[Forum] Advertentiemarkt 2018
27-12-2017 17:43:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 8689 | Tags:

Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2018? We vragen het een aantal bepalende spelers in de markt.

Lauren van der Heijden, directeur corporate sales van de Persgroep: "2017 was een bijzonder jaar: waar verwacht werd dat print wederom in zwaar weer zou komen, bleek dat bij de Persgroep compleet anders en ik verwacht dat dat in 2018 doorzet. Voor online denk ik dat de markt in de tweede helft van 2018 enige effecten van de komst van de GDPR zal ervaren. Elke partij zal de interpretatie van de wet op zijn eigen manier doen. Cowboys en de tech giganten zullen een window of opportunity ervaren, terwijl het beste jongetje van de klas het gebruik van data zal zien afnemen en tegelijkertijd moet investeren in een GDPR proof consent tool. In de huidige ad tech goldrush is de kwaliteit het umfeld waarin geadverteerd wordt op de achtergrond geraakt, maar ik geloof er in dat de markt komend jaar meer focus op umfeld zal hebben omdat de kwaliteit van het umfeld er zeer toe doet.

Verder verwacht ik een blijvende groei van short form video en pre/post roll inventory bij alle uitgevers en bij ons in het bijzonder. Deze zal echter niet voldoende zijn om aan de toenemende vraag te voldoen. Ik voorspel tevens dat de vraag naar branded content zal blijven toenemen, echter met een verandering van het type content; video-content zal toenemen in groei, maar tegen lage marges."

Gerrit Reinders, CEO en founder van Adcombi en Marqeting: "Ondanks GDPR en Adblocking door Google Chrome zal de groei van de digitale media bestedingen doorzetten. Meer en meer zal programmatic als een premium media kanaal worden ingezet en door brandsafety en transparantie eisen zullen de prijzen ook flink gaan stijgen.

Ook zal de scheidslijn tussen creatie, mediabuying en technologie nog verder vervagen en steeds meer onder één dak worden ondergebracht waarbij data de verbindende factor is. Hopelijk kunnen we in 2018 met z'n allen een doorbraak realiseren op het gebied van addressable en programmatic tv want dan wordt crossmediaal denken pas echt interessant."

Luc van Os, CEO Hearst Netherlands: "Overall advertentie bestedingen zullen gezien de economische groei licht toenemen. Online videobestedingen zullen onverminderd doorgroeien mede door de afnemende kijktijd via de reguliere tv-kanalen waar schaarste zal optreden.

Online exploitanten met sterke merken actief binnen een kwalitatief Umfeld zullen hun groei kunnen verwachten in branded content, influencers proposities en events, daar waar platformen die zich richten op de massa meer data-gedreven vragen kunnen verwachten. De vraag zal meer verschuiven van bereik naar impact waarbij de  combinatie  van content, data en technologie belangrijk is."

Stefan Nuijten, partner ME Worldwide: "Cognitieve content marketing, artificial intelligence & machine learning. Dat zijn voor ons belangrijke gebieden waar wij in 2018 stappen in willen zetten om de kwaliteit en ROI van advertentieplatformen en output te verbeteren.

Er is genoeg content, feit. De toekomst van content marketing zit hem dan ook voornamelijk in het slimmer maken van deze content en de bijbehorende processen... lees verder

Ruud de Langen, CEO van Mindshare: "De economie groeit ook in 2018 sterk door volgens het CPB (>3%). Reclamebestedingen zouden die groei ook kunnen halen. De sterke groei zit online bij video, social en mobile, die in 2017 al een forste double digit groei lieten zien. Deze kanalen zullen nog meer programmatic verhandeld worden. En dat betekent dat er vol op data ingezet moet worden. Niet alleen voor advertising zoals we het kennen, maar ook steeds meer voor content.

Lokale publishers zullen daar een inhaalslag moeten maken en gaan samenwerken om het geweld van ‘techbedrijven’ die mediabedrijfje spelen te kunnen weerstaan. Binnen video zal reguliere televisie licht kunnen groeien. Waarschijnlijk zullen we in 2018 de eerste grotere stappen op programmatic of addressable TV gaan zien. Binnen audio zal reguliere radio stabiel blijven. OOH zal volgens onze GroupM This Year Next Year ook licht kunnen stijgen."

Marco Ruivenkamp, Regional Director Benelux & Nordics bij Loopme: "Marktveranderingen gaan in een rap tempo en dit zal de komende jaren alleen maar toenemen. Op het gebied van technologie zie je nieuwe partijen komen en gaan. Gaan omdat ze het niet redden of snel opgeslokt worden door de grotere jongens.

Lineair tv-kijken zal in 2018 verder afnemen en adverteerders zullen doorgaan om meer transparantie - brand safe en non-fraud - van hun mediabureaus te eisen. Gelukkig is er in de media en via events veel aandacht geweest voor GDPR en de e-privacy verordening. Ben het overigens ook helemaal eens om de consument meer controle over de eigen data te geven. Maar hoe dit allemaal wordt gehandhaafd, is nog de grote vraag... lees verder

Guy Grimmelt, Marketing & Business Development Director bij Exterion Media: "2017 was voor veel media exploitanten een uitdagend jaar, wat meestal betekent dat het zwak, slecht of ronduit k**** was, tenzij je een Amerikaanse monopolist bent of… precies; de juiste dingen hebt gedaan in de afgelopen jaren en je product hebt weten te versterken, optimaal je kansen hebt benut en soms wat geluk ervaart.

Ik denk dat je dit bij de publishers onder meer ziet bij Wayne Parker Kent en VICE Media; BrandDeli dat op televisie ondanks de dalende kijkcijfers toch groei weet te realiseren; Qmusic dat met een sterk creatief team toch zijn plek heeft weten te behouden en wijzelf natuurlijk die op tijd afscheid namen van de billboards en fors hebben geïnvesteerd in DOOH... lees verder

Kees Verbeek, eigenaar en directeur van Abovo Media: "Vorig jaar schreef ik dat de groei op offline media tot stilstand zou komen maar terugkijkend op 2017 kan ik concluderen dat we op elk mediumtype zijn gegroeid. Zowel online als offline, ja, ook op print, 8 procent zelfs! Ik begrijp dat dit niet gelijk is aan wat de markt doet, zoals Abovo dat ook eigenlijk niet is. Een voorspelling vanuit Abovo zal dus altijd afwijken van wat de markt doet. De centrale vraag is hoe de advertentiemarkt zich zal ontwikkelen, in algemene zin dus.

Mijn voorspelling is dat voor 2018 iedereen ongeveer hetzelfde zal voorspellen, de groei zal zich ontwikkelen op digital. Natuurlijk geldt dit ook voor ons en de combinatie van data, techhniek, creatie en media onder 1 dak zal onze digitale omzet net als afgelopen jaar ook in 2018 doen verdubbelen. We hebben een paar fantastische mensen zitten en het team wordt begin 2018 fors uitgebreid met 6 nieuwe mensen."

Dit forum zullen wij in de komende dagen aanvullen.

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie