Feestdagen 2016: omzetstijging van 66 procent bij m-commerce
23-11-2016 10:42:00 | Door: Katja Brokke | hits: 3681 | Tags:

M-commerce neemt deze feestdagen een enorme vlucht in Nederland: van de online aankopen die Nederlanders doen in de laatste zes weken van het jaar, wordt 39,4 procent gedaan via een smartphone of tablet. Dit betekent dat er naar verwachting 680 miljoen euro wordt uitgegeven via mobiele apparaten, een stijging van 65,9 procent ten opzichte van vorig jaar (410 miljoen euro).

Betere mobiele winkelervaring

De groei is voor een groot deel te danken aan een verbeterde mobiele winkelervaring van retailers waardoor consumenten een positieve en vooral veilige klantervaring hebben met bijvoorbeeld mobiel winkelen en betalen met smartphone of tablet. Dit blijkt uit onderzoek* van Centre for Retail Research Limited in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot. Inc.

Het totale bedrag dat Nederlanders naar verwachting in de laatste zes weken van het jaar samen besteden, bedraagt 13 miljard euro (+1,5%), waarvan 1,7 miljard euro online wordt uitgegeven. Dit is 14,5 procent meer dan vorig jaar (1,5 miljard euro).

Nederland boven Europees gemiddelde

Ook op Europees niveau nemen de mobiele bestedingen toe richting het eind van het jaar. In 2015 werd 25,6 procent (15,6 miljard euro) van alle online aankopen voor de feestdagen via een mobiel apparaat gedaan. In totaal was 10,4 procent (6,6 miljard euro) afkomstig van een tablet en 15,2 procent (9,1 miljard euro) van een smartphone. In 2016 ligt het percentage mobiele bestedingen ten opzichte van online bestedingen nog hoger: maar liefst 37,5 procent (24,6 miljard euro), waarvan 16,2 procent van de aankopen via een tablet is gedaan en 21,3 procent via een smartphone. Nederland loopt hierin iets voor op het Europees gemiddelde.

Wanneer er wordt gekeken binnen Europa is te zien dat m-commerce in Spanje het sterkst groeit. Ten opzichte van 2015 wordt er dit jaar met de feestdagen een stijging van maar liefst 116,3 procent verwacht. Spanje staat echter nog aan het begin van een volwassen e-commerce- en m-commercemarkt. Het land loopt wel achter op andere Europese landen: slechts een kwart (26,8%) van alle online aankopen wordt gedaan via een mobiel apparaat.

Omni- en multichannelstrategie

De weken in aanloop naar de feestdagen zijn voor veel winkeliers de belangrijkste periode van het jaar, zowel voor off- als online retailers. In deze periode kennen retailers een aantal piekmomenten: Black Friday (25 november), Cyber Monday (28 november) en vlak voor de kerstdagen op 23 en 24 december.

Mike Lester, General Manager van ActiePagina.nl: “Wie inzet op een goede mobiele website die zoeken, vergelijken, betalen en digitale aanbiedingen zoals kortingscodes en coupons mogelijk maakt, heeft een grote voorsprong op de concurrentie tijdens de feestdagen. Retailers kunnen niet alleen meer vertrouwen op de groei van online inkomsten, maar dienen ook te erkennen dat een mobiele ervaring op de winkelvloer steeds belangrijker wordt. Dit blijkt ook uit het feit dat mobiel winkelen, met smartphone of tablet, in Nederland een vlucht neemt.”

* Shopping for Christmas 2016: Retail Prospects, Centre for Retail Research Limited. Onderzoek in België, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, UK en VS. Het onderzoek omvat omvangrijke analyses en evaluaties van statistieken en handelsprognoses, telefonische interviews met vijftig grote detailhandelaren per markt en een representatieve steekproef onder consumenten (opgezet volgens OEZD-methodologie). Als onderdeel van dit rapport omvat 'retail' de verkoop van commerciële goederen aan consumenten via winkels en het internet met uitzondering van voedsel, auto’s, benzine en andere brandstoffen, tickets, reizen, verzekeringen en bank- en kredietproducten. ’Kerstverkopen’ verwijst in deze studie naar de totale detailhandel in de laatste zes weken van het jaar.

www.actiepagina.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie