Havas Lemz helpt Longfonds in strijd voor gezonde lucht
16-01-2017 12:21:00 | Door: Marianna Beets | hits: 3717 | Tags:

Havas Lemz en Partout digital native agency ontwikkelden samen met het Longfonds een geïntegreerde campagne, die het onzichtbare gevaar van vervuilde lucht zichtbaar maakt.

Wie wil weten hoe gezond de lucht is die hij/zij op dit moment inademt, kan dat vanaf vandaag zelf checken met een mobiele telefoon via longfonds.nl/gezondelucht. Met een eenvoudige selfie wordt de lokale, actuele luchtvervuiling direct zichtbaar. En zo worden mensen zich echt bewust van de vieze lucht die ze dag dag uit inademen.

De lucht in Nederland is vrijwel overal ongezond. De advieswaarde van fijnstof van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wordt op grote schaal overschreden. Dit komt onder meer door verkeer, industrie, intensieve veeteelt en houtrook. Vooral in de spits is de luchtkwaliteit slecht.

Michael Rutgers, directeur Longfonds: "Zeven van de tien Nederlanders weten niet dat de lucht die ze inademen ongezond is. Terwijl de gezondheidseffecten enorm zijn. Elk jaar overlijden in ons land meer dan 5000 mensen door de ongezonde lucht die in hun longen terecht komt. Dat is voor ons onacceptabel."

Met de nieuwe mobiele checks wil het Longfonds zorgen dat er snel een Nationaal Luchtplan komt.

Campagne maakt onzichtbare zichtbaar

De mediacampagne en (mobiele) site maken het onzichtbare zichtbaar: de lucht die we met elke ademhaling in onze longen krijgen. Naast de (mobiele) site worden er digitale snelwegmasten van Interbest ingezet, die de actuele locatiegebonden luchtkwaliteit tonen. Hiermee is ook waar te nemen hoe de situatie bijvoorbeeld kan verslechteren tijdens de spits. Interbest heeft hiervoor een software aanpassing gedaan om dit mogelijk te maken. Ook worden TV-commercials, online & social advertising ingezet om iedereen in Nederland op te roepen de check te doen. Havas Lemz tekende voor de strategie en ontwikkelde samen met Partout het concept en de campagne. Mediabureau Carat verzorgde de mediastrategie, waaronder de digitale masten die met Posterscope speciaal ontwikkeld zijn. Social en online advertising wordt verzorgd door social media bureau Red Carpet en digital agency ID Factory.

Credits
Opdrachtgever: Longfonds | Bureau: Havas Lemz | Online: Partout d.n.a. | Production: New AMS Film Company | RTV: Ronald Rietbrink | Regisseur: Masha Osipova | Postproductie: Manuel Ferrari | Geluid/muziek: Jesse Koolhaas | Mediabureau: Carat | Interactieve masten: Posterscope | Social bureau: Red Carpet Social Media | Digital agency: ID Factory

www.longfonds.nl/gezondelucht
www.lemz.net   
www.carat.nl  

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie