Invoering opt-in systeem reclame met JA/JA-stickers mag van gerechtshof
24-09-2019 16:09:00 | Door: David de Jong | hits: 4685 | Tags:

De invoering van een JA/JA-systeem oftewel een opt-in systeem voor de verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk is toegestaan. Dit heeft het gerechtshof in Amsterdam bepaald in een hogerberoepszaak die de Vereniging Mail Distributie Bedrijven (MailDB), Netwerp VSP (Spotta) en het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) tegen de gemeente Amsterdam had aangespannen.

Sinds 1 januari 2018 mag huis-aan-huisdrukwerk in de gemeente Amsterdam alleen nog worden bezorgd bij die huishoudens die een JA/JA-sticker hebben. Daarvoor mocht dit drukwerk huis-aan-huis worden bezorgd, tenzij men een NEE/JA of NEE/NEE sticker op de brievenbus aantrof. Nadat de belanghebbenden eerder hun vorderingen bij de rechtbank zagen afgewezen, heeft ook het gerechtshof in hoger beroep de vorderingen afgewezen.

In totaal zijn 16 punten afgewezen en is de gemeente Amsterdam volledig in haar gelijk gesteld. De belanghebbenden vroegen onrechtmatigverklaring van het huidige systeem en 292.307 euro aan schadevergoeding. Daarbij is aangevoerd dat de beslissing van de gemeente op onterechte gronden en in strijd met allerlei wet- en regelgeving  is ingevoerd. Het gerechtshof oordeelt in feite dat de gemeente Amsterdam deze beleidsvrijheid toekomt. Het beleid vormt geen inbreuk op eigendomsrechten van de ondernemers, de Richtlijn oneerlijke handelspraktijken is op het systeem niet van toepassing en het systeem is niet in strijd met de Postwet. Ook heeft de gemeente geen beginselen van behoorlijk bestuur geschonden.

De gemeente Amsterdam zegt 33 kilo papier per huishouden zonder sticker te beparen en wil met dit beleid ook invulling geven aan een onderdeel van de duurzaamheidsagenda. De gemeente Amsterdam is heel content met de uitspraak. De aanspanners van het hoger beroep zeggen zich te beraden op vervolgstappen.

Eelco Lulofs, voorzitter van branchevereniging MailDB en commercieel directeur van verspreider Spotta: "We zijn natuurlijk teleurgesteld over deze uitspraak, die grote gevolgen heeft voor alle betrokken partijen vanuit de branche in Amsterdam. Consumenten in Amsterdam weten niet meer welke mooie acties hun winkeliers hebben en zijn meer geld kwijt aan boodschappen. Kleine mkb’ers, die het toch al moeilijk hebben in onze leeglopende winkelstraten, kunnen het publiek nog lastiger bereiken. De makers en verspreiders van folders hebben minder werk en zullen mensen moeten ontslaan. En dat alles voor een sticker die is ingevoerd op basis van onjuiste en niet bewezen milieuclaims. Het gerechtshof vindt niettemin dat de gemeente Amsterdam de JA|JA-sticker mag invoeren, waarbij belangrijk is dat de branche een ruime overgangstermijn heeft gekregen voorafgaand aan de daadwerkelijke invoering. De komende tijd zullen we de uitspraak bestuderen en ons beraden op eventuele vervolgstappen richting de Hoge Raad, ook omdat andere gemeenten in Nederland naar het Amsterdamse voorbeeld kijken. In de tussentijd gaan wij graag het gesprek aan met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en individuele gemeenten over hun milieudoelstellingen en over goede manieren om die doelstellingen wel te bereiken."

MBK Nederland stelt dat verschillende gemeenten zoals Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Zaandam wachtten op deze uitspraak in Amsterdam, maar staan te trappelen om zelf de JA/JA-sticker in te voeren. Volgens MKB Nederland wordt het voor winkelbedrijven en folderverspreiders een groot probleem als deze gemeenten het allemaal op hun eigen manier gaan doen en die kant lijkt het wel op te gaan. MKB Nederland wil dat er een landelijk model komt.

MKB Nederland vreest nu dat er ook een JA-sticker voor huis-aan-huisbladen wordt ingevoerd en dat lokale ondernemers dan helemaal hun publiek niet meer kunnen bereiken. MKB Nederland: "Dit betekent zeer waarschijnlijk het einde van deze lokale kranten omdat de oplage simpelweg te klein wordt, omdat uit Amsterdam blijkt dat maar weinig mensen de moeite nemen om een JA-sticker te plakken. En zonder advertenties geen verdienmodel."

Aldo Breed, oprichter/eigenaar van Kiesjefolder: "Het is dagelijks nieuws, op alle vlakke zijn overheden, bedrijven en consumenten aan het verduurzamen. Ook ten aanzien van de folderverspreiding is dit  relevant en de urgentie heel zichtbaar. Er worden zoveel folders ongelezen weggegooid, dat is zo ontzettend zonde voor het milieu maar ook de adverteerder. De brancheorganisatie heeft niet voorkomen dat de gemeenten nu het heft in eigen hand nemen. Met Kiesjefolders willen we de consument wel de kans geven om op een milieubewuste manier de belangrijke en gewilde folders te blijven ontvangen en de adverteerder om op een slimme manier te verspreiden. We zien dat consumenten onze aanpak waarderen  en hebben inmiddels 90.000 deelnemers. Graag willen we samen met alle betrokken partijen werken aan een gezonde toekomst voor de folder."

Na deze uitspraak zullen Utrecht, Rotterdam en Haarlem zullen binnenkort ook het JA/JA-model voor huis-aan-huis folders doorvoeren.

De volledige uitspraak is hier te vinden.

www.amsterdam.nl
www.spotta.nl
www.maildb.nl
www.kvgo.nl
www.mkb.nl

www.rechtspraak.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie