Het succes van een paarse krokodil
07-05-2018 09:28:00 | Door: Katja Brokke | hits: 7774 | Tags:

Het is 14 jaar geleden sinds de paarse krokodil voor het eerst op tv verscheen, maar deze reclame van verzekeraar OHRA is nog niet vergeten. De reclame over een tergend bureaucratische zwembadmedewerker die het vertikt om de paarse opblaaskrokodil van een jong meisje terug te geven zonder de juiste formulieren, is symbool geworden voor onnodig ingewikkelde bureaucratie. Zo is de paarse krokodil opgenomen in de Dikke Van Dale, columns en boeken en kent hij een plek in de wetgeving: de wijzigingswet tegen nodeloos ingewikkelde regelingen heeft als officiële verkorte naam Wijzigingsplan Paarse Krokodil. Het is niet gek dat OHRA ervoor heeft gekozen om de paarse krokodil nieuw leven in te blazen.

De paarse krokodil is nooit helemaal van het beeldscherm verdwenen. Naast de paarse opblaaskrokodillen die het programma Barend en van Dorp schonk aan klantonvriendelijke bedrijven, heeft OHRA zelf ook gehint naar de krokodil in meerdere reclames. Zo droegen acteurs een button met het merk Le Croc Sportiv op de jas, of nauwelijks zichtbare paarse Crocs aan de voeten.

Na zijn eerste verschijning op de tv, zijn meerdere ondernemers aan de haal gegaan met de productie en verkoop van de gewilde krokodillen. Bol.com boodt de krokodil aan met de tekst: Daar staat 'ie! Eindelijk verkrijgbaar: de paarse krokodil, bekend van de reclame.

De krokodil vond zijn plek in meerdere delen van de samenleving die in aanraking kwamen met overdreven bureaucratie. De gemeente Den Haag bijvoorbeeld heeft de krokodil in een jasje van zijn eigen stadskleuren gestoken, de groengele krokodil, als symbool van de overdreven bureaucratisering binnen de ambtenarij. Ook onze zuiderburen zijn geen vreemde van de krokodil. Zo kent de gemeente Gent een burgerbeweging genaamd de Bende van de Paarse Krokodil. Dit burgerinitiatief zet zich in tegen klantonvriendelijke bureaucratie.

14 jaar na de oorspronkelijke reclame blijft de paarse krokodil relevant. Zo is er eerder dit jaar een online meldpunt in de gemeente Hengelo tot stand gekomen die de opblaaskrokodil uitreikt aan Hengeloërs of Hengelose ondernemers die zich slachtoffer voelen van de bureaucratie. Wel is de bureaucratie zelf met de tijd mee ontwikkeld. De problemen onder de noemer Paarse krokodil vinden zich - naast de loketten - nu ook online plaats. Volgens OHRA-directeur Maurice Koopman is dit dan ook de aanleiding geweest voor het vernieuwen van de reclame.

In de nieuwe reclame wordt de paarse krokodil in een modern jasje gestoken. Ditmaal staat de paarse krokodil symbool voor ingewikkelde online invulformulieren met moeilijke teksten en websites waar je keer op keer opnieuw dezelfde gegevens moet invullen. Technologie zou het makkelijker dan ooit moeten maken om onnodige bureaucratie te omzeilen. De nieuwe paarse krokodil is dan ook verhuisd van het zwembad en heeft zijn weg gevonden naar de mobiele app.

www.ohra.nl
www.deltalloyd.nl 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie