[Forum] Madelon Hoekstra-Fortuin: NRC blijft investeren in papieren producten en bouwt digitale activiteiten uit
05-03-2016 16:32:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2916 | Tags:

In dit forum vragen wij een aantal bepalende spelers naar de stand van zaken bij de dagbladuitgevers naar aanleiding van het nieuws dat The Independent als eerste Britse landelijk dagblad alleen nog in digitale vorm zal worden uitgegeven. Aan het woord is Madelon Hoekstra-Fortuin , commercieel directeur bij NRC Media.

Printoplage NRC

De strategie van NRC Media rust op drie pijlers: blijven investeren in papieren producten, de digitale activiteiten uitbouwen en het merk NRC verder vermarkten. Dat was in 2015 voor onze lezers en adverteerders het duidelijkst te merken in twee belangrijke productinnovaties: in oktober lanceerde NRC een nieuwe nrc.next en een nieuwe site, nrc.nl en met resultaat. Door de klantbeleving van lezers in 2015 nog meer centraal te stellen, is de beklijving van abonnees fundamenteel verbeterd. Ten opzichte van de afgelopen vijf jaar is het verloop op het laagste punt en de instroom van nieuwe abonnees op het hoogste gekomen. Het volume aan afgesloten nieuwe abonnees is in 2015 meer dan verdubbeld (+130%) ten opzichte van 2014.


Ontwikkelingen op digitaal gebied

De vorige vernieuwing van nrc.nl dateerde van 2010, de site was daarom niet toe aan een onderhoudsbeurt, NRC was toe aan een nieuwe site.

De ambitie was om de beste journalistieke site van Nederland te maken, waarop we al onze stukken helder, toegankelijk en overzichtelijk presenteren. We zijn trots op het resultaat. Nooit beschikten we over zo’n krachtig platform om onze journalistiek wereldwijd te verspreiden en zoveel lezers te bereiken. Stukken worden waar nuttig, prettig of nodig verrijkt met video’s, geluidsfragmenten, infographics, originele documenten en archiefstukken. Zo kreeg NRC de mogelijkheid om verhalen op een andere manier te vertellen en kunnen we op andere momenten publiceren. De digitale journalistieke productie is daarmee, ook letterlijk, in het hart van de NRC organisatie gekomen.

Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Daarom is de toegang tot de site sinds oktober betaald. Daar ontwikkelden we het metered model voor, zoals bijvoorbeeld ook The New York Times dat heeft. Het betekent dat elke lezer per maand een aantal stukken van het huis krijgt en daarna wordt uitgenodigd om abonnee te worden. Abonnees van papieren NRC-publicaties hebben gratis toegang. Niet-abonnees vonden intussen hun weg naar NRC via een zuiver digitaal abonnement.

De resultaten van nrc.nl zijn erg bemoedigend, de paywall heeft geen negatief effect op de pageviews, het aantal stukken dat een bezoeker leest, ligt hoger en de gemiddelde leesduur is verdubbeld. Het metered model, dat intussen goed is voor 18 procent van onze nieuwe abonnee-instroom, toont dat lezers écht bereid zijn om te betalen voor kwaliteitsnieuws.

Crossmediale advertentiemogelijkheden

NRC kent een hoge selectiviteit onder de AB1 doelgroep, tevens zijn NRC lezers hoog geëngageerd, dat samen leidt ertoe dat adverteerders veel impact kunnen hebben door hun campagne bij NRC in te zetten. Niet alleen in print maar ook online biedt NRC adverteerders de mogelijkheid om – met respect voor de lezer – branded content te maken die de lezer in vervoering brengt. Een ongekende mogelijkheid voor een adverteerder om de advertentie boodschap impactvol en daarmee dus ook waardevol te maken

Doordat nrc.nl is opgedeeld in secties, is het makkelijk om doelgericht te adverteren. Campagnes kunnen per sectie getarget worden het redactionele umfeld nog beter aansluit bij de doelgroep van de boodschap.

Daarnaast meten we online ook daadwerkelijk zuiver bereik; sinds januari 2016 worden online advertenties asynchroon ingeladen op nrc.nl. Dit houdt in dat een advertentie pas laadt als deze ook daadwerkelijk zichtbaar is voor de bezoeker van de betreffende pagina. Er worden dus geen impressies below the fold meegerekend. Een gevolg hiervan is dat adverteerders alleen betalen voor écht bereik.

www.nrcmedia.nl
www.nrc.nl


Deze bijdrage is onderdeel van het Forum over de stand van zaken bij dagbladuitgevers. Dat forum staat hier


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie