Fotografen AFP in debat over dilemma's nieuwsfotografie
18-10-2016 13:34:00 | Door: Max Vlugt | hits: 3898 | Tags:

Hoeveel risico's moet een nieuwsfotograaf nemen om een waarheidsgetrouw beeld van de werkelijkheid te geven? Hoe kunnen we de authenticiteit van nieuwsfotografie bewaren in een wereld waar beeldmanipulatie steeds makkelijker wordt en nieuwsconsumenten beelden vaak niet meer vertrouwen?

Over deze vragen houdt het ANP op 6 december een debat in De Balie in Amsterdam, aan de hand van de ervaringen van twee prominente fotografen en de directeur fotografie van het internationale persbureau AFP. In het panel zitten verder directeur Lars Boering van World Press Photo, hoofdredacteur Ronald Ockhuysen van Het Parool en curator Mirjam Kooiman van fotomuseum Foam. ANP-directeur Guido van Nispen leidt de avond in.

Van de vele foto's die gemaakt worden, gaat uiteindelijk slechts een selectief aantal de geschiedenisboeken in. Van elke belangrijke politieke of historische gebeurtenis worden vaak maar een paar beelden opgenomen in ons collectief geheugen. Wat maakt nu een nieuwsfoto tot een iconisch beeld en wie of wat bepaalt dat? Wat is het verschil tussen fotojournalistiek als nieuws en fotojournalistiek als kunst?

Guido van Nispen, algemeen directeur van het ANP: ''Elke dag nemen we honderden nieuwsfoto's tot ons - via de krant, tv, apps of nieuwssites, social media. Sommige nieuwsfoto's zien we terug in geschiedenisboeken en musea. We hebben nauwelijks tijd om stil te staan bij wat we zien en waarom we nu juist deze ene nieuwsfoto onder ogen krijgen. Welke weg heeft zo'n foto afgelegd voor de kijker hem te zien krijgt? Welke keuzes liggen er achter het maken, plaatsen en tentoonstellen van een nieuwsfoto en waar kan het allemaal mis gaan?''

Het debat vindt plaats op 6 december om 20:00 uur in De Balie, Kleine Gartmanplantsoen 10.

www.anp.nl 
www.debalie.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie