De leeftijd van een model in advertenties: het luistert nauw
24-10-2017 13:51:00 | Door: Max Vlugt | hits: 4062 | Tags:

De gevoelsleeftijd van de consument is van invloed op de waardering van de advertentie. Een advertentie is effectiever wanneer de leeftijd van het model in de advertentie overeenkomt met de gevoelsleeftijd van de uiteindelijke doelgroep. De gevoelsleeftijd van consumenten van 50 jaar en ouder ligt, over het algemeen, 10 jaar lager dan hun werkelijke leeftijd. Dit blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum in samenwerking met MediaTest onder ruim 300 respondenten.

Niet aanspreken op leeftijd 

Uit eerder onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum blijkt dat 50-plussers advertenties vaak als irritant beoordelen. En een advertentie die irritatie opwekt, werkt averechts; de advertentie wordt minder gewaardeerd. Een van de punten waarop irritatie kan ontstaan is wanneer het model in een advertentie niet past bij de doelgroep. Daarnaast benaderen marketing- en communicatiespecialisten 50-plussers vaak als homogene groep. Zo wordt er weinig gekeken naar levensfase en de invloed daarvan op consumentengedrag.

Gevoelsleeftijd versus werkelijke leeftijd 

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 50-plussers zich gemiddeld 10 jaar jonger voelen dan dat hun biologische leeftijd is. Hoe kleiner het verschil tussen de gevoelsleeftijd van de respondent en de geschatte leeftijd van het model, des te beter de advertentie werkt. Hoe meer een model in een advertentie afwijkt van de gevoelsleeftijd, en dus veel jonger of ouder overkomt dan de gevoelsleeftijd van de doelgroep, des te meer irritatie deze opwekt.

Wijk niet meer dan zeven jaar af van de cognitieve leeftijd 

Opvallend is dat een advertentie slechter gewaardeerd wordt als er een te oud model is gekozen. Een advertentie scoort beter wanneer een model maximaal 7 jaar ouder is dan de gevoelsleeftijd van de doelgroep. Het is dus zaak voor marketing- en communicatiespecialisten om zich in te leven in de gevoelsleeftijd van hun doelgroep. Mocht men niet zeker zijn over de cognitieve leeftijd, dan kan er beter gekozen worden voor een model dat veel jonger overkomt.

www.bindinc.nl
www.mediatest.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie