werd gestoelendanst. Die nieuwe stoel stond niet zelden bij Talpa Network, dat zich afgelopen jaar nadrukkelijk roerde op de transfermarkt.
1 | Ruud de Langen Chief Creative Officer bij Talpa Network
Zonder enge twijfel de mediatransfer van 2018. per 1 september stapt CEO van Mindshare en nummer 1 in DeMediabureau50 over naar Talpa Network waar hij Chief Creative Officer wordt. In die functie wordt hij verantwoordelijk voor Talpa Creative. Hier worden de concepten ontwikkeld en geproduceerd voor content ten behoeve van adverteerders en voor eigen content op de verschillende platformen van Talpa Network.
John de Mol: “Bij Talpa Network draait alles om goede content die op het juiste moment op de juiste plaats wordt aangeboden. Ruud de Langen heeft keer op keer bewezen dat hij op dat gebied bijna niet te verslaan is. Wij halen met hem een heel grote naam in huis en daar zijn wij trots op.”
Ruud de Langen: "Het is geweldig eervol om deze nieuwe positie in een uniek energiek lokaal bedrijf als Talpa Network met zoveel goede professionals te mogen vervullen."
Rob Kolkman komt van Reed Business Information, onderdeel van de RELX Group, een wereldwijde leverancier van informatie en data-analyses. Rob heeft meerdere senior managementposities vervuld binnen RELX en is op dit moment Group Managing Director voor RBI. Daarvoor was hij CEO bij RBI in Nederland, waar hij eindverantwoordelijk was voor een groot aantal online dataoplossingen en publicaties, waaronder Elsevier Weekblad en Landleven.
Media Solutions is de one-stop-shop die Talpa Network zijn partners biedt. Het crossmediale bedrijf is het enige in Nederland dat klanten de mogelijkheid geeft om via alle kanalen behalve print de consument mee te nemen van awareness naar conversie. Allard Ruyl volgt Peter de Mönnink op, die CEO van Talpa Network is geworden.
4 | Dave Minneboo zendermanager Qmusic
Dave Minneboo gaat per 1 juni aan de slag bij Qmusic. Hij zal als zendermanager verantwoordelijk worden voor de dagelijkse leiding van het programmateam en neemt vanuit die rol zitting in de directie. Hij komt van Talpa Radio waar hij Directeur Radio was. De overstap kost Dave zijn tweede plaats in DeRadio50 - hij staat nu op nummer 5. Bij Talpa Radio wordt hij opgevolgd door Marc Adriani.
Dave Minneboo: “Na 18 jaar ben ik toe aan een nieuwe stap in mijn carrière en ik ben blij dat ik deze heb gevonden bij Qmusic. De gesprekken die ik er onlangs heb gevoerd, heb ik als erg prettig ervaren. Er zit een ambitieus team met een grote passie voor radio en ik kan niet wachten om met deze bevlogen dj’s en radiomakers aan de slag te gaan.”
Marc Adriani begon zijn carrière bij Veronica. Ook werkte hij als verslaggever voor de TROS en was hij presentator en programmaleider bij de regionale omroep RTV Utrecht. In 2001 ging hij aan de slag als programmaleider Radio bij BNN. In 2011 maakte hij een overstap naar EMI Nederland, om in 2012 als Algemeen Directeur terug te keren bij BNN om de fusie met de VARA te begeleiden. Op dit moment is Adriani Algemeen Directeur bij BNNVARA. Marc Adriani komt DeRadio50 nieuw binnen op nummer 4.
6 | Twan Huys volgt Humberto Tan op bij RTL Late Night
Twan Huys wordt met ingang van het nieuwe televisieseizoen in september het gezicht van de late avond bij RTL 4. Samen met RTL richt Twan zich de komende maanden op de vernieuwing van RTL Late Night. Hij neemt na de zomer de presentatie over van Humberto Tan, die het programma sinds de start op 26 augustus 2013 presenteert.
Tot de zomer blijft Humberto RTL Late Night presenteren, om zich daarna te richten op andere programma’s bij de zender.
Voetbal Inside zal vanaf komend seizoen op dezelfde dagen en tijdstippen te zien zijn bij Veronica - wellicht onder een andere naam. Ook Marco Louwerens, programmadirecteur bij RTL 7 maakt de overstap naar Talpa Network.
8 | Art Rooijakkers naar RTL
Art Rooijakkers gaat per 1 april aan de slag gaat bij RTL. Hij tekent een driejarig contract en wordt ingezet op zowel studioprogramma’s als op locatie. Rooijakkers zal niet alleen te zien zijn bij de tv-zenders, maar ook bij digitale platformen, zoals Videoland. Naast presenteren, zal hij ook eigen programma’s ontwikkelen.
Erland Galjaard, algemeen programmadirecteur RTL - die RTL per 1 mei verlaat: “Art is een gepassioneerde programmamaker, die van alle markten thuis is. Hij heeft de creativiteit en inhoud om programma’s te maken die variëren van journalistiek tot entertainment. Daar komt bij dat hij niet bang is om zijn eigen persoonlijkheid te laten zien, waardoor je als kijker echt wordt geraakt."
9 A | Vincent Siegelaar Head Digital Trading GroupM
Siegelaar heeft een achtergrond bij Sanoma media, waar hij de laatste 2,5 jaar de rol van commercieel directeur heeft vervuld
9 B | Vincent Siegelaar commercial director Hearst Netherlands
Vincent Siegelaar wordt per 1 januari 2019 verantwoordelijk voor alle commerciële activiteiten van Hearst Netherlands, waaronder de multimedia brands Cosmopolitan, ELLE, ELLE Decoration, ELLE Eten, Glamour, Harper’s BAZAAR, JAN, Vogue, Women’s Health, Esquire, National Geographic, Men’s Health, Quest en Quote. Siegelaar werkte onder andere bij Sanoma in diverse commerciële functies en is bestuurslid bij de Stichting Ideële Reclame (SIRE). Hij volgt Linda Boks op die de afgelopen acht maanden op interimbasis leiding heeft gegeven aan het commerciële team bij Hearst Netherlands.
10 | Johnny de Mol terug bij SBS6
Johnny de Mol keert aankomende zomer terug bij SBS6, waar hij een driejarig contract heeft getekend. Hier gaat hij jaarlijks meerdere en uiteenlopende programma’s presenteren zoals een grote studioshow, een muziekprogramma en een nieuwe variant op het thema van Johnny’s programma SynDROOM. Deze overstap betekent ook de comeback van het programma Waar is de Mol?, dat van 2008 tot en met 2013 te zien was bij Veronica en SBS6.
Johnny de Mol: “Ik heb hele fijne jaren bij RTL 4 achter de rug en ik ben dankbaar voor alle kansen die ik daar heb gekregen. Bij de SBS-zenders ben ik niet alleen mijn carrière als presentator begonnen, ik ervaar er ook een nieuwe energie. De kans kwam voorbij om terug te komen en een aantal prachtige projecten op te pakken, en die grijp ik graag met beide handen aan.”
11 | Kees Wilbrink commercieel directeur Sanoma Media Netherlands
Wilbrink vervult op dit moment de rol van Director Ad Sales bij BrandDeli. Daarvoor heeft hij bij STER diverse functies bekleed en had hij verschillende eigen ondernemingen.
12 | Gerard Ekdom naar Radio 10
Vanaf september gaat Gerard Ekdom zijn ochtendshow maken op Radio 10, één van de radiozenders van Talpa Network. Ekdom weet al decennialang veel luisteraars aan zich te binden, eerst bij 3FM en de laatste jaren op NPO Radio 2. Daarnaast is hij bekend van zijn werk voor televisie en online.
De afgelopen 20 jaar heeft Gerard Ekdom zich bewezen als presentator, maar hij wil zich daarnaast ook ontwikkelen als ondernemer. Bij de publieke omroep liggen er op dat gebied geen kansen, met name vanwege de wettelijke beperkingen die daar gelden. Voor Ekdom is een combinatie van presenteren en ondernemen cruciaal voor zijn creatieve ontwikkeling in de komende jaren.
13 | Cécile Narinx stijlredacteur van de Volkskrant
Philip Remarque op Volkskrant.nl: "Wel chic voor onze Volkskrant: vanaf 1 september hebben we een stijlredacteur. Veel belangrijker: het is Cécile Narinx! Hoofdredacteur (pardon, founding editor) van de Nederlandse Harper’s Bazaar, boekauteur, stijlgids op tv, dame van stand én enthousiast carnavalsvierder. Cécile heeft al vaak in de Volkskrant gestaan, onder meer over haar liefde voor geboortestad Maastricht. En Volkskrant-lezers kennen haar als de oorspronkelijke partner van Arno Kantelberg in de rubriek ‘stijladvies’ in het Magazine. Die weten dus ook hoe fijn ze schrijft: met kennis van zaken, zowel vilein als elegant, altijd met humor. Daar is eeuwig gebrek aan. Dus ik ben blij en trots hier aan te kondigen dat Cécile na de zomer haar dierbare Harper’s Bazaar verlaat om in dienst te treden van de Volkskrant, waar ze zich gaat ontfermen over mode en veel meer."
14 | Jan Versteegh naar Talpa Network
Jan Versteegh gaat vanaf 1 januari 2019 aan de slag bij Talpa Network. Versteegh krijgt de kans om op SBS6 grote studioshows te presenteren. Er wordt ook gewerkt aan een nieuw dagelijks programma dat hij gaat doen. Hoe dat programma er precies uit gaat zien wordt later bekendgemaakt.
Talpa Network en Jan Versteegh gaan daarnaast met elkaar in gesprek over de rol die hij kan spelen in de crossmediale strategie van het bedrijf.
