Groot deel ondernemers gebruikt geen socialmediabuttons
21-02-2017 11:22:00 | Door: Katja Brokke | hits: 3206 | Tags:

Naast het gebruik van websites, bezitten veel ondernemers ook nog één of meerdere socialmediakanalen. Het gebruik hiervan kan voor extra binding zorgen met de klant of bepaalde content tentoonstellen, zoals nieuwsberichten of aankondigingen die normaliter niet op de reguliere website verschijnen. De precieze inrichting van het gebruik hangt natuurlijk ook af van de aard van het medium: Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram worden allemaal voor andere doeleinden gebruikt, dus verschilt ook de geplaatste content. Hoeveel wordt er precies gebruik gemaakt van deze verschillende kanalen? Telefoonboek.nl onderzocht de websites in haar database en bekeek welke socialmediabuttons er zoal gesignaleerd worden.

Facebook

Van de 419.839 onderzochte URL’s werd bij 151.910 gevallen een button gedetecteerd die verwijst naar een Facebookpagina. Daarmee is het netwerkplatform verreweg het populairste sociale medium op ondernemerswebsites, het komt voor op 36,2 procent van de onderzochte websites. Dat betekent wel dat bijna twee derde van de websites géén verwijzing naar een Facebookpagina heeft.

Twitter

Twitter blijft nog wat achter op Facebook, maar het platform wordt nog steeds relatief vaak gevonden op ondernemerswebsites: in 103.663 van de onderzochte gevallen werd er een Twitterbutton ontdekt. Daarmee komt het op een aandeel van 24,7 procent van de websites. Twitter wordt voornamelijk gebruikt voor korte nieuwsberichtjes en aankondigingen. Gezien het grotere marktaandeel van Facebook, is dit eigenlijk nog een relatief goede score voor het sociale medium.

LinkedIn

Bij 72.045 van de onderzochte bedrijven werd een LinkedIn-button gevonden. Het gaat hier om 17,2 procent van de gevallen. Opvallend weinig wanneer je bedenkt dat LinkedIn juist is ingericht als zakelijk netwerkmedium.

Instagram

Instagram komt van de vier sociale media het minst voor op ondernemerswebsites: slechts in 23.098 gevallen kwam er een Instagrambutton voor. Het fotonetwerk werd in 5,5 procent van de gevallen aangetroffen.

Opvallend weinig

Uit deze cijfers blijkt dat er nog maar opvallend weinig wordt verwezen naar socialmediaplatformen. Het zou kunnen dat sommige bedrijven wel een dergelijke pagina bezitten, maar hier niet naar linken op de website.

Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl: “Op die manier zou je potentiële klanten kunnen binden door ze je bedrijf te laten volgen of de interactie aan te gaan. Bovendien is een socialmediabutton zo ingesteld.”

www.telefoonboek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie