Dynamiek in radio landschap: OMS kondigt komst digitale divisie OMX aan
02-11-2016 14:17:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6538 | Tags:

Afgelopen maandag was het Muziekgebouw aan het IJ ramvol. Want OMS organiseerde het Spot On Radio Event.

Daar wil je als adverteerder en mediabureau bij zijn want in het radiolandschap is waar het gebeurt en de gebeurtenissen komen zo ongeveer samen in OMS.

Dus allemaal richting het nieuwe epicentrum van Amsterdam om onder meer te luisteren naar wat Joris van der Pol, algemeen directeur van OMS te vertellen had.

Het begon allemaal natuurlijk precies een maand geleden met de bevestiging van het sluiten van de mediadeal van het jaar: 538Groep en Sky Radio Group fuseren - komen in handen van Talpa. Menno Koningsberger wordt directeur - OMS doet sales per 1 januari 2017. En ook nog: SLAM! gaat naar Radiocorp en het radiofusiebedrijf krijgt daar Radio 10 voor terug.

Er wordt volop geschoven en de situatie is zo dat OMS per 1 januari voor al deze radiozenders spot sales gaat doen. Daarmee weten we nu al dat OMS de STER ruimschoots gaat passeren als grootste radio sales house.

Dat ziet er dus goed uit voor OMS en de betrokken radiozenders en de feestvreugde werd halverwege de maand nog verhoogd toen bekend werd dat de radiobestedingen in Q3 2016 met 7,4 procent zijn gestegen.

Veel is nog onduidelijk. Zo is er nog geen naam voor de nieuwe radiogroep - suggestie: Talpa Radio Group, is ook nog niet duidelijk hoe de zenders zich tot elkaar gaan verhouden. En ook vooral is niet duidelijk welke poppetjes op welke plekken wat precies gaan doen.

De eerste nieuwsberichten kwamen de afgelopen dagen binnendruppelen. Het begon meteen al met groot nieuws: Erik de Zwart gaat niet mee met Radio Veronica maar blijft bij TMG. Groot maar misschien niet verrassend nieuws gezien de verstandhouding tussen Erik de Zwart en John de Mol.

Radio 538 komt met 2 nieuwe programma's. En Lex Gaarthuis stapt over van 100% NL naar Radio 10. En Afrojack doet de lancering van online radiozender 538 Dance Radio.

Vanmorgen vroeg kwam er het nieuws dat Jeroen de Bakker de Brand & Online Directeur wordt van het nieuwe radiobedrijf 538|Sky|Radio10|Veronica.

Goed, maandag sprak Joris van der Pol in een ramvol Muziekgebouw aan het IJ. Hij kondigde daar de lancering aan van OMX, een nieuwe divisie binnen OMS die zich gaat toeleggen op innovatie en internetradio.

En Van der Pol liep alvast vooruit op het enorme bereik van de OMS zenders per 1 januari. Adverteerders en mediabureaus hebben straks de beschikking over een soort van bereiksexplosie: commercials die tegelijkertijd op alle OMS zenders worden uitgezonden.

Van der Pol wilde in de dynamiek die er nu in het radio landschap heerst nog niet te veel op details ingaan maar zei wel dat de vrees voor tariefstijgingen ongegrond is en hij kondigde een roadshow voor mediabureaus aan.

De rest van de middag was er volop ruimte voor inspiratie rondom radio. Er werd daarna goed geborreld. Het bleef nog lang onrustig aan het IJ...

www.oms.fm