15 | Femmetje de Wind Chief Digital Publishing bij Audax
Femmetje de Wind is per 1 juni aangesteld als Chief Digital Publishing bij Audax. De Wind komt van Wayne Parker Kent. De Wind begon haar loopbaan bij Gijrath Media Groep, ze was columnist voor Dagblad De Pers, schreef boeken en ontwikkelde met haar eigen custom publishingbureau Wind Publishing meerdere campagnes voor retailers en fabrikanten.
Bij Audax wordt De Wind verantwoordelijk voor de online strategie van de titels. Femmetje de Wind stijgt in DeTijdschriften50 van plaats 49 naar 45.
16 | Leanne Hermans van LINDA. naar MPG.
Leanne Hermans wordt binnen MPG. verantwoordelijk voor strategie en innovatie. Zij gaat klanten ondersteunen bij de ontwikkeling van innovatieve crossmediaconcepten. Hermans heeft gewerkt bij onder andere Mood for Magazines, waar zij medeverantwoordelijk was voor LINDA. digital en LINDA. het bureau. Eerder werkte zij voor MTV, Ilse media en Sanoma.
Dolly van den Akker, businessdirecteur van MPG. Nederland: "De rol van een bureau als MPG. gaat verder dan alleen het opleveren van communicatieoplossingen voor onze klanten. Het gaat ook om advies en ondersteuning om echt stappen te maken in de digitale integratie en uitrol van crossmediale marketing- en communicatiestrategieën. Merken moeten hierin blijven versnellen. Met de komst van Leanne kunnen we hun nog beter servicen om hierin te accelereren. Leanne heeft haar sporen in strategie en digital media ruimschoots verdiend met onder andere het succes van LINDA.digital dat zij heeft opgezet voor Mood for Magazines. Ik ben blij dat we haar aan boord hebben."
Léon Bouwman werkte voor onder meer Kras Stervakanties, ReclameWeek en Adformatie. Bij Adformatie was hij eerst mediaredacteur - onder hoofdredacteur Michael van Os, later werd hij hoofdredacteur van het reclamevakblad. Hij werkte ruim 6 jaar bij FD Mediagroep. Hij bouwde FD/BNR Networks op, dat redactionele partnerconcepten ontwikkelt als Wereldveroveraars, Eyeopeners, de BNR Businessclub en FD Circle.
Heuckeroth: "We leven in een snel veranderend medialandschap en Talpa Network biedt creatieve contentmakers zoals ik op dit moment de beste mogelijkheden. Ik ga een nieuw avontuur aan met John de Mol en dat voelt enorm vertrouwd en goed. Bij Talpa Network gaat het gebeuren de komende jaren. Daar wil ik bij zijn.”
19 | Miluska van 't Lam hoofdredacteur Harper's Bazaar
Miluska van 't Lam: "Harper’s Bazaar is een waar icoon. De liefde waarmee het magazine wordt gemaakt, is voelbaar op elke pagina. Ik kijk ernaar uit om deze internationale titel in Nederland, samen met het talentvolle team, verder te laten uitgroeien tot een iconisch merk. Een merk dat de moderne, stijlvolle, intelligente vrouw van elke leeftijd inspireert op de gebieden die haar verschijning, zelfbewustzijn en ontwikkeling versterken: mode, beauty, kunst, carrière, interieur en reizen. Juist in deze tijd, waarin de vrouw zichzelf nog meer zichtbaar mag maken. Sterker nog, móét maken."
20 | Josephine Kay hoofdredacteur Cosmopolitan
Josephine Kay start als hoofdredacteur van Cosmopolitan. Ze volgt Anne Marije de Vries Lentsch op, die Hearst Agency gaat leiden. Kay was hoofdredacteur van het online magazine Bedrock.nl dat wordt uitgegeven door Wayne Parker Kent. Verder werkte ze voor Glamour.nl, Vogue.nl, Holland Herald, Nsmbl.nl, Happinez.nl, Women’s Health en was ze co-auteur van Bedrock Het Boek.
Josephine Kay: “Ik kijk ernaar uit om print en digitaal nóg meer met elkaar te verbinden binnen Cosmopolitan. Het crossmediale merk staat als een huis, de sterke basis is gelegd, nu is het aan mij om dit verder uit te breiden en Cosmopolitan klaar te stomen voor de toekomst.”
Angela Ponsioen is benoemd tot algemeen hoofdredacteur bij Audax Publishing. Angela Ponsioen startte haar loopbaan in de tijdschriftenbranche in 1984 bij Weekblad Privé en vervulde vervolgens diverse marketing- en hoofdredactionele functies bij verschillende landelijke tijdschriften. Ze komt als hoofdredacteur mee met Gloss, dat door F&L Publishing werd verkocht aan Audax.
Als algemeen hoofdredacteur begeleidt ze de uitgever en de hoofdredacties van de print- en online uitgaven met als doel de titels te verbeteren, de merken te versterken door het bouwen van communities en de verkoop van advertenties te stimuleren. Tevens houdt zij zich samen met de uitgever Nadine van de Luijtgaarden bezig met het ontwikkelen van nieuwe titels en/of merken